- În 2009, Suedia a ales să înlocuiască în școli cărțile cu computerele.
- Suedia alocă acum 104 milioane de euro pentru a inversa cursul și a reveni la cărți.
- Ecranele obosesc ochii, reduc concentrarea, afectează memoria și înțelegerea textelor
Suedia a decis în 2009 să înlocuiască manualele cu calculatoare și instrumente digitale în școli. Scopul a fost modernizarea educației și pregătirea elevilor pentru o lume mai digitalizată. 15 ani mai târziu, această alegere este pusă sub semnul întrebării. Suedia inversează cursul și investește 104 milioane de euro pentru reintroducerea cărților în sălile de clasă.
Advertisment
Suedia era în avangarda modernizării când a luat acea decizie de informatizare a învățământului. Cum a fost ea implementată ?
În 2009, digitalizarea școlilor suedeze a fost văzută ca un pas esențial către o educație mai modernă. Guvernul de atunci a văzut computerele și tabletele ca pe o modalitate de a face învățarea mai atractivă și mai accesibilă. Manualele tipărite au fost abandonate treptat în favoarea mediilor digitale, considerate mai flexibile și mai economice pe termen lung.
Cu toate acestea, această tranziție nu a produs rezultatele așteptate. Deși Suedia rămâne una dintre țările cel mai bine clasate în ceea ce privește educația, studiile și mărturiile recente ale părinților și profesorilor au evidențiat limitele acestei abordări.
Recomandări
Ce reproșuri i se aduc acestei generalizări a informatizării în școli?
Mai multe studii au arătat că citirea pe medii digitale, în special pe ecranele iluminate din spate, obosește ochii și reduce concentrarea. De asemenea, afectează memoria și înțelegerea textelor în comparație cu citirea pe hârtie.
Dincolo de problemele de citire, distragerile inerente dispozitivelor digitale au devenit o problemă majoră. Mulți elevi, în loc să se concentreze pe lecții, folosesc aceste instrumente pentru jocuri sau pentru a naviga pe internet. Această dependență tot mai mare de ecrane a alimentat, de asemenea, preocupările cu privire la dezvoltarea abilităților sociale și a atenției în sala de clasă.
Cum se va face tranziția inversă, de la tablete spre cărți ?
Guvernul suedez a decis că între 2022 și 2025, să învestească 104 milioane de euro pentru a se asigura că, în cele din urmă, fiecare elev are un manual pe hârtie pentru fiecare materie.
Această sumă va fi folosită și pentru finanțarea campaniilor de conștientizare și sprijinirea școlilor în această tranziție. Obiectivul este clar: găsirea unei abordări educaționale mai echilibrate, în care instrumentele digitale să nu înlocuiască fundamentele, ci să le completeze.
Această revenire la cărți nu înseamnă așadar o respingere totală a instrumentelor digitale. Acestea și-au dovedit utilitatea în anumite situații, în special pentru a diversifica abordările de predare sau pentru a accesa resurse online. Cu toate acestea, Suedia intenționează acum să le folosească cu moderație și în contexte specifice.
Citește și
- Care sunt cele mai bune destinații pentru nuntă? Cei mai mulți români preferă Grecia
- „Living Apart Together” te învață cum să trăiești separat într-o relație. Ana Maria Ambrosa: „Este o alegere care reflectă evoluția relațiilor contemporane”
- STUDIU. Inteligența Artificială evoluează din ce în ce mai mult în Medicină. Cum îi ajută A.I. pe medici în gestionarea cazurilor dificile
Partenerii noștri