- Maria Manea: “Inspecția online nu se poate face fără acordul profesorului”
- Maria Manea: „Țările în care miniștrii Educației nu se schimbă atât de des au o coerență mai mare a sistemului”
- Rareș Voicu: “Pentru ca școlile să fie deschise în siguranță, susținem testarea tuturor elevilor”
Nimeni nu se aștepta (a se citi “spera”) ca școlile să se redeschidă în București și, în general, în marile orașe unde rata infectărilor a crescut dramatic în ultimele săptămâni. Școlile, aici, funcționează în scenariul așa-zis roșu. Este decizia luată de Comitetul Național pentru Situații de Urgență și nu este negociabilă.
Advertisment
Reînceperea școlilor, după scurta vacanță intersemestrială a readus în atenția publicului subiectul școlii online, cu toate tarele și punctele ei forte. Emisiunea Marius Tucă Show de aseară nu putea să rateze subiectul și i-a chemat față în față pe doi reprezentanți a două categorii esențiale zilele astea: profesorii și elevii. Maria Manea este inspector școlar adjunct al Capitalei, și Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, o voce puternică a categoriei.
Era clar pentru toată lumea că decizia de prelungire a predării online era soluția celor de CNSU, iar asta a readus în discuție problema accesului la internet a cel puțin un milion de copii, într-o țară în care încă nu există rețea de electricitate peste tot, lasă acces la internet sau apa caldă la robinet. Rareș Voicu a repus în discuție această problemă a accesului copiilor din mediile defavorizate la predarea în sistem online, în condițiile în care prea puține sunt județele care au beneficiat de dotările de la minister. Nu puțini au fost cei care au garantat accesul la o rețea de internet și toată logistica necesară, astfel că au declinat oferta ministerului. Nu toți copiii își permit, însă, luxul tabletei (dacă putem numi asta un lux), iar asta face ca educația lor, în sine, să devină, în sine, un mare, mare lux. O realitate deplorabilă, care, pe termen lung, va avea efecte devastatoare asupra devenirii acestor copii.
Recomandări
Pe de altă parte, nici școala online, se pare, nu e tratată cu prea multă seriozitate. Cel puțin asta a susținut, la conferința de presă organizată ieri, Monica Anisie, ministrul Educației, care a promis (ca să nu spunem amenințat) intensificarea inspecțiilor la orele online. Aici, Maria Manea spus că se fac acele inspecții tematice, care, uneori, pot fi și inopinate, dar că, esenâialmente, inspecțiile online se fac numai cu știința profesorului, mai ales că accesul la oră a inspectprului depinde de furnizarea linkului de acces de către professor.
Rareș Voicu a adăugat și că aceste monitorizări și inspecții trebuie să aibă ca ultim scop o reală idée despre cât mai are de crescut profesorul și că trebuie să scăpăm de inspecțiile regizate.
Mai departe, o altă idee a fost această particularitate a României, care e singura țară din lume care aplică acest criteriu de trei infectați la mia de locuitori. Multe dintre țările Uniunii Europene s-au închis, dar școlile lor continuă să rămână deschise. Aici, răspunsul Mariei Manea se axat pe diferențele cultural dinyre țări și pe diferențele cu care se raportează la igiena personală alte țări din spațiul European.
“Facem trimitere la țări europene, însă trebuie să facem distincție între un anumit tip de raportare la igiena personală”, a spus aceasta, după care a continuat: „Întrebarea mea ar fi cine ar garanta unei școli că elevii, dincolo de zidurile acestei școli, se protejează și respectă regulile?”.
Rareș Voicu a spus și el că transmiterea virusului nu se face la școală, dar că, într-un secnariu cu școală deschisă, virusul poate fi transportat aici. Ca reprezentant al elevilor, acesta a apăsat pe ideea testării tuturor elevilor ca singură soluție de a deschide școlile în siguranță.
Rareș Voicu: „Vorbim, de fapt, despre a identifica cazurile pozitive, a izola acei elevi”
Într-adevăr, transmiterea nu se face în școală, asta știm cu toții. Elevii aduc virusul din afara școlii, și acolo se poate împrăștia. Dacă vorbim despre deschiderea școlilor, cea mai bună modalitatede a evita transmiterea este testarea. Testarea elevilor e o măsură pe care noi am propus-o acum câteva săptămâni, când a început acest trend ascendent al numărului de infectări și singurul mod în care putem deschide școlile în siguranță, în contextul de față, în București, cel puțin, și în celelalte județe este testarea.
Marius Tucă: Testarea să se facă la școală?
Rareș Voicu: Poate fi într-un program de testare la școală, testare în curtea școlii și când elevul vine la școaă, să fie testat.
Marius Tucă: Sau într-o clasă… Vine frigul…
Rareș Voicu: Sau într-un cort. Sau se pot găsi locații.
Marius Tucă: Cei care au simptome, care au temperatură, să fie testați…
Rareș Voicu: Toți elevii.
Marius Tucă: A, toți elevii să fie testați.
Rareș Voicu: Toți elevii, penru că vorbm de fapt despre a identifica cazurile pozitive , a izola acei elevi, evident, păstrând accesul la orele de curs, și pentru a încerca să scădem rata transmiterii comunitare în școală”.
Despre o reconfigurare a școlii a vorbit și Maria Manea, care a anunțat că olimpiadele școlare vor fi suspendate anul acesta și că tezele se pot transforma într-o evaluare sumativă, adică o trecere în revistă a cunoștințelor acumulate de elevi.
Toate aceste schimbări ale sistemului educativ au fost de natură să deruteze copiii și părinții, mai ales că oricine ajungea în fruntea ministerului, venea cu schikmbări majore. Lipsa de coerență a sistemului educativ românesc provine, de fapt, din lipsa de coerență politică. Dacă, în 8 ani de zile s-au schimbat 5 – 6 miniștri, este evident că nun putem vorbi de un sistem educativ conturat, puternic, fără bâlbe.
Marius Tucă: Este Ministerului Educației cel mai mare sindicat al profesorilor?
Rareș Voicu: Ministerul Educației se transformă într-un campion al plimbatului de hârtii. În loc să venim cu soluții corelate, venim cu soluții redundante”.
Maria Manea a recunoscut, de asemenea, că țările cu un sistem educativ puternic sunt tocmai acele țări care nu au schimbat miniștri pe bandă rulantă, au fost constante și perseverente. Lucru care, la noi, lipsește.
La finalul întrevederii, Rareș Voicu a spus că nu putem să-i luăm predării online ceea ce e al ei și că, dacă tot această pandemie ne-a obligat să ne digitalizăm, am face bine ca acest curs să continue și de acum încolo, pentru că, la urma urmei, școala online e școală serioasă:
Rareș Voicu: „Ce-mi doresc eu și speranța mea sinceră este ca după ce se încheie pandemia să nu pierdem aceste bune practici”
“Ce e clar este c-am învățat foarte multe lucruri bune și c-am crescut foarte mult în această perioadă, per total, noi, ca sistem de învățământ. Asta e incontestabil. Ce-mi doresc eu și speranța mea sinceră este ca după ce se încheie pandemia să nu pierdem aceste bune practici. Ca un îndemn…
Marius Tucă: Să continue dezvoltarea asta, Rareș. Pentru că nu se știe când vine o altă pandemi, uităm despre asta și n-o s-avem tablete, n-o s-avem internet ca să facem școală. Și mai ales trebuie să învățăm să facem școală online. Și profesori, și elevi, și toți cei care sunt implicați, responsabili.
Rareș Voicu: Asta voiam să spun. Să înțelegem că școala online este școală și că nu e cu nimic mai prejos decât cursurile din sala de clasă și, de fapt, să continuăm acest proces al digitalizării, pentru că este atât de valoros și ne-a demonstrat că îmbinarea educației în sala de clasă cu cea online dă rezultate și cred că am fost forțați cu școala online și mi-aș dori ca de acum să mergem de bună-voie și nesiliți de nimeni. Să găsim soluții fezabile.
Marius Tucă: Am fost aruncați în apă și a trebuit să învățăm să supraviețuim”.
Partenerii noștri