Noul trend din China aduce câștiguri de miliarde de dolari. Cum funcționează livestream shopping-ul

Livestreaming Sursă: Profimedia

În China a devenit foarte popular live-stream shopping-ul, o îmbinare între divertisment și comerț electronic, în cadrul căreia cumpărătorii urmăresc live o prezentare a produsului, interacționează cu prezentatorul și cumpără printr-un simplu click.
• În 2019 piața de cumpărături live-stream a adus în China venituri de aproximativ 66 miliarde dolari, iar anul acesta se prevede o dublare a acestora, până la aproximativ 170 miliarde de dolari.
• Cei mai buni influencers pot câștiga chiar milioane de dolari pe an.

Acum opt luni, Meng Hu a renunțat la slujba de însoțitoare de zbor pentru a deveni star online. Și-a creat un studio improvizat acasă și a început să se filmeze vorbind. Din ianuarie, a fost influencer full-time, transmițând live pe Taobao, piața online a site-ului Alibaba și a ajuns să fie urmărită de mai mult de 400.000 de fani, relatează CNN.

„Am vorbit non-stop”, a spus Hu, râzând. „Răgușesc. Trebuie să vorbești mult, pentru că starea ta de spirit este contagioasă. […] Doar atunci când vorbești cu entuziasm poți să-ți entuziasmezi publicul”.

Hu face parte dintr-o industrie care în 2019 valora în China aproximativ 66 miliarde dolari, potrivit iResearch, o firmă de cercetare de piață din Shanghai. Anul acesta se prevede o dublare a veniturilor de pe piața de cumpărături live-stream, până la aproximativ 170 miliarde de dolari.
Cumpărăturile în flux live sunt un amestec de divertisment și comerț electronic. Cumpărătorii urmăresc live o prezentare a produsului, pun întrebări și cumpără printr-un simplu clic. Gazdele pot oferi fanilor lor cupoane de reducere și oferte flash în timp real, iar telespectatorii pot da clic pentru a trimite prezentatorilor cadouri virtuale.

Guvernul chinez a numit industria „noul motor” al creșterii comerțului electronic.

Expansiunea comerțului în live-streaming în timpul pandemiei
În prima jumătate a acestui an în China au avut loc peste 10 milioane de sesiuni de comerț electronic în live-streaming, potrivit unui raport al guvernului chinez.

Înainte de pandemie ar fi durat doi sau trei ani pentru ca live-stream shopping-ul să devină o tendință de masă în China. În condițiile actuale însă a durat două sau trei luni, a declarat Sandy Shen director de cercetare pentru comerțul digital la compania Gartner.

Analiștii prezic că tendința aceasta ar putea deveni populară și în alte părți. În anumite zone din Asia de Sud-Est, de exemplu, Lazada, deținută de Alibaba, permite prezentatorilor să promoveze produsele live. Și Amazon are un serviciu de streaming video de cumpărături pentru utilizatorii din Occident.

O zi din viața unui live-streamer

Firme cunoscute anunță vânzări de zeci sau sute de milioane de dolari într-o singură ședință de streaming. Cei mai buni influenceri pot câștiga chiar milioane de dolari pe an, potrivit Taobao, care întocmește un clasament al celor mai bine plătite gazde și câștigurile estimate.

Hu a spus că acum câștigă într-o lună cât câștiga înainte într-un an. Dar ceea ce face poate fi istovitor. De obicei petrece șapte ore pe zi vorbind fanilor săi în direct, despre orice, de la escapade de vacanță la gustări și produse de îngrijire a pielii. După aceea petrece câteva ore în fiecare seară citind despre produsele pe care intenționează să le vândă a doua zi.

Hu este ajutatăt de peste 20 de persoane, care o ajută să aleagă ce produse să prezinte, ce reduceri să ofere fanilor și cum să-și planifice programul de filmare.

Companiile plătesc prezentatorii pentru ca produsele lor să fie prezentate, iar apoi aceștia câștigă un comision din fiecare vânzare pe care o fac. O rată de comision tipică variază de la 6% la 16%, în funcție de platformă, conform raportului iResearch.

Unele administrații locale încearcă chiar să-și transforme orașele în centre comerciale online. În Guangzhou, autoritățile speră să transforme orașul în „capitala Chinei în live-streaming”.

Live-streaming-ul de cumpărături reprezintă totuși un procent foarte mic, în jur de 5%, din comerțul online, și o mică parte din sectorul total de vânzare cu amănuntul, potrivit lui Xiaofeng Wang, analist senior la firma de cercetare Forrester. „Nu cred că sectorul de comerț prin live-streaming va salva economia”, a spus Wang.

Dincolo de asta, este nevoie de mult talent, perseverență și de alți factori pentru ca un influencer să aibă cu adevărat succes. Puțini sunt cei care au ajuns la popularitatea lui Meng Hu. Din cei 400.000 de oameni despre care Ministerul Comerțului din China spune că au găzduit un eveniment de cumpărături în live-stream în prima jumătate a anului 2020, probabil doar un procent între 5% și 10% reușesc să-și câștige existența din asta, estimează economistul Iris Pang.