• Peste 124.000 de documente confidențiale au fost dezvăluite către The Guardian.
  • Emmanuel Macron a ajutat în secret lobby-ul Uber în Franța, dezvăluie textele.
  • Una dintre cele mai mari platforme de lucru din lume, Uber este în prezent o companie de 43 de miliarde de dolari, care efectuează aproximativ 19 milioane de călătorii pe zi.
  • Fostul director general al Uber le-a spus directorilor executivi că „Violența garantează succesul”.

O scurgere de dosare confidențiale a dezvăluit povestea din interior a modului în care gigantul tehnologic Uber a ignorat legile, a păcălit poliția, a exploatat violența împotriva șoferilor și a făcut lobby în secret pe lângă guverne în timpul expansiunii sale agresive la nivel mondial.

Scurgerea fără precedent către The Guardian a peste 124.000 de documente – cunoscute sub numele de dosarele Uber – scoate la iveală practicile discutabile din punct de vedere etic care au alimentat transformarea companiei într-unul dintre cele mai faimoase exporturi din Silicon Valley.

În timpul reacțiilor violente la nivel mondial, datele arată cum Uber a încercat să își consolideze sprijinul curtând discret prim-miniștri, președinți, miliardari, oligarhi și baroni media.

Recomandări

CINE VA PRELUA ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Cofondatorul Uber, Travis Kalanick, a respins îngrijorările altor directori că trimiterea șoferilor Uber la un protest în Franța i-a expus la riscul de violență din partea oponenților furioși din industria de taxi. „Cred că merită”, a replicat el. „Violența garantează succesul”.

Scurgerea de informații conține și mesaje între Kalanick și Emmanuel Macron

Se pare că președintele francez, Macron, a făcut eforturi extraordinare pentru a ajuta Uber, spunându-i chiar companiei că a negociat un acord secret cu adversarii săi din cabinetul francez.

În privat, directorii companiei și-au exprimat un dispreț abia disimulat față de alți oficiali aleși care au fost mai puțin receptivi la modelul de afaceri al companiei. După ce cancelarul german, Olaf Scholz, care la acea vreme era primarul orașului Hamburg, a ripostat împotriva lobbyiștilor și a insistat asupra plății unui salariu minim pentru șoferi, un director le-a spus colegilor că este un „adevărat comediant”.

Într-o declarație de răspuns la scurgerea de informații, Uber a recunoscut că a făcut „greșeli și pași greșiți”, dar a spus că a fost transformată din 2017 sub conducerea actualului său director general, Dara Khosrowshahi.

Uber a subminat piețele de taxi și de taximetrie consacrate și a exercitat presiuni asupra guvernelor să rescrie legile pentru a ajuta la pregătirea terenului pentru un model de muncă bazat pe aplicații și pe economia gigantică, care de atunci a proliferat în întreaga lume.