• Ministerul Educației a pus în dezbatere noile planuri-cadru pentru liceu din 2025.
  • Profesorii și directorii pot propune materii opționale atractive pentru elevi.
  • Elevii trebuie îndrumați să facă alegeri informate, nu doar să aleagă materii ușoare.

Materiile din curriculum de specialitate vor fi studiate la un nivel ce va ține cont de capacitățile educaționale ale elevilor. Secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, spune că profesorii și directorii vor avea libertatea de a propune materii opționale atractive pentru elevi. Copiii care au intrat la liceu cu media 5 nu vor mai studia același lucru cu ceea ce studiază copiii care au intrat cu media peste 9,5. Totuși elevii trebuie ghidați să facă alegeri informate, nu doar pe criteriul ușurinței.

Cum pot profesorii să motiveze elevii să aleagă materii utile?

Daniela Vișoianu, expert în educație: „Vorbind despre o masă critică, câți profesori ar o vrea schimbare sau câți profesori fac acum lucrurile cu totul altfel, e nevoie de un efort susținut și e nevoie de o reformă adusă și în ceea ce privește predarea la liceu. La liceu ajung să-și dorească să fie profesori cei mai titrați dintre ei, cei care ajung în vârful carierei profesionale. În ceea ce privește prezența la catedră, acesta este maximum de carieră profesională. Acest maxim de carieră profesională vine la pachet cu o ușurință în a lucra cu elevii. Cu cât e copilul mai mic, cu atât e mai greu să te pregătești și e mai greu să produci învățare și ai nevoie inclusiv de mai multă formare inițială.

Ceea ce urmează în planul de reformă nu este un tabel de ore sau un număr de ore, ci schimbarea modului în care vor lucra profesorii cu elevii. Decizia nu are cum să fie la Minister. Nu se poate da nicio lege care să le spună profesorilor cum să-și facă treaba în sala de clasă. Elevii din România, indiferent de profil, specializare, au trunchi comun, adică conținuturi care corelează competențele și care sunt valabile pentru toți elevii. Dar pentru ceea ce se întâmplă la nivelul școlii, pentru nevoile pe care le au elevii, există mai multă descentralizare și mai multe alegeri care sunt la școală.

Recomandări

ZELE NU SE TEME DE ALEGERI
PAPA CERE PACEA
SHEERAN, OPRIT DE POLIȚIE
TRUMP VREA ACORD CU IRANUL
FLOTA DE NAVE ABANDONATE CREȘTE
LAMAR CÂNTĂ LA SUPER BOWL

România este într-o dinamică demografică negativă, deci și profesorii trebuie să muncească pentru a câștiga înscrierea elevilor pe rutele de liceu și pe specializările pe care le propun. Aceasta nu e o criză care să fie ajuns în liceele teoretice, dar în cazul liceelor tehnologice, acestea au realizat lucruri extraordinare în 6-8 ani”.

Citește și