- Ai terminat școala prea devreme!
- Și ai ratat primul an în care nu se mai dau teze.
- Cel puțin așa vrea ministrul Educației.
- Costi și Felix au întors ideea pe toate părțile la emisiunea ȘTIU de aseară.
Ministrul Educației anunță că a găsit tratamentul pentru învățământul pe timp de pandemie: fără teze în acest an școlar.
Monica Anisie spune că e o variantă pe care o ia în calcul, dar că nu a decis dacă se va aplica în toată România sau doar în acele localități sau școli unde cursurile se desfășoară în scenariul roșu. Totuși, autoritățile insistă că nu vor să facă discriminări.
„Anunțul privind eliminarea tezelor a venit de la ministrul Monica Anisie, dar detalii le-a dat azi, într-o conferință de presă, secretarul de stat Luminița Barcari. Ea a spus așa, acolo unde școala e în scenariul verde, elevii nu scapă de teze. Dacă vorbim despre scenariul galben, atunci elevii să de tezele în perioada în care sunt prezenți fizic la cursuri. Aici responsabilitatea ar urma să revină profesorului – subiectele să fie similare și totuși diferite, pentru că, evident, există posibilitatea ca elevii care sunt acasă să știe de la colegii lor care merg la școală care au fost cerințele la teză. Lucrurile nu sunt foarte clare acolo unde elevii învață în scenariul roșu – la Limba Română, e relativ simplu, elevii trimit un eseu – e o variantă de lucru. Dar la alte materii, elevii ar trebui să transmită tezele în timp real profesorului – ceea ce e aproape imposibil, dacă ținem cont de cum decurg orele online. Deci, practic, tezele nu sunt eliminate, doar se susțin în altă formă. Aproape 5.000 de școli din România sunt în scenariul galben și peste 3.000 în scenariul roșu”, transmite Andreea Burnar, corespondent Aleph News.
Adalin, elev în clasa a 9-a: O părere bună nu prea am deoarece ar trebui să fie teze cam chiar în fiecare clasă, după părerea mea.
Mihai, elev în clasa a 6-a: Mi se pare că ar fi o idee un pic mai proastă să dăm teze deoarece cu masca la gură nu ne putem concentra.
Gabriel, părinte: E foarte greu de controlat un exercițiu de a da o teză care, în fine, să echivaleze cumva cu genul de testare, de teză pe care îl dădeau ei în trecut.
Rareș Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor: Nu considerăm că este oportună eliminarea tezelor, sub nicio formă, pentru că orice proces de învăţare într-adevăr culminează cu evaluarea şi dacă schimbi evaluarea sau modifici evaluarea trebuie să schimbi şi modul de predare. Noi propunem ca Ministerul Educaţiei să elaboreze un ghid conform căruia toţi elevii să elaboreze subiectele astfel încât, din nou, să dezvolte în mod real şi să pună la încercare gândirea analitică a elevului.
„Teza nu este un examen, ci o probă de evaluare sumativă”
Anca Țirca, expert în educație, a comentat acest scenariu propus de ministrul Educației: „Cred că este un subiect care va naște controverse, vine și destul de târziu. Tezele ca modalitate de evaluare sumativă se dau undeva la finalul lunii noiembrie, începutul lunii decembrie. Sunt argumente și pro și contra. În sensul pro, mă gândesc că dacă dorim să facem școală,ne-am organizat în acest sens cu multe greutăți care au venit în acest context absolut specific, ar fi bine să păstrăm o anumită rigurozitate pe o organizare. Teza este un element care se află menționat în regulamentul de funcționare a unităților școlare, deci ar fi bine, mai ales în crize de felul acesta, să lucrăm riguros și organizat”.
„Deci, pe o parte ar fi argumente pro în privința tezelor, pe altă parte sunt argumente contra, însă toate sunt modialități împotrivă. Sunt foarte multe școli în scenariul roșu. Sunt foarte mulți copii care nu au încă accesul la device-uri online. Teza nu este un examen, ci o probă de evaluare sumativă. Se verifică, practic, ce au învățat copiii pe parcursul semestrului la câteva discipline”, a mai spus Anca Țirca, expert în educație.