• România avea peste 409.000 de elevi în învățământul profesional în 2018, între 55-65% din totalul elevilor de liceu
  • Finlanda, Cehia și Slovenia ocupă primele 3 locuri ale acestui top
  • La polul opus sunt Cipru, Lituania, Grecia și Malta

România avea mai mult de 409.000 de elevi în învăţământul profesional în 2018, fiind pe locul 10 în rândul ţărilor membre ale UE din acest punct de vedere, conform datelor de la Eurostat, oficiul european de statistică.

Proporţia elevilor români din învăţământul profesional este între 55% şi 65% din totalul elevilor de liceu, proporţie mai mare decât media europeană de 48%, scrie Ziarul Financiar.

În clasamentul numărului de elevi din şcolile profesionale, România întrece ţări precum Italia, Bulgaria şi Polonia.

Recomandări

S-A RUPT COALIȚIA LA BUCUREȘTI
SISTEMUL „TYCHE" ÎȚI PUNE DIAGNOSTICUL
CE FACI CU CEL MIC ÎN MINIVACANȚĂ?
DRULĂ PROPUNE MĂRIREA NOTELOR LA BAC
UE VREA NOI REGLEMENTĂRI PENTRU TIKTOKLITE
TÎLVAR VREA OBUZIERE DIN COREEA DE SUD

În 2018, 8,5 milioane dintre cei 17,7 mi­lioane de elevi din Uniunea Europeană erau înscrişi în învăţământul profesional.

Elevii intră de obicei în programe de învăţământ secundar superior între 14 şi 16 ani. Aceste programe sunt de obicei concepute pentru a finaliza învăţământul secundar în pregătirea pentru învăţământul terţiar sau pentru a oferi competenţe relevante pentru ocuparea forţei de muncă sau ambele.

„În special, programele de educaţie profesională sunt concepute pentru a oferi cursanţilor cunoştinţele şi setul de competenţe specifice unei anumite ocupaţii sau meserii. Astfel de programe pot avea componente bazate pe muncă, de exemplu ucenicie, programe de educaţie cu sistem dual. Finalizarea cu succes a acestor programe conduce la calificări profesionale relevante pentru piaţa muncii, recunoscute ca fiind orientate către profesii de autorităţile naţionale relevante şi de pe piaţa muncii”, scrie Eurostat.

Băieții, predominanți în învățământul profesional

Învăţământul profesional a fost dominat de elevii de sex masculin, care au reprezentat 58% dintre elevii care studiază acest tip de program. În 13 state membre ale UE, mai mult de jumătate din totalul elevilor din învăţământul liceal au studiat programe profesionale în 2018.

Finlanda a înregistrat cea mai mare proporţie de elevi de nivel secundar superior înscrişi în învăţământul profesional (72%), înaintea Cehiei şi Sloveniei (ambii 71%), Croaţia (69%), Olanda, Austria şi Slovacia (fiecare cu 68%).

La polul opus, mai puţin de o treime din elevii de liceu din Cipru (17%), Lituania (27%), Grecia şi Malta (ambele 29%) studiau în învăţământul profesional.

Proporţia de elevi de liceu înscrişi în programe profesionale variază considerabil în funcţie de regiunile UE. În 2018, s-a înregistrat un vârf de 76% în Severozápad (Cehia), de peste patru ori cea mai mică pondere înregistrată în Cipru (17%). În 2018, această pondere a fost de cel puţin 65% în 37 de regiuni din UE.

Toate regiunile din Croaţia şi din Slovenia au avut cote de peste 65%, la fel şi toate regiunile finlandeze, cu excepţia Åland şi în regiunile din afara capitalelor din Cehia, Austria şi Slovacia.