• Este una dintre cele mai bogate artiste.
  • A reușit să facă acest lucru fără să dea concerte, fără să acorde interviuri și trăind izolată în ultimele două decenii într-un castel victorian cu o duzină de pisici.
  • Cum este posibil ca un artist care nu dă concerte sau interviuri și trăiește retras să fie unul dintre cei mai bogați artiști din Irlanda?

În primii ani ai secolului XXI, presa s-a întrebat unde este Enya; artista a fost în vârful de lance timp de un deceniu și a încetat brusc să mai producă (a lansat albumul A Day Without Rain în 2000 și au trecut cinci ani până când s-a mai auzit de ea, urmând ca albumul Amarantine să apară în 2005). Apoi și-au dat seama că nu avea rost să o întrebe: Enya avea să intre în multe alte pauze și să dispară de multe alte ori după aceea, pentru a se închide într-un castel victorian cu ziduri de piatră și porți de oțel.

„Sunt aici de cincisprezece ani și pot să vă asigur că nu am văzut-o niciodată. Ușa este mereu încuiată”, a declarat un vecin pentru The Independent, în 2001, citează El Pais. „Bono și soția lui sunt mereu văzuți plimbându-se pe aici” , a adăugat un alt vecin.

Cum este posibil ca un artist care nu dă concerte sau interviuri și trăiește retras să fie unul dintre cei mai bogați din Irlanda, s-a întrebat revista Vice. Răspunsul nu este simplu, dar are sens: Enya a fost întotdeauna acolo unde trebuia să fie și nu a fost acolo unde nu trebuia să fie. De când a părăsit grupul de muzică celtică Clannad, la începutul anilor 1980, a avut doar doi colaboratori obișnuiți: Nicki Ryan, managerul și producătorul ei, și soția acestuia, Roma Ryan (care locuiesc la doi pași de castelul ei și pe care îi numește mereu „prietenii ei”). De treizeci de ani înregistrează, mixează și își organizează aparițiile publice cu ei.

Recomandări

CÂND INTRĂM ÎN SCHENGEN
AFACERI RUSIA-COREEA
STĂ PROST CU VÂNZAREA
REVOLTA ROBOȚILOR
CE-AU GĂSIT AL LOR SĂ FIE
ANIME ȘI MANGA

Ea nu admite nicio concesie. Atât de mult încât, atunci când a semnat primul contract cu Warner, ca artistă debutantă, a reușit să obțină o clauză prin care gigantul discografic îi dădea libertate creativă totală și fără termene limită. Ceea ce poate că nu se așteptau este că un artist cu un gen neclasificabil, care se inspiră din new age, muzică tradițională irlandeză și coruri medievale, urma să ajungă să vândă peste 70 de milioane de exemplare în întreaga lume.

Averea Enyei o depășește pe cea a britanicului Ed Sheeran

Cazul Enyei, a cărei avere o depășește pe cea a unor vedete britanice precum Ed Sheeran și Chris Martin, este atât de unic, încât presa a numit cazul ei „Enyanomics”, referindu-se la abilitatea ei de a acumula o sumă financiară substanțială fără a da un centimetru din ea. „Muzica este cea care vinde, nu eu. Și întotdeauna mi-am dorit să fie așa, pentru că sunt extrem de înveterată în privința intimității mele. Mulți oameni ar putea crede că este imposibil să ai succes fără o viață publică. Se înșală”, a declarat ea pentru The Times în 1995, când se afla la apogeul carierei sale.

Niciodată nu a fost prea grandomană: viața ei s-a desfășurat aproape întotdeauna între satul său, Gweedore, unde locuiește familia sa, studioul său, Aigle Records, pe care l-a fondat împreună cu Nicki Ryan, și reședința sa: un castel cu opt dormitoare într-un sat numit Killiney, locul unde artista trăiește într-un mod oarecum extravagant.

L-a cumpărat în 1997 pentru 2,5 milioane de lire sterline și l-a numit „Manderley”, un omagiu oarecum tulburător adus conacului mitic (și opresiv) din „Rebecca”. A renovat-o de sus până jos și, pe parcursul unui deceniu, a instalat măsuri de securitate extreme (ziduri înalte, garduri ascuțite, porți de oțel, zeci de camere de supraveghere și chiar un șanț). Cu un an înainte de cumpărare, în 1996, un fan înnebunit s-a înjunghiat în fața pub-ului condus de părinții săi. El purta la gât o fotografie a cântăreței. Și, deși nu a vorbit despre asta, acest fapt a transformat-o într-o obsedată de securitate.