Școala începe pe 14 septembrie. În ce condiții, decide fiecare școală în funcție de situația epidemiologică

  • DSP anunță astăzi scenariul în care se încadrează fiecare oraş
  • Confuzia rămâne cuvântul de ordine
  • Ieri seară, Monica Anisie a confirmat că școala începe lunea viitoare

7 zile. Atât a mai rămas până începe școala. Iar confuzie este cuvântul de ordine. Abia astăzi se trezește DSP să anunțe care e situația epidemiologică din fiecare localitate.

Doar ieri seară, Monica Anisie a confirmat că școala începe… lunea viitoare. Ghidurile care ar trebui să te lămurească, mai mult te încurcă. Profesorii sunt mai nepregătiți ca niciodată, iar elevii nu știu dacă merg la școală sau învață de acasă.

Cei care fac școală de acasă vor fi mai puțin pregătiți, iar clasele hibride, cele în care o parte din copii sunt la școală, o parte online, par cele mai haotice. Practic, profesorii trebuie să fie în două locuri în același timp.

Uite ce spune Adrian Sandu: „Impresia mea, după ce am citit acest ghid, publicat de Minister, a fost că nu știu de ce mai vin la școală, dacă mai am timp să predau sau să supraveghez, ceea ce e o întrebare, pentru că acolo există foarte multe atribuții pentru profesori. Profesorii întră la clasă, după 5 minute schimbă clasa, după care intră la altă oră. Profesorul nu mai are timp să se odihnească, să aibă o pauză de 5-10 minute între ore“.

Toți cei din sistem – elevi, părinți, profesori – se plâng de modul în care e gestionată criza.

Uite ce spune profesorul Cătălin Ciupeală: „Trebuie să fac educație, pot încerca să explic elevilor, nu vreau să fiu jandarm. Le explic cu argumente logice că e bine să ne protejăm, dar de aici până la a avea istericale în privința pixului, să-mi fie iertat…“

„Conform documentului, avem din plin o poziție de control. Trebuie să îi controlăm pe elevi, să-i supraveghem. Era acolo o afirmație: Este interzis schimbul de obiecte personale între elevi. Cum să-l interzici? Ce faci dacă unul își da pixul altuia? Ce se întâmplă atunci? Mi-e foarte greu să înțeleg asta, nu știu…“, spune și profesorul Adrian Sandu.

Sunt profesori care vin și cu soluții: „Aș elimina hârtiile din școli, fizic. Avem tone de hârtii, când toate se pot uploada“, spune profesorul Cătălin Ciupală.

Cine ar trebui să aplice soluțiile venite de la oamenii din sistem?

Profesorii vorbesc despre lipsa resurselor digitale. „A ține un curs online nu înseamnă doar să pui un power point, nu înseamnă doar să porți o discuție. Înseamnă niște resurse specifice pentru orele respective. Noi, în acest moment, nu avem aceste resurse digitale. Va fi probabil un fel de cârpeală,vom încerca să suplinim această absență“, spune Adrian Sandu.

Când vom ajunge și noi la nivelul anului 2020, ca dotări?

Cătălin Ciupala: „Există examenul de titularizare, definitivat. Sunt niște specializări destul de singulare. Pentru a corecta lucrarea respectivă, la Brașov a venit un profesor din Bacău. Pentru a corecta o lucrare! Nu se putea scana și trimite? Adică se semnează contracte de sute de milioane de euro online, la judecătorie ți se poate trimite sentința prin email, și tu nu poți să corectezi o lucrare online?“

Adrian Sandu: „Tendința de a securiza din ce în ce mai mult duce la acea suprareglementare. Dar, din momentul în care treci de la o securizare a riscului în cealalată extremă, având tendința de a bloca procesul educațional, printr-o comunicare ambiguă, printr-o comunicare plină de discontinuități din care oamenii nu mai înțeleg nimic. Primim fișe de autoevaluare, dacă am folosit internetul, dacă am folosit laptopul, tot felul de lucruri trăznite, dar care au un punctaj în acea fișa. Aprecierea depinde foarte mult de ceea ce faci că profesor și trebuie să vină din partea celor cu care vii direct în contact. Din punctul asta de vedere, la nivel sistemic, este foarte ușor să introduci un sistem (nu trebuie să reinventăm roată), ele există deja în această lume, sunt teste standardizate de diagnostic.“

DSP anunță astăzi scenariul în care se încadrează fiecare oraş

În funcție de cum stă la numărul de cazuri de coronavirus, școlile îşi pot face planul de deschidere: normal, hibrid sau exclusiv online. Fiecare şcoală îşi alege un scenariu, iar apoi propunerea este trimisă către Inspectoratele Şcolare şi Comitetele pentru Situaţii de Urgenţă.

Decizia finală o ia fiecare inspectorat, pe 10 septembrie. Adică joi, în condițiile în care școala începe lunea viitoare.