Părinţii şi profesorii, sfătuiţi să încurajeze copiii să înveţe. Explicaţiile unui psihoterapeut

  • Andrei, elev: Sunt competitiv pentru că îmi place să fiu pe primul loc
  • Nu toți elevii au aceleași aptitudini, arată studiul publicației Your Teen Media

Spiritul competiței în școli îi face pe elevi să lupte pentru note mari în fiecare zi.

Problemele apar când cei mai slabi la învățătură ajung să fie atât ținta glumelor colegilor cât și certați de părinți. Lucru care este total greșit, pentru că elevii au capacități diferite de învățare, potrivit unui studiu al publicației Your Teen Media.

Andrei Roman este elev în clasa a 8-a la Liceul Internațional de Informatică din București. Recunoaște că nu se simte în largul lui dacă nu e mereu în centrul atenției.

„Mă laudă de obicei profesorii, pot să zic că îmi acordă puncte extradacă greșesc sau ceva de genul pentru o notă că iși dau seama că poate sunt obosit. Sunt competitiv pentru că îmi place, să zic așa, pe primul loc”, spune elevul.

Sara este colegă de clasă cu Andrei. Visează să aibă și ea notele lui pentru a putea să-și impresioneze părinții.

„Aș vrea să învaț la fel de bine ca Andrei, însă, uneori nu pot face față stresului și simt nevoie de motivație din partea profesorilor. Uneori criticile lor mă demoralizează. Trebuie să invăț să îmi controlez emoțiile și să înfrunt eșecul”, spune Sara.

Puțini înțeleg faptul că rolul unui parinte este să-și susțină copilul indiferent de performanțele școlare. Elevul trebuie încurajat să se pregătească pentru domeniul în care vrea să exceleze.

Dar și profesorii au un rol important, explică Aurelia Marcoane, psihoterapeut.

„Aș face un îndemn profesorilor din România să studieze puțin efectul Pigmelion. Dacă profesorii ar aplica în școală tehnica Pigmelion, oferind încredere totală și egală elevilor fără a pune presiune pe aceștia și evitând etichetaările care au doar consecințe negative, rezultatele ar sta cu totul diferit”, spune psihoterapeutul.