• Potrivit noilor modele de planuri-cadru, geografia ar putea fi eliminată la cls. XI-XII.
  • A. Lătiș: „Elevul de a XI-a și a XII-a trebuie să primească informații de la o autoritate-școală”.
  • A. Lătiș: „Aceste informații de geografie fizică, demografică și economică ajută la integrare”.
  • Societatea de Geografie din România cere ca disciplina să rămână materie obligatorie la liceu.
  • Reforma educațională oferă mai multă flexibilitate elevilor în alegerea materiilor.

După mulți ani în care am așteptat o Românie Educată și planuri-cadru, iată că avem o formă a celor din urmă. Noile modele ar putea elimina geografia de la clasele a XI-a și a XII-a. De ce este nevoie de geografie la liceu?

Care credeți că ar fi impactul asupra educației elevilor dacă se va elimina geografia din trunchiul comun?

Ana Lătiș, profesor de geografie: „Bineînțeles, punctul meu de vedere este subiectiv pentru că sunt profesor de geografie. Da, din experiența mea de peste 30 de ani, consider că geografia își are locul și rolul ei în pregătirea tânărului care iese de pe băncile liceului datorită faptului că geografia este interdisciplinară. 

Ca să predai geografie, trebuie să ai noțiuni matematică, chimie, fizică, istorie. Apoi, geografia se ocupă de o lume într-o permanentă dinamică. Una este înțelegerea și evoluția psihopedagogică a elevului de școală gimnazială, a elevului de clasa a IX-a și a X-a. Alta este înțelegerea și evoluția psihopedagogică a elevului de clasa XI-a și a XII-a care se pregătește să intre în lumea reală. 

Recomandări

CE SE ÎNTÂMPLĂ LA MSC
CINE IA MAI MULȚI BANI?
POT VREA TURUL 2
ZELE A VORBIT CU J.D. VANCE
CUM ARATĂ PARLAMENTUL TĂU?
CUM TE AJUTĂ SEX TECH

În clasele a XI-a și a XII-a se discută despre geografia mediului. Aici vorbim despre presiunile umane asupra mediului. Nu uitați că suntem într-o perioadă de probleme determinate de încălzirea globală. Vorbim de dezastre și adaptarea noastră la aceste hazarduri”.

În ce măsură geografia contribuie la formarea competențelor necesare în societatea actuală?

„În clasa a XII-a se vorbește despre locul nostru în cadrul Europei. Trebuie să știm ce fel de lume este Uniunea Europeană, ce fel de state sunt, care este evoluția lor economică. Deci vorbim și despre educație antreprenorială. 

Dacă eu pregătesc un viitor antreprenor membru al Uniunii Europene, el trebuie să știe despre economia Uniunii Europene. Și nu în ultimul rând se învață multe chiar despre România. Oameni buni în patru ani se schimbă foarte multe. Geografia nu poate fi învățată de pe Google, de pe Wikipedia sau Doamne ferește de pe TikTok. Au fost vehiculate multe aberații inclusiv despre resursele și suveranitatea economică a României”.

Citește și