- Se anunță un Bac unic pe modelul PISA, pe care îl pot susține și elevii de la școala profesională de 3 ani.
- Liceele vor putea să își organizeze examene de admitere dacă cererea depășește oferta. Examenul ar urmă să fie organizat înainte de Evaluarea Națională.
- Avem o rată de analfabetism funcțional de 44%. Prin proiectul România Educată se dorește că până în 2030 să ajungem la un procent de 20%.
- Înființarea de Colegii universitare la care admiterea să se facă fără Bac este una dintre prevederile noului proiect România Educată. Absolvenții vor obține o diplomă de calificare, echivalentă diplomelor obținute în postliceale.
Liceele pentru care cererea depăşeşte oferta ar putea organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naționale, iar Bacalaureatul va fi generalizat, indiferent de rută, conform proiectului „România Educată”, care propune reducerea analfabetismului funcțional de la 44% la 20% până în 2030.
Liceele pentru care cererea depăşeşte oferta ar putea organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naționale, precizează consilierul prezidențial Ligia Deca.
„Să dăm posibilitatea acestor licee să aibă acest examen, existând obligativitatea ca examenul de Evaluare Națională să fie dat după”, spune Deca.
Documentul propune ca liceele să fie de trei tipuri, profesioal, vocațional și teoretic, iar transferul elevilor să fie posibil între cele trei rute.
De asemenea, Ligia Deca spune că examenul de bacalaureat ar trebui să fie generalizat, pe model Pisa, unic la nivel național, care să testeze competențele elevilor, indiferent de ruta parcursă, pe care îl pot susține și elevii de la școala profesională de trei ani.: „Nu ne dorim o mie de variații ale bacalaureatului”.
„România educată” mai prevede că, dacă o primărie nu mai poate administra o școală, unitatea de învățământ să fie transferată în administrarea consiliului județean.
În cadrul Proiectului „România Educată” sunt incluse mai multe ținte, care vizează, printre altele, scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%, și reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%.
Totodată, documentul propune ca până în 2030 toți profesorii să aibă competențe digitale de bază, inclusiv de predare prin instrumente digitale – digital literacy, și cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.
„Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe), cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%)”, conform sintezei proiectului „România educată”.
Consilierul prezidențial Ligia Leca nu a putut oferi un orizont de timp pentru implementarea proiectului, însă a spus că documentul se bucură de susținerea tuturor factorilor implicați, inclusiv a formațiunilor politice parlamentare, iar proiectul va fi asumat politic prin adoptarea unui memorandul de către Guvern.