- Inteligența Artificială transformă testele clasice de la școală într-o amintire
- ETS, specializat în testare, se îndepărtează de examenele tradiționale
- Testele clasice ar putea fi înlocuite de evaluări personalizate pentru fiecare elev
Ți-ar plăcea ca testele de la școală să fie personalizate pentru fiecare elev în parte? A.I. ar putea face asta.
Ar fi un mare upgdare în sistemul educațional.
Advertisment
Astfel de teste ar reduce stresul și ar răspunde mult mai aplicat nevoilor fiecărui elev în parte. Inteligența artificială revoluționează sistemul educațional și promite să elimine testele standardizate clasice.
Odată cu evoluția rapidă a tehnologiei, experții discută despre posibilitatea ca evaluările personalizate, bazate pe inteligență artificială, să înlocuiască examenele tradiționale.
Recomandări
Cum s-ar vedea la noi o astfel de măsură?
Cum poate A.I. să îmbunătățească evaluarea elevilor comparativ cu testele standardizate?
„Aș spune de la bun început că testele standardizate nu vor dispărea, dar într-adevăr ele sunt completate din ce în ce mai de de testele bazate pe inteligență artificială, care analizează mai degrabă comportamentul elevilor și nu cunoașterea per se.
De fapt, asta schimbă modul în care se testează elevii, modul în care ei dau dovadă că pot colabora, că pot lucra în echipe, că pot răspunde la situații experimentale create chiar de inteligența artificială. Că au gândire critică, că pot găsi soluții la probleme complexe. Deci, accentul se mută de la răspunsurile corecte, bazate pe memorare, la procesul de învățare. Și, în funcție de ritmul și stilul de învățare a fiecărui elev, testele bazate pe inteligență artificială pot oferi nu doar evaluare, ci și feedback în timp real elevului în funcție de aceste caracteristici personale.
De pildă, se fac și simulări de interviuri de angajare cu ajutorul inteligenței artificiale în anii terminali universitari. Cert este că universitățile, companiile, folosesc din ce în ce mai mult testele bazate pe comportament, folosind inteligență artificială în detrimentul testelor standardizate, dar care, vă repet, încă nu dispar în totalitate”, declară Andreea Paul, președinte INACO, pentru Aleph News.
Care sunt provocările în implementarea A.I. în sistemul educațional pentru evaluări?
„Deci, dacă avantajele majore țin de evaluarea personalizată, de feedback-ul imediat în timp real, de evaluarea competențelor complexe, de analiza datelor ce țin de evoluțiile și progresele fiecărui elev, avem de a face sigur și cu o serie de dezavantaje, care vin mai degrabă din protecția datelor, din rezistența la schimbare a școlilor, a unor profesori, din problemele ce pot să țină de acurateție sau de echitatea algoritmului folosit.
A fost un caz renumit în primul an pandemic, în 2020, când Organizația Internațională de Baccalaureat a încercat să prezică datele cu ajutorul inteligenței artificiale la testele elevilor, de finalizare a studiilor liceale, dar ele s-au dovedit a fi viciate de algoritmi care s-au așezat în spatele acestor predicții. Deci mult mai multă atenție în ultimii patru ani au fost acordați către transparența etică, acuratențea acestor algoritmi, care ajută la evaluarea elevilor și la predicția cu privire la dinamica rezultatelor lor.
Dar mai exista un dezavantaj ce ține de riscul depersonalizării procesului de evaluare atunci când elevul nu mai interacționează cu un om, ci cu un ecran și cu un soft de inteligență artificială, adică cu un algoritm. Dar ce este clar, acești algoritmi de inteligență artificială sunt creați tot de inteligența umană”. declară Andreea Paul, președinte INACO, pentru Aleph News.