Începutul incert al anului şcolar 2020. După internet, şcolile nu au alte condiţii absolut necesare în epidemia de Covid-19

28 la sută din şcolile din România nu aveau, în 2019, acces la dotări de bază care să permită spălarea mâinilor cu apă şi săpun, condiţie esenţială pentru funcţionarea lor în siguranţă în contextul epidemiei de COVID-19, relevă un studiu realizat de OMS şi UNICEF.

Ultimele date furnizate de Programul comun de monitorizare (PCM) al OMS şi UNICEF relevă faptul că, în 2019, 28% dintre şcolile din România nu aveau acces la dotări de bază care să permită spălarea mâinilor cu apă şi săpun, o condiţie esenţială pentru funcţionarea în siguranţă a şcolilor în contextul pandemiei de COVID-19.

O altă constatare a raportului este faptul că doar 72% dintre şcolile din România aveau un minim acces la apă potabilă curată şi la instalaţii sanitare de bază.

„Copiii români trebuie să poată continua să înveţe. Educaţia formală a fost în mare parte întreruptă la începutul lunii martie. Deşi revenirea în şcoli ar trebui să se producă în condiţii de maximă siguranţă pentru copii, familiile lor şi cadre didactice, una din patru şcoli nu are acces la dotări corespunzătoare pentru asigurarea igienei mâinilor, la apă potabilă curată şi la instalaţii sanitare sigure. Momentul de faţă prezintă cea mai bună oportunitate de a răspunde acestei provocări o dată pentru totdeauna. Să reconstruim mai bine, oferind celor mai vulnerabili copii dotări funcţionale pentru asigurarea igienei atât de importante pentru sănătatea lor”, a afirmat Gabriel Vockel, reprezentantul adjunct al UNICEF în România.

Potrivit raportului, 818 milioane de copiii de pe planetă nu au acces în şcoli la dotări minime pentru spălarea mâinilor, ceea ce îi expune unui risc crescut de contractare a COVID-19 şi a altor boli contagioase.

Peste o treime dintre ei, respectiv 295 de milioane, provin din Africa Subsahariană.

În ţările mai puţin dezvoltate, 7 din 10 şcoli nu deţin dotările elementare necesare spălării mâinilor, iar jumătate dintre şcoli nu au acces la servicii minime de salubritate şi aprovizionare cu apă.

Raportul subliniază faptul că, în eforturile lor de a ţine sub control răspândirea COVID-19, guvernele trebuie să găsească un echilibru între necesitatea de a implementa măsuri de sănătate publică şi impactul social şi economic al măsurilor de izolare. Potrivit raportului, există dovezi fundamentate ce evidenţiază impactul negativ al închiderii prelungite a şcolilor asupra siguranţei, bunăstării şi educaţiei copiilor.

Accesul la servicii de apă, salubritate şi igienă este esenţial pentru prevenirea şi controlul eficient al infecţiilor în şcoli, beneficiind de o atenţie deosebită în cadrul strategiilor guvernamentale privind redeschiderea şi funcţionarea în siguranţă a şcolilor pe durata actualei pandemii de COVID-19.

Aproximativ 20% din şcolile din România nu au conexiune la internet care să asigure desfăşurarea cursurilor online, a anunţat ieri premierul Ludovic Orban.