- Comisia afirmă că lacunele în abilitățle de ascultare activă sunt mari în rândul tinerilor.
- Guvernul din UK subliniază importanța abilităților de vorbire și ascultare activă.
- Ascultarea activă este la fel de importantă ca cititul și scrisul.
8,5 secunde. Ți se pare un timp lung sau scurt? Cam atâta durată de atenție focusată are un adult. Ce să mai vorbim de copii și tineri. Cine îi învață pe elevi să asculte activ?
Anglia a implementat recent evaluarea abilităților de vorbire și ascultare activă în școli. De ce sunt esențiale? Raportul Comisiei pentru Educație și Oratorie atrag atenția că aceste competențe sunt la fel de importante ca scrierea și citirea.
În România, astfel de cursuri, în care să li se dezvolte copiilor abilitățile de ascultare și atenție par un vis îndepărtat.
Care e datoria Ministerului Educației? Să fie cu un pas înaintea vremurilor. Unde e de fapt? Cu multi pași înapoi.
Care ar fi impactul integrarării acestei evaluări a abilităților de vorbire și ascultare activă în școlile din România și cum ar putea influența pregătirea tinerilor pentru piața muncii?
„Dacă implementăm evaluarea, ar trebui să o facem cu scopul de a dezvolta competențele de comunicare, deoarece, în prezent, acestea nu sunt suficient de bine definite în Curriculumul Național, ceea ce limitează dezvoltarea lor la copii. Există, într-adevăr, dezbateri organizate în cluburi de dezbatere, de obicei în interiorul școlii, cu profesori voluntari sau ONG-uri care susțin aceste activități, inclusiv un concurs național de dezbateri. Totuși, numărul tinerilor care participă la aceste programe este foarte mic, iar competențele de ascultare activă și oratorie nu se dezvoltă în mod coerent.
Aceste abilități sunt esențiale pentru integrarea pe piața muncii în multe sectoare, dar și pentru dezvoltarea personală. Ascultarea activă presupune acordarea unei atenții totale, atât intelectuale, cât și emoționale, persoanei cu care comunici. Din păcate, suntem din ce în ce mai puțin capabili să facem acest lucru, nu doar pentru câteva secunde, ci pe o durată mai lungă. De asemenea, un elev ar trebui să se poată concentra exclusiv asupra a ceea ce se întâmplă la oră, fără a fi distras de factori care întrerup ascultarea activă”, a explicat Radu Szekely, expert în educație, pentru Aleph News.
Ce provocări ar putea întâmpina sistemul educațional românesc în adoptarea unor evaluări similare celor implementate în Anglia?
„În momentul în care lucrăm la dezvoltarea ascultării active, este esențial să eliminăm factorii care o perturbă. S-a discutat mult despre necesitatea de a exclude telefonul mobil din clasă, însă este mai important să învățăm tinerii să ignore, în mod conștient, distragerile pe care le reprezintă aceste dispozitive și să se concentreze pe o singură sarcină. Deși ne concentrăm pe a-i învăța să se focalizeze pe sarcini scrise, lucrăm mult mai puțin la abilitățile de ascultare. Intervenția trebuie să înceapă încă din educația timpurie, deoarece acolo se dezvoltă competențele de ascultare activă și de concentrare pe mesajele verbale, inclusiv pe gesturile și emoțiile celor care comunică.
Aceste abilități trebuie cultivate de la o vârstă fragedă, iar ulterior trebuie să adăugăm elemente de oratorie. Un acces mai mare la discursuri și la analiza acestora este necesar, având în vedere că în sistemul de învățământ din România nu se pune accent pe aceste aspecte. Comparativ cu sistemul britanic, unde există o cultură bine definită de oratorie, toți copiii învață să vorbească în public, să își depășească emoțiile și să mențină atenția interlocutorului”, a adăugat Radu Szekely.