Directorul general al Directiei Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul ANPC, Paul Anghel, explică, pe Facebook, cum putem evita să ne păcălim de Black Friday și care sunt detaliile la care consumatorii ar trebui să fie foarte atenți.

„Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice.Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus”, susține Paul Anghel.

Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificăți dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs. Pentru cumpărăturile online:

Recomandări

SBF PRIMEȘTE 25 DE ANI DE ÎNCHISOARE
ZIUA FEMEILOR DIN MUZICĂ
MOLDOVA SE PREGĂTEȘTE DE ADERARE
GOSLING ÎȘI FACE COMPANIE DE PRODUCȚIE
ROTAȚIA PĂMÂNTULUI A ÎNCETINIT
JILL BIDEN A SCRIS O CARTE PENTRU COPII
  • Verificați stocul existent;
  • Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
  • Verificați dacă prețul include și costul de livrare.
Sursa: Facebook Paul Anghel

Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:

  • Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
  • Caracteristicile esențiale ale produsului;
  • Prețul cu toate taxele incluse;
  • Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • Modalitățile de plata și de livrare;
  • Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
  • Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
  • Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

Conform sursei citate, consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului.

Sursa: Facebook Paul Anghel

Cum se rambursează produsele cumpărate de Black Friday

„Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la dată la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plata ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plata și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai arată oficialul.

Sursa: Facebook Paul Anghel

Cumpărături în siguranță de Black Friday

Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în siguranță dacă:

  • Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le achiziționezi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru va va ajută să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianțîi măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat;
  • Citiți cu atenție caracteristicile produsului;
  • Verificați dacă produsul corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.;
  • Verificați stocul existent (pentru comerțul on-line);
  • Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare etc.
  • În cazul în care comandăți online, verificăți, înainte de a trimite comandă, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.

Atenție la prețuri de Black Friday

Cum trebuie afișat prețul? Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).Care sunt regulile privind reducerea de preț?

Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus.

Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
  • fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
Sursa: Facebook Paul Anghel

Cumpărături de Black Friday: Plata cu cardul online

Verificați întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat iar http:// e necriptat). Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN al cardului, parolă de Internet sau Mobile banking sau soldul contului atașat cardului.

Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripționat pe card). Nu divulgați nimănui datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna și anul când expiră, numele dețînătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informațiile dumneavoastră personale și nici nu țineți cardul și codul PIN în același loc.

Acordați o atenție sporită atacurilor de tip phising care pot apărea în această perioada. Nu accesați linkuri trimise prin e-mail/sms în care vi se cere să introduceți datele personale sau datele cardului. Raportați imediat orice eveniment cu potențial de fraudă. În acest sens, băncile vă pun la dispoziție un număr de telefon la care le poți apela oricând.

Sursa: Facebook Paul Anghel