• Mai mult de jumătate din școlile din București învață în două sau chiar trei schimburi.
  • Principalul motiv al învățatului în schimburi este lipsa de spațiu în școlile de stat.
  • ZF: Faceţi tot ce puteţi astfel încât copiii să meargă la şcoală într-un singur schimb.

Școala într-un singur schimb a devenit un lux. Inspectoratul Școlar al Municipiului București împreună cu Ziarul Financiar au făcut o analiză, care arată că în 73% din școlile din Capitală se învață în două sau chiar trei schimburi. Sunt cel puţin 15.000 de elevi care învaţă astăzi într-un program şcolar cu ore mai scurte decât prevede legea.

Și nu e singura situație: în alte 5 județe, elevii învață în schimburi. Efectele? Şcoala în trei schimburi este un maraton. Pentru elevii care au pauze prea scurte, pentru părinţi, al căror program trebuie adaptat în funcţie de orarul şcolii, dar şi pentru pro­fesori, care galopează prin materie, scrie Ziarul Financiar.

Cum afectează învățatul în două sau trei schimburi, rutina zilnică a unui elev?

„Este un lucru foarte important și ne arată că din ce în ce mai multe unități de învățământ funcționează în trei schimburi, faptul că infrastructura școlară lipește cu desăvârșire și investițiile care ar trebui să fie făcute sunt spre 0. Cum afectează asta elevii? Ar trebui să ținem minte faptul că elevul român mai face și foarte multe meditații pe lângă cele șase ore care ar trebui să fie petrecute la școală, dar care sunt apoi tăiate la 40-45 de minute. Deci, asta, cumva ne împinge și mai mult să apelăm la aceste ore contra cost sau private. Apoi, poate mai face și ceva activitate extracurriculară pentru a-și lărgi aria de interese, atunci timpul elevului se duce din ce în ce mai mult spre zero și programul este haotic și dat peste cap”, a explicat Bianca Ivan, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

Ce măsuri ar trebui implementate pentru a îmbunătăți sitația actuală?

„Soluția cea mai evidentă este această investiție în școală și în ce înseamnă infrastructură școlară și cumva, oferirea unui spațiu, dedicat elevilor, ceea ce din punctul meu de vedere este destul de evident, dar se pare că la nivel de autorități locale se pierde această informație, surprinzător de ușor. Acum, ce putem noi să face ca și elevi, ca și școală, ca și școală, consiliu de administrație… cu siguranță, tăierea de curs la 45 de minute nu este o soluție deloc bună, fentabilă și sustenabilă pe termen lung pentru elevi, cât și pentru profesori, pentru că se creează un disconfort destul de mare în timpul orelor de curs, care nu e nici măcar un aspect legal. Și ce ar trebui să se înțeleagă este ori renunțarea cumva la mai multe clase de elevi atunci când se încheie anul școlar, pentru că infrastructura din anumite școli nu permite un număr de peste 20 de clase, dar în același timp asta este și spre dezavantajul celor implicați”, a adăugat Bianca Ivan.

Citește și