Tarom a demarat proiectul de restructurări. Pierderile companiei s-au dublat față de anul trecut

Avion Tarom Foto: Hepta
  • Cererea scăzută vine pe seama faptului că România trece prin cel de-al patrulea val, care se dovedeşte a fi cel mai violent de la începutul pandemiei
  • Vara acestui an a fost una bună pentru compania aeriană ţinând cont de contextul actual, astfel că a operat la o capacitate de zbor de 60% faţă de sezonul din 2019.
  • Compania Naţională Tarom a demarat la sfârşitul lunii iulie programul de restructurare prin care va ajunge la un total de 1.316 salariaţi.

Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române Tarom înregistrează în această perioadă un nivel de 50% al cererii de servicii de transport aerian comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, cel mai bun an pentru industria aeriană, dar şi pentru companie, conform reprezentanţilor Tarom.

Cererea scăzută vine pe seama faptului că România trece prin cel de-al patrulea val, care se dovedeşte a fi cel mai violent de la începutul pandemiei, în contextul în care rata oamenilor vaccinaţi este mică, iar tulpina Delta, mai agresivă decât cea iniţială, este predominantă.

„În mod cert ne aşteptăm la o perioada dificilă. Din punct de vedere istoric, în aviaţie sezonul de iarnă este caracterizat de reducerea cererii, orarul de zbor fiind ajustat astfel pentru a deservi pasagerii Tarom cu operarea predictabilă şi sigură. Programul de iarnă a fost corelat cu potenţialul pieţei, dar şi al caracteristicilor destinaţiilor pe care le deservim, neluând în considerare scenariul anulării curselor. Avem ca obiectiv recâştigarea încrederii pasagerilor în Tarom – ca o companie aeriană cu operare stabilă şi  predictabilă, pe care se pot baza atunci când planifică o călătorie, fie în scop personal sau de afaceri“, spune pentru ZF Marius Popescu, purtător de cuvânt al companiei Tarom.

Compania Națională Tarom a demarat deja programul de restructurare

Vara acestui an a fost una bună pentru compania aeriană ţinând cont de contextul actual, astfel că a operat la o capacitate de zbor de 60% faţă de sezonul din 2019, existând un mix între curse charter şi zboruri regulate.

Cu toate acestea, perioada următoare este incertă, iar evoluţia cererii va depinde de rata îmbolnăvirii şi de restricţiile introduse de autorităţi. „Din nefericire încă ne confruntăm cu efectele pandemiei. Sperăm totuşi la o revenire a cererii spre 70% dintr-un an normal. Un rol important în următoarea perioadă îl vor avea autorităţile naţionale, care prin măsurile de combatere a pandemiei trebuie să includă şi măsuri de flexibilitate a mişcării“, explică Marius Popescu.

Compania Naţională Tarom a demarat la sfârşitul lunii iulie programul de restructurare prin care va ajunge la un total de 1.316 salariaţi. Pentru a ajunge la această cifră compania trebuie să renunţe la circa 80 de angajaţi. Potrivit unui document intern iniţial erau vizate 214 angajaţi, la nivelul lunii martie când a fost depus planul la Comisia Europeană, însă dintre aceştia o parte au ales să plece.

Spre comparaţie, Tarom avea în 2017 circa 2.500 de angajaţi, cifră care a scăzut treptat – 1.900 de angajaţi în 2019, şi 1.600 la începutul acestui an.

Începând cu luna iunie a acestui an Tarom are un nou director general, Cătălin Radu Prunariu, care lucrează de 12 ani în cadrul operatorului aerian, inclusiv ca pilot, ultima funcţie deţinută fiind cea de director operaţiuni zbor. El a preluat funcţia de la Mihăiţă Ursu, care a fost numit în iunie 2020.

Tarom a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 355 milioane lei, în scădere cu aproape 74% faţă de anul anterior, însă, pierderile s-au majorat cu peste două ori mai mult, raportând pierderi de 439 milioane lei, precizează Ziarul Financiar.