• Se propune evaluarea anuală a profesorilor prin platforme digitale.
  • Salariile ar putea fi stabilite pe baza scorurilor obținute.
  • AspirTeacher se opune metodei, invocând instabilitate.

O propunere nouă vizează evaluarea anuală a profesorilor printr-o platformă online. Salariul ar urma să fie corelat cu scorul obținut la evaluare. Mai multe organizații de educație, însă, trag un semnal de alarmă.

Salariu pe performanță. Cine susține și cine respinge ideea

Evaluarea anuală a profesorilor și salarizarea pe baza scorurilor nu este un concept nou, dar revine în discuție în România. Modelul presupune acordarea unei note de performanță cadrelor didactice, pe baza căreia se stabilește salariul.

Organizația AspireTeacher critică această propunere. „Astfel de practici pot destabiliza sistemul educațional și creează presiuni artificiale asupra profesorilor,” spun reprezentanții ONG-ului.

Recomandări

TRUMP SE VEDE CU GOLDBERG
„RĂZBOIUL CARE N-AR FI”
CE REPREZINTĂ PAPALITATEA?
SUA ȘI IRAN DISCUTĂ
SUNTEM ȘI CATOLICI...
UNDE MERGI AZI?

Și OCD (Observatorul pentru Calitatea Educației) se opune. Ei avertizează că scorurile standard nu reflectă complexitatea muncii unui profesor, nici diversitatea contextelor școlare din România.

Poate funcționa modelul în România? Cum se schimbă salariul

În alte țări, precum SUA, Singapore sau Finlanda, salarizarea pe performanță a fost testată cu rezultate mixte. În România, provocările sunt multiple:

  • Lipsa resurselor și a formării continue
  • Inegalități majore între școli urbane și rurale
  • Subfinanțare cronică a sistemului educațional

Ce spune expertul în educație Radu Szekely despre salariul profesorilor români

Radu Szekely, expert în politici educaționale, consideră că sistemul românesc nu este pregătit pentru o astfel de măsură.

„Nu avem standarde clare de evaluare. Nu există o metodologie care să țină cont de contextul în care predă fiecare profesor,” afirmă Szekely.

El adaugă că un sistem eficient ar trebui să fie:

  • Descentralizat, cu implicarea directorilor în procesul de evaluare
  • Personalizat, adaptat la specificul fiecărei școli și comunități
  • Orientat spre dezvoltare profesională, nu spre sancțiune