• O statistică a Băncii Mondiale arată că aproape 50% dintre elevii români nu înțeleg ce scriu și ce citesc.
  • Aceștia nici nu pot face calcule simple.
  • Totuși, 50% dintre ei sunt bursieri de merit.

Bursele din semestrul doi au fost mărite, însă și criteriile au fost schimbate și cu privire la note. Dacă înainte elevii primeau bursă de merit de la 8,50 acum, vor primi de la 9,50 în sus. Astfel, elevii își cer drepturile în stradă.

Dacă în 2020, potrivit Ministerului Educației, erau 123.000 de elevi care reușiseră să obțină medii mai mari de 8.50, un singur an mai târziu numărul mediilor bune a explodat: avem acum 754.000 de elevi care au obținut medii mai mari de 8,50.

Pentru mulți, bursa de merit înseamă bani în plus. Cătălina Ifrim, Consiliul Național al Elevilor: „Pot însemna niște bani astfel încât să reprezinte un aport pentru pregătirea sau pentru admiterea la una dintre facultăți. Nu mi-a fost străină situația în care un profesor sau director nu dorea să includă elevi în bacalaureat pentru a nu intra în examen și pentru a nu scădea ponderea de promovabilitate”.

Recomandări

ALTMAN PORNEȘTE RĂZBOIUL CU GOOGLE
100 LIDERI MONDIALI DAU STARTUL JO
CE ÎNSEAMNĂ TULBURAREA ARFID?
CE ESTE TULBURAREA ARFID?
CE DESTINAȚII VIZITEZI VARA ASTA?
UNDE CONDUCI ÎN WEEKEND?

În schimb, profesorii susțin că elevii obțin mult mai ușor note de 10 când învață în regim online. Iuliana Căplescu, profesor Colegiul Național Matei Basarab: „Nu există în nicio metodologie a predării și evaluării în online obligația elevului de a sta cu camera deschisă. Nu știi cine îți scrie și cine îți postează poate copiat, poate un părinte… Deja se vede diferența”.

România este țara care reușește să aibă, în același timp, aproape 50% analfabeți funcționali, potrivit Băncii Mondiale și 53% bursieri de merit. Asta se vede și la examenele naționale, și la testările internaționale. Experții în Educație spun că absurdul ar putea dispărea chiar de anul viitor.

Gelu Duminică, sociolog: „De multe ori, nota 10 luată în foarte multe școli nu înseamnă că elevul e merituos, ci doar că sistemul de evaluare e unul care merită serios îmbunătățit”.