Elevii cer ca şcoala să înceapă în format fizic în funcţie de rata de incidenţă, nu în funcţie de rata de vaccinare a profesorilor

Ministrul Educaţiei propune scurtarea semestrului al doilea cu o săptămână. Când s-ar termina școala AP/Mediafax Foto

Asociaţiile de elevi susţin că şcoala trebuie să înceapă în format fizic în funcţie de rata de incidenţă din localitate, nu în funcţie de rata de vaccinare a profesorilor dintr-o şcoală, pentru că dascălii reprezintă un procent nesemnificativ din persoanele care participă la actul educaţional.

Asociaţiile de elevi din Maramureş, Constanţa, Bacău, Bucureşti şi Ilfov, au transmis, duminică, un comunicat de presă comun, în care solicită deschiderea şcolilor în format fizic doar în localităţile cu incidenţă sub 6 la mie. Elevii consideră deficitară măsura prin care şcoala în format fizic va începe în funcţie de rata de vaccinare a profesorilor.

„Apreciem această măsură ca fiind una deficitară, având în vedere faptul că profesorii reprezintă un procent nesemnificativ din persoanele care participă la actul educaţional. Astfel, într-o şcoală cu 1.000 de elevi, dintre care niciunul vaccinat, în continuare persistă riscul îmbolnăvirii şi transmiterii virusului, chiar dacă toţi profesorii sunt vaccinaţi. Mai mult, precizăm faptul că, pentru a participa la orele de curs, elevii nu interacţionează doar cu persoanele din şcoală, ci şi cu acelea din mediul extern, o mare parte dintre ei folosind mijloacele de transport în comun. În acest sens, rata de incidenţă nu poate fi neglijată în contextul deschiderii şcolilor. Considerăm iraţională dorinţa ministerului Educaţiei de a menţine şcolile deschise, indiferent de pericolele pe care acest fapt le poate expune, dorinţă în mod cert cauzată de ambiţia instituţiei de a nu recunoaşte că a greşit. Astfel, dacă şcoala începe online, ministrul demis este nevoit să afirme faptul că această vacanţă a fost o inepţie, aşa că preferă să rişte vieţile elevilor în loc să îşi rişte imaginea”, acuză elevii.

Asociaţiile de elevi mai acuză că învăţământul online este ineficient pentru că Ministerul Educaţiei nu a făcut niciun demers pentru a forma profesorii, pentru a crea platforme de predare online şi nici nu a luat alte măsuri care ar fi putut salva educaţia în acest context.

„Oricine, chiar şi fără competenţe medicale poate identifica ineficienţa acestei măsuri. Membrii personalului reprezintă un procent aproape nesemnificativ în ceea ce priveşte numărul persoanelor prezente în incinta şcolii, pe de altă parte, sutele, sau chiar miile de elevi prezenţi în şcoli constituie majoritatea. De la începutul anului şcolar, decidenţii au ignorat apelurile societăţii civile în ceea ce priveşte trecerea în online pentru a scădea numărul îmbolnăvirilor, s-a mers fizic la şcoală până în punctul în care spitalele s-au umplut de copii. Este clar că rata de vaccinare în rândul cadrelor didactice din mediul rural va fi scăzută în comparaţie cu cea a profesorilor din mediul urban, lucru care ţine tot de nivelul de educaţie. Elevii din rural, unde incidenţa este de cele mai multe ori sub 6 la mie vor rămâne în online, deoarece profesorii lor nu sunt vaccinaţi, încă o lovitură pentru unul dintre segmentele deja extrem de vulnerabile din învăţământul românesc. În plus, statisticile arată că majoritatea cadrelor didactice vaccinate sunt cele din învăţământul liceal. Educaţia de bază este extraordinar de importantă, se va întâmpla din nou prin structura deficitară şi mai mult inexistentă a online-ului? Inechitate pe toate părţile!”, spune Cristina-Alexandra Miculaiciuc, preşedinte al Asociaţiei Elevilor din Maramureş.