• Inspirați din realitățile acelor vremuri, artiștii plastici români au exprimat în operele lor aspirațiile și visele românilor, au oglindit sufletul poporului românesc.
  • Pictori precum Theodor Aman, Gheorghe Tăttărescu, Carol Popp de Szathmary și Nicolae Grigorescu au oglindit unirea celor două Principate în operele lor.
  • Elena Olariu, istoric de artă: „Cei mai importanți au fost martorii oculari ai evenimentelor”.

Artiștii români din secolul XIX au avut un rol esențial în promovarea ideilor naționale. Prin lucrările lor au reflectat aspirațiile politice și sociale care au dus la Unirea Principatelor Române din 1859. Aceste opere, puternic influențate de contextul vremii, au ajutat la consolidarea conștiinței naționale.

 Momentul Unirii Principatelor a prilejuit implicarea artiștilor în viața comunității, prin crearea unor opere de artă care, la rândul lor au făcut istorie.

Inspirați din realitățile acelor vremuri, militând pentru unire cu mijloacele proprii, artiștii plastici români au exprimat în operele lor aspirațiile și visele românilor, au oglindit sufletul poporului românesc. Pictori precum Theodor Aman, Gheorghe Tăttărescu, Carol Popp de Szathmary și Nicolae Grigorescu au oglindit unirea celor două Principate în operele lor, lăsând posterității o inestimabilă comoară.

Recomandări

POST MALONE VINE LA UNTOLD
ROMÂNIA A DEPĂȘIT POLONIA
PANAMA NU FACE SCHIMBĂRI
DRUMUL CĂTRE FINANȚARE
SABATO PLEACĂ DE LA GUCCI
CREȘTE TURISMUL

Elena Olariu, istoric de artă: „Cei mai importanți au fost martorii oculari ai evenimentelor. Și aș începe cu Theodor Aman, care este cumva și întemeietorul picturii istorice în România. El a suprins foarte multe momente importante din istoria țării noastre. Și inclusiv cele legate de unirea Munteniei, să-i spunem Țării Românești, cu Moldova. Și una dintre cele mai importante lucrări, pe care o realizează în 1852, este Cea din urmă noapte a lui Mihai Viteazul. Aparent nu are legătură cu această unire, dar în esență figura lui Mihai Viteazul, oglindită în toate operele de secol XIX, oglindește de fapt această dorință de unitate și de independență. Dar în 1857, pe când se afla la Paris, Theodor Aman realizează o lucrare emblematică, extrem de frumoasă și care a făcut senzație în opere, numită Unirea Principatelor, care este de fapt o alegorie și reprezintă două tinere îmbrăcate în costume populare. Una în costum muntenesc, cearaltă în costum moldovenesc, să-i spunem așa. Un costum tradițional din Moldova. Cele două tinere sunt îmbrățișate și reprezintă această dorință de unitate a românilor. În 1857, același artist, Theodor Aman, pictează Hora Unirii de la Craiova”.

Citește și