- Tăierile de 130 de milioane de euro din bugetul cultural al Berlinului stârnesc proteste, amenințând falimentul unor instituții.
- Teatrele se tem că reducerile vor duce la închiderea unor proiecte și la mai puțină artă.
- Criticii spun că tăierile afectează cultura, economia și coeziunea socială a orașului.
Planurile de reducere a bugetului cultural al Berlinului cu zeci de milioane de euro au stârnit o reacție puternică, iar principalele instituții culturale afirmă că vor fi nevoite să reducă spectacolele, iar altele avertizează că vor fi împinse către faliment, scrie The Guardian.
Advertisment
Aproape 450 de instituții care depind parțial de subvențiile statului, de la teatre și opere la cluburi de noapte și galerii, au format o alianță pentru a încerca să determine o schimbare a deciziei privind tăierea de 130 milioane de euro (108,6 milioane de lire sterline). Aceste tăieri, care reprezintă aproximativ 12-13% din bugetul anual actual, sunt descrise chiar și de cei care le propun ca fiind „brutale”.
Pentru cei care se opun, acestea reprezintă o catastrofă pentru un oraș renumit în toată lumea pentru viața sa artistică vibrantă. „Tăierile vor distruge permanent infrastructura culturală a Berlinului”, prezice alianța Berlin Is Culture (#BerlinIstKultur).
Recomandări
În apelul lor către guvernul condus de Partidul Creștin-Democrat (CDU) din Berlin, aceștia afirmă că „tăieri drastice de programe, concedieri și închideri” sunt inevitabile. În joc nu sunt doar locurile de muncă, ci și „diversitatea, excelența, reziliența și coeziunea socială”, avertizează aceștia.
Vineri, protestatarii împotriva tăierilor se vor aduna lângă primăria orașului la ora 15:00, de unde vor mărșălui către Poarta Brandenburg.
Thomas Ostermeier, directorul artistic al Schaubühne, o scenă renumită din Germania cu o reputație mult dincolo de Berlin, datorită programării sale progresive, a spus că tăierile vor „deschide un nou capitol în istoria orașului” în care cultura va juca un rol „din ce în ce mai puțin important”.
Economiile de 2,5 milioane de euro care vor fi realizate de Schaubühne, a spus el, vor duce la închiderea scenei mai mici a teatrului, Studio, care a promovat dramaturgi britanici precum Sarah Kane și David Harrower. De asemenea, a prezis că aceasta ar putea duce la falimentul întregii Schaubühne – care a fost fondată în 1962 – până la sfârșitul anului viitor.
Ostermeier a îndemnat guvernul din Berlin să recunoască cât de importantă este cultura pentru economia orașului. „Dacă distrugi asta, distrugi mai mult decât cultura. Distrugi și turismul, iar atractivitatea pentru anumite companii comerciale de a se stabili în acest oraș este, de asemenea, redusă”, a declarat el pentru Die Zeit.
Oliver Reese, directorul Berliner Ensemble din estul Berlinului, locul spiritual al dramaturgilor importanți Bertolt Brecht și Heiner Müller, a spus că „scenariile de groază” sunt iminente. „Suntem în procesul de a anula cinci sau șase producții pentru anii 2025-2026 și 2026-2027”, a spus el. „La final, va fi pur și simplu mai puțină artă nouă.”
Philipp Harpain, directorul artistic al teatrului Grips, un teatru pentru copii și tineret, a spus că economiile de 300.000 de euro la care va fi forțată instituția sa reprezintă „mai mult decât întregul buget artistic pentru 2025”, adăugând că a fost avertizat că vor mai urma tăieri și în 2026.
Natura bruscă a tăierilor a fost, de asemenea, un șoc; acestea vor intra în vigoare în mai puțin de cinci săptămâni și lasă teatrele cu puțin timp pentru a se pregăti.
Juli Zeh, o autoare de bestselleruri, a spus că „aplicarea foarfecii” asupra culturii este „incredibil de stupidă din punct de vedere politic”, mai ales într-o perioadă în care extrema dreaptă – care a cerut în mod repetat ca finanțarea artei să fie dependentă de conținut și să fie mai centrată pe Germania – câștigă teren.
Ea s-a adresat unui concert de protest recent, la Haus der Berliner Festspiele, unde au fost transmise mesaje de sprijin din partea dirijorului și pianistului Daniel Barenboim, fostul director muzical al Staatsoper, și din partea Berlin Philharmoniker, care au fost transmise printr-o legătură video din Carnegie Hall din New York.
Ulrich Matthes, un actor premiat care l-a jucat pe ministrul nazist al propagandei, Joseph Goebbels, în filmul din 2004 Downfall, a spus că tradiția germană a teatrului subvenționat din greu de stat, susținută de un consens larg pentru a asigura accesul publicului la artă, este invidia lumii. De asemenea, a spus el, este crucială pentru susținerea democrației.
„Este o realizare democratică incredibilă faptul că statul, orașele și țara subvenționează teatrul german”, a spus el pentru Die Zeit.
„Toate aceste locuri unde oamenii se adună și simt și gândesc împreună sunt importante, mai ales într-o perioadă în care partidul populist de extremă dreapta AfD sapă continuu la cultură cu scopul de a o asimila la un moment dat.”
Joe Chialo, senatorul pentru cultură al Berlinului, a numit tăierile „drastice și brutale” și a spus că va lupta pentru a reduce impactul acestora. Însă observatorii veterani ai scenei culturale din Germania au avertizat că acestea ar putea fi un semn al a ceea ce va urma în toată țara. Chialo este văzut ca având șanse mari să devină viitorul ministru al culturii, în cazul în care CDU va câștiga alegerile federale din februarie.