• Pe 16 martie sălile de teatru și spectacol se închid
  • Actorii au fost nevoiți să se adapteze pentru a trece peste criză
  • Actrița Ada Galeș a deshis un business cu produse pentru casă și corp

„Cultura la dubă!” Auzeai peste tot această replică, după protestele din ianuarie 2012. Opt ani mai târziu și întreaga cultură a României este redusă la tăcere.

16 martie 2020. Se închid toate sălile de spectacol. Actorii se trezesc pe o scenă de teatru mut. Cer ajutor, dar scena pare înconjurată de ceață. Nimeni nu-i vede. Te-ai întrebat vreo clipă ce au simțit, atunci când au văzut ușile teatrelor ferecate?

Pe Carmen Tănase ai văzut-o la teatru, în filme și seriale. A încercat de toate. Abia dacă mai ține minte pe câte scene a urcat. Este actriță de când se știe, dar din zeci de ani petrecuți în această lume, ăsta a fost cel mai greu, pentru că scena i-a fost scoasă din decor.

Recomandări

MENIU A LA GREC
ȘOȘOACĂ INTRĂ ÎN CURSA PENTRU PMB
AVEREA LUI MUSK CREȘTE
TURIST ÎN AL NOUĂLEA CER
MUSK FACE CONCEDIERI LA TESLA
O LUNĂ DE SCHENGEN

„Pentru cultură este un dezastru. E de vină pandemia, sunt de vină greșelilor celor care conduc. Nu este treaba mea să spun asta. În orice caz ceva este greșit aici. În modul nostru de a trăi de un an de zile ceva este greșit”, crede Carmen Tănase.

Pandemia a prins-o pe Ada Galeș angajată la Teatrul Național din București. S-a trezit, brusc, fără direcție. Spune că avea nevoie de o pauză, dar nu de atâta incertitudine. Și uite cum în situații de criză și stres intens se nasc idei de business.

A început să facă lumânări parfumate. Afacere care, în timp, a început să crească. A profitat din plin de pandemie, mai ales că era de mult în căutarea unei idei bune de business.

„Artiști trec printr-o perioadă în care se simt complet inutili și că nu sunt valorificați și că nu contează. Am lansat un business cu produse de casă și corp. Începe să meargă. Și cel puțin învățăm foarte multe lucruri. Gândesc un nou model de business care să îmbine cumva industriile creative și culturale cu oameni cu resurse”, a spus Ada Galeș.

Ion Ardeal Ieremia este regizor la Teatrul Național din Timișoara. S-a săturat să-și mai pună piesele în scenă, pe Facebook. Unde sunt aplauzele la scenă deschisă? Unde este zumzetul sălii? Unde sunt replicile uitate ale actorilor? Toate astea îi lipsesc.

„Pandemia asta nu numai că ucide destine, dar ucide și vise. Știți că Lugojul a avut o campanie de teatru, o trupă de teatru, care a funcționat din neîntrerupt, de la 1841?”, spune Ion Ardeal Ieremia.

Și uite cum aproape 200 de ani de istorie s-au dus pe apa sâmbetei. Și nu doar la noi. Peste tot în lume, cultura a avut de suferit. Sătui de restricții, artiștii din Franța s-au baricadat în teatre și au început să facă spectacol cu ușile închise.