• Maia Morgenstern a fost invitata lui Vlad Craioveanu în emisiunea „Ochii pe mine!”.
  • Maia Morgenstern: „Trebuie să-ți iei inima în dinți pentru a putea spune un adevăr”.
  • Maia Morgenstern a vorbit despre filmul Patimile lui Hristos: „Am fost atacată la propriu. Eu port încă cicatricele”.

Maia Morgenstern: „Teatrul egal adevăr, egal viața. Îți trebuie mult curaj”

Maia Morgenstern vorbește despre teatru și despre cum se face teatrul: „Discuția asta se poartă de foarte multă vreme. Și de ce teatru, și cum e teatru și dacă teatru. Cum este arta spectacolului. Teatrul se transformă, se preface, se caută pe sine, se disipează. Am pornit de la măști, nu vrem măști, le refuzăm, le acceptăm, le supunem, le opunem.

Mergem înainte cu viață. Nu am venit aici să dau lecții nimănui, ci să port un dialog onest. Teatrul este adevăr. Nu țin neapărat să fiu originală în fiecare zi și inventăm o altă apă caldă.

Cum facem teatru? Foarte adevărat? Ce ne cerem unul altuia? Asta ne cere publicul nostru? Asta ne cer profesorii noștri? Teatrul egal adevăr, egal viața. Adevărul, îți trebuie mult curaj să adevărul.”

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
CINE ÎNCEARCĂ SĂ-L ASASINEZE PE ZELENSKI?
ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
FRANCEZII SUNT PESIMIȘTII EUROPEI

Maia Morgenstern: „Trebuie să-ți iei inima în dinți pentru a putea spune un adevăr”

Maia Morgenstern spune că teatrul este jocul adevărului: „Este un spectacol, o poveste. Adevărurile pot fi de mai multe feluri. Imediat vă prezint cu mare drag care s-a născut din jale. NU SUNT EU.

Nu sunt eu este un spectacol o biografie, o poveste. Adevărurile pot fi de mai multe feluri. Și există adevăruri incomode. Trebuie să-ți iei inima în dinți pentru a putea spune un adevăr.

(…) Suntem un conglomerat, avem fațete, nu avem destulă putere. Cel puțin în cazul meu, când vine o amintire și doare foarte tare, evadez. Autoironia este un aliat puternic al meu”.

Maia Morgenstern:Autoironia egal vaccin. Eu am vrut sa ma fac balerină, dar nu m-au primit că eram prea mică, prea firavă. Cred ca nu aveam rezistență atunci. Nu aveam suflu. Am vrut să mă fac medic pediatru. Ce frumos, ce greu! Așa am perceput-o eu atunci, așa o simțeam eu atunci”.

Maia Morgenstern: „Suferința este materie primă pentru artă”

Maia Morgerstern spune că suferința este materie primă pentru artă.

„În altă parte sunt reticentă. A nu zgândări o rană care nu-i a ta pentru a manipula. Dar suferința este materie primă pentru artă în general. Dar a fi atent la suferința din jurul tău, cred că e onest.

Pentru arta teatrului, a rezona la suferința ce nu-i atât de departe de tine, a nu fi orb și închis în turnul tău de fildeș, este foartă important. Acum s-a dat tema suferința și alergăm toți într-o cursă de care prinde bățul suferinței, că asta este la modă acum. Nu-i grav, dar… Cred că sufletul artistului, conștiința artistului, va vibra și va exprima”.

Maia Morgenstern: „Tare-aș vrea să mă percepeți ca pe un om, cu lumini, cu umbre, cu dezamăgiri”

Maia Morgenstern vorbește despre rolul vieții: „Cred că aș fi nedreaptă acum față de tot ceea ce s-a întamplat în cariera mea artistică, dacă aș numi un rol sau altul. Numai de dragul de a vă surprinde voi spune Marguerite Gautier, Dama cu camelii, în regia lui Răzvan Mazilu. N-avea nimeni încredere în noi, repetam pe niște culoare. Doi bani, la propriu și la figurat, nu dădea nimeni pe noi atunci și am vrut să se nască acest spectacol”.

Maia Morgenstern, despre statutul de angajat permanent

„Statutul de angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată. Am trecut un concurs, pe acesta l-am luat, la Teatrul Național din București. Au fost trei zile de concurs, acum 30 de ani. Da, trei zile de cântat, dans, monolog, felul în care te încadrezi într-o echipă, într-un colectiv.

După trei zile, Andrei Șerban, directorul Teatrului Național de atunci, a decis care sunt cei care vor ocupa posturile. Ba da, asta a contat și când am lucrat și cu Mel Gibson. În ce fel am lipsit 7 luni de la locul meu de muncă. Este cazul sa intelegem ce avem de facut si cum slujim statutului nostru”, mărturisit Maia Morgenstern.

Maia Morgenstern: „Actorii independenți merită susținerea tuturor”

„Actorii independenți merită susținerea tuturor. Merită înțeleși, ascultati, sustinuți. Nu la nivel de vorbe goale. În calitate de manager vremelnic al unui instituții de cultură, Teatrul Evreiesc, au toată susținerea. (…)

De domnul Victor Ioan Frunză mă leagă o mare prietenie, în cel mai pur sens al cuvântului, sunt profund interesată de onestitatea și profunzimea Domniei Sale. Asta mi se pare cel mai important. Orizontului meu de așteptare îi răspunde cu o soluție”.

Maia Morgenstern: „Ceea ce mă enervează este superficialitatea, lipsa de onestitate. Nu-mi pierd vremea”

Victor Ioan Frunză: „Spectacolul „NU SUNT EU” ne-o arată pe Maia în postura de scriitoare, nu numai de actriță. În scenariu și în carte, Maia Morgerstern se povesteste pe sine. (…)

Chiar și acum, la Teatrul Evreiesc, într-o perioadă foarte grea, o văd, observ cum își continuă demersul netulburată. O descrie numele dânsei, Steaua Dimineții, Luceafărul”.

Maia Morgenstern: „Vă sunt recunoscătoare pentru tot demersul educațional. Creați o platformă educațională pentru toți actorii care lucraeză cu dumneavoastră. Oferiți material pentru gândit și învățați publicului dumneavoastră spectator. Oferiți învățătură și emoție artistică”.

Maia Morgenstern: „Ce înseamnă un actor prost”

Maia Morgenstern: „Ce înseamnă actor prost? – Un om care a trecut prin niște examene, niște verificări, cineva s-a uitat la el și nu l-a oprit să-i spună stop. Nu caut vinovați și victime. Cineva ce este actor astăzi sau este prost într-un anumit moment.

Sau este prost condus. Sau nu este bine ce face. Te mai întreb oare frumusetea nu este și-n ochii privitorului? Cine spune, cum spune? Pentru ca aflăm și situații în care aflăm că trebuie să ne placă neapărat un produs, iar ființa mea spune: nu, eu nu voi consuma sta! Cu onestitatea și bunul simt ce este, cum este?

Da sau nu? Pe de altă parte faptul că nu sunt obișnuită să mănânc petale de lotus, nu înseamnă că altcineva nu le poate aprecia. Dar eu nu pot să le mănânc, doar de dragul de a încerca”.

Maia Morgenstern: „Au fost suisuri, au fost coborâșuri, au fost nedreptăți, au fost neînțelegi. Au fost multe roluri pe care le-am pierdut. Nu de puține ori nu mă potrivesc.

Cu o situație, cu un context, cu un regizor. Nu multe, dar au fost și astfel de cazuri. O nemultumire, amărăciune profundă. Nu îmi este bine. De ce să mă las umilită? Acum 40 de ani, pe vremea mea și asta se mânca cu lingura, un soi de umilință adâncă: dacă nu eram eu, erai nimic”.

Maia Morgenstern, despre filmul Patimile lui Hristos: „Am fost atacată la modul propriu. Eu port încă cicatricele”

Maia Morgenstern:Întâlnirea cu Mel Gibson. Pentru unii spectatori, filmul a fost prea dur. Sunteți conștient de toată controversa ce a însoțit filmul. A durut groaznic. Controversa s-a lăsat cu atacuri asupra actorilor. Am fost atacată la modul propriu.

Eu port încă cicatricele. De ce ai îndrăznit sa joci în filmul ăsta? Filmul a fost foartre vizionat. Țin minte, distinși intelectuali de pe aici cum au aruncat cu pietre. Vorbeam despre dreptul fiecăruia de a accepta, de a nu accepta.

Ce au aruncat cu pietre în mine. Mel Gibson i-a scris o scrisoare directorului de atunci al teatrului, să-i ceară voie sa mă aibă la filmări. Toată lumea este flatată, dar se respectă niște reguli și niște proceduri. Sunt lecții importante în care suntem conștienti că suntem oameni și ne supunem legilor românesti. Si atunci am si dreptul sa spun respect legea, respect”.

Maia Morgenstern, despre pandemie

„A scos si binele si răul. Nemulțumirea, nefericirea, spaima, nesiguranța ne-a facut să devenim agresivi. (…) Eu mă voi armoniza corului de ură de sine. Eu respect locul ăsta, slujesc această spiritualitate, aici și acum. Nici pomeneală nu aș intra nu in politică”, a spus Maia Morgenstern.

Maia Morgenstern: „Cred în contracte și le respect și le citesc bine. Când o să vină vremea, va veni pensionarea. Societatea nu este un elastic. Oamenii vin, se dezvoltă și pleacă. Legea trebuie respectată. Dar atâta cât esti sub contract, respectă-ți contractul”.

Maia Morgenstern, despre fiul sau Tudor Istodor

„El să fie mulțumit. Este important ca fiecare dintre noi să fim mulțumiti cu el înșuși. Sunt o mamă severă și am făcut greșeli și greșeli multe. Sfaturile nu sunt bune decât atunci când sunt cerute. Ca actrita pe scena, doresti sa fii in centrul atentiei. Ca mama, ca parinte, vrei sa fiul tau, fiica ta sa fie pusi in valoare cel mai bine. Sunt doi vectori diferiți”, a mărturisit Maia Morgenstern.

Maia Morgenstern: „Sunt oameni care sunt distanți, care trăiesc în lumea lor și altfel cu o trăire foarte profundă, pe care nu simt nevoia s-o manifeste. Am fost percepută ca fiind o persoană distanță. Nu simt nevoia sa ma pup cu cineva cu care nu simt nevoia sa mă pup neapărat”.

Maia Morgenstern: „Mergem mai departe dacă știm ce avem de făcut”

Maia Morgenstern, despre spectacolele in aer liber: „Jucăm în aer liber, jucăm în aer liber. Am jucat toată vara. Dacă avem tehnica vocală, acoperim noi amplificarea, ne descurcăm. A căzut curentul și a rămas tehnica. O lumânărică pe o masă și a rămas tehnica. Mergem mai departe dacă știm ce avem de făcut. Cum erau spectacolele pe vremea lui Caragiale? Lasă să vină generațiile de după noi”.