- Elevii trebuie să obțină 10 pe linie și media 10 la purtare pentru a fi eligibili.
- Metodologia permite elevilor de top să promoveze doi ani într-unul.
- Programul este valabil pentru ciclurile primar, gimnazial și liceal.
- Evaluările programului includ teste intermediare și finale pentru fiecare disciplină.
Elevii capabili să obțină 10 pe linie vor putea promova 2 ani într-unul singur, conform metodologiei publicate în Monitorul Oficial. Cei eligibili fac parte din ciclurile primar, începând de la clasa a III-a, gimnazial și liceal.
Advertisment
Clasele de început de ciclu, precum clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, sunt excluse din acest program.
Unitățile de învățământ vor forma comisii speciale pentru a monitoriza evoluția elevilor iar „evaluarea elevului se va face la fiecare materie din planul-cadru de învățământ”, conform metodologiei.
Recomandări
Care sunt principalele avantaje ale acestui program?
„Această metodologie, da, este nouă, dar ea nu face nimic diferit de ceea ce s-a întâmplat până acum, în afară de faptul că ne uităm cu alta rigurozitate la anumite criterii.
Și până acum elevii puteau să facă 2 ani într-unul. Ceea ce încurajează este să punem accentul pe note, vedem de data aceasta, prin metodologia publicată în monitorul oficial zilele acestea, că elevii care au 10 pe linie sunt considerați elevi de excelență. Acesta este singurul criteriu, practic, în baza căruia ei pot să facă 2 ani într-unul.
Întrebarea pe care mi-o pun de fiecare dată, când văd sistemul de notare și de evaluare în educația din România este: Este relevantă exclusiv notarea, astfel încât noi să putem spune că un elev este excelent și poate să facă 2 ani într-unul?
Este o întrebare retorică și din punctul meu de vedere, dacă ne vom opri doar la 10, sau la note excelente și în baza acestor note vom da posibilitatea copiilor să facă 2 ani într-unul, nu vom face nimic altceva în afară de a încuraja fuga după nota 10. Nu vom face nimic altceva în afară de a pune presiune pe părinți, pentru că și până acum vorbeam foarte mult de pregătire suplimentară și de meditații, chiar acum când facem 2 ani într-unul, ce va însemna asta?
Mai mult de atât, mă uitam la unul dintre criterii și aceste criterii făceau referire la faptul că ar trebui să avem un consilier școlar care să monitorizeze în permanență pe elevul care să înscrie în învățământul acesta de 2 ani practic într-unul. Întrebarea pe care o pun eu este: câți consilieri avem în România? Ce am îmbunătățit în acest capitol, astfel încât să ne asigurăm că această măsură este una echitabilă și aplicabilă tuturor elevilor din sistemul educațional românesc?
Și mai mult de atât, să nu uităm că vorbim în continuare de o criză a profesorilor, de modul în care ne facem orele, de modul în care alergăm prin materie. Această metodologie nu va face altceva în afară de a încuraja această fugă prin materie și de a pune din nou presiune pe profesori.
În condițiile în care ne oprim doar la aplicarea acestei metodologii și nu facem revizuirea curiculumului, nu facem pregătire suplimentară cu copiii, nu îi consiliem și nu îi monitorizăm. Pentru că, să nu uităm, de foarte multe ori, punem din nou presiunea pe copii.
Se vorba foarte mult de elevul incapabil de 10 care va lua bursă de merit. Nu este vina lor. Noi suntem cei care, prin toate aceste metodologii și inițiative legislative aplicate extrem de segmentat și foarte inechitabil, îi ducem în această stare. Vedem că în același timp avem copiii peste 50% care nu iau 5 la evaluarea națională și cred că acum câteva zile am discutat faptul că 91,2% dintre copiii noștri nu știu să scrie și să citească în urma programului R.O.L.
Deci e o stare a paradoxurilor, iar această metodologie, în esență, poate să fie bună, dar va face foarte mult rău în condițiile în care nu ne uităm la tot sistemul educațional. Nu facem nimic astfel încât și copiii care sunt de 4 să ajungă măcar la 5, nu la 10 și, bineînțeles, vom pune din nou presiune pe părinți să facă pregătire suplimentară pentru că, de ce nu, dacă se poate. Foarte mulți dintre noi vom fi tentați să ne forțăm copiii, într-o oarecare măsură, să facă 2 ani într-unul”, a declarat Mihaela Nabăr, expert în educație, pentru Aleph News.
Citește și
- Adrian Sârbu: Politruco-securiștii de la Putere nu cred că nu-i mai crezi. Pe 4 și 18 mai, să le-o dai în vot!
- Prada, Chanel și Louis Vuitton au lansat campaniile pentru primăvara 2025. Ce haine sunt în trend anul acesta
- Incendiile din California: Hollywood Hills arde în timp ce Los Angeles este înghițit de „cel mai mare incendiu”
Partenerii noștri