- Ministerul Educației permite depășirea limitei de 28 elevi într-o clasă
- Ministerul Educației este cel care aprobă depășirea cu peste 2 elevi față de numărul maxim
- Noua formă de organizare va putea să fie aplicată începând cu anul școlar 2024-2025
Începând cu anul școlar 2024-2025, Ministerul Educației permite ca numărul elevilor dintr-o clasă de gimnaziu sau liceu să depășească 28, conform ROFUIP 2024. Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial.
Advertisment
Aceste noi schimbări în sistemul educațional oferă o mai mare flexibilitate școlilor în gestionarea numărului de elevi, însă ridică și întrebări despre impactul asupra calității actului educațional. În funcție de resursele disponibile, unele școle ar putea gestiona mai ușor clase mai mari, în timp ce altele s-ar putea confrunta cu provocări suplimentare. Dacă este solicitată extinderea numărului elevilor dintr-o clasă cu 2, aceasă aprobare poate fi efectuată doar de Ministerul Educației.
Daniela Vișoianu este expert în educație în România, iar punctul ei de vedere în ceea ce privește impactul calității educaționale pe care această schimbare îl are, cuprinde o serie de puncte forte, care afectează elevii din fiecare clasă din instituțiile de învățământ care solicită această extindere. Ea explică că aplicarea acestor implementări lezează calitatea vieții studenților, din cauza volumului de aer limită care există într-o clasă.
Recomandări
„Atâta vreme cât avem infrastructură școlară veche, clase care sunt mici, prost aerisite, care iată, n-au aer condiționat. Foarte multe colegii centenare în București nu au aparate de aer condiționat, pentru că erau în incompatibilitate cu fațadele care sunt monumente istorice sau au valoare istorică. Deci într-o clasă în care n-ai aer condiționat în condițiile climatice ale României să fie 33-34 de elevi, adică încă 3 pănci peste numărul care era mediu, cel de 28, e foarte mult. Pentru că atunci când ai 16-17 ani nevoia ta de spațiu și de mișcare este importantă”, explică Daniela Vișoianu, expert în educație.
Aceasta enumeră și care sunt greșelile realizate de Ministerul Educației, nu doar pe acest subiect, dar și în ceea ce privește schimbările de la clasele a 9-a și a 10-a, de la începutul acestui an universitar.
„E mult și pentru profesori, e mult și pentru elevi, dar ministerul n-a făcut altceva decât să-și creeze un cadru legal pentru un abuz al legii pe care deja l-a produs. Anul acesta s-au permis transferuri la clasa 10a, pentru că sunt mulți părinți care sunt neamulțumiți de această nenorocire care i-a admiterea de la clasa 9a și care au ajuns probabil în licee care nu sunt potrivite cu copilul, pentru că nu poți să realizezi o foarte bună potrivire copilul în condițiile în care măsori doar ce știe la română și la matematică în două zile de an”, adaugă Daniela Vișoianu.
Daniela Vișoianu a menționat această discrepanță care s-a creat în mediul educațional din liceul, precum transferurile făcute de elevi la alte clase, subliniind că în clasele de top din școlile de prestigiu, elevii sunt într-un număr mai mare, în comparație cu clasele goale care există în școlile și liceele care nu se încadrează în același nivel de excelență.
Schimbarea numărului de elevi dintr-o clasă vine cu noi provocări pentru sistemul educațional și inclusiv pentru elevii și copiii care sunt incluși în această nouă inițiativă propusă de Ministerul Educației.
Citește și
- Gen Z preferă munca de la birou, nu pe cea remote. Expert HR: „Transmiterea sarcinilor și a feedback-ului se face mult mai natural la un job fizic”
- Tu ce animal de companie preferi? Persoanele cu mai mulți copii aleg cățeii
- Cum îți antrenezi creierul pentru leadership? Stresul cronic afectează claritatea gândirii și procesul decizional