Marius Tucă Show – invitat Adrian Sârbu: Aleph m-a fascinat si mă urmărește de 50 de ani

  • Adrian Sârbu: Aleph News redescoperă magia meseriei de jurnalism, recreăm idealul de jurnalism.
  • Adrian Sârbu: Tot ce facem la Aleph e foarte complex, nu foarte complicat.
  • Adrian Sârbu: Pentru un jurnalist, instinctul de breaking news e fundamental.
  • Marius Tucă și Adrian Sârbu și-au promis să îi respecte și să nu îi păcălească pe cei care urmăresc Aleph.

Marius Tuca: Suntem cu Adrian Sârbu, care a facut revoluție în televiziune. Bine ai venit, pentru început.

Adrian Sârbu: Bine te-am gasit! Cum ți se pare ziua de azi?

MT: Am dormit doar câteva ore. Eu ascult în fiecare zi, trag cu urechea, la lecțiile pe care le ții în fiecare zi. Nu sunt de acord cu toate, dar aș fi vrut să fi asistat la ele în copilăria mea. Am auzit un element, sfera magica, si în jurul ei (…) toți sunt ca niște sateliți în jurul ei. Oameni frumoși, oameni liberi, care fac cu bucurie asta, care au devenit conștienti că sunt martori și în același timp oameni care lucrează la un proiect minune, din punctul meu de vedere.

AS: Ai înţeles cam ce înseamnă acest Aleph? Vreau să ştiu dacă eşti pregătit de discuţie.

MT: Sunt pregătit. Îmi place conceputul. Televiziunea asta are o filosifie.

AS: Aleph m-a fascinat şi mă urmăreşte de 50 de ani. Nu aş putea să spun că e mai puternică, are o magie mai mare decat mine decat prima oara cand am vazut o alba neagra într-un târg, şi am fost fascinat.

MT: Va trebui să scot întrebările grele.

AS: Încerc să evit să raspund la întrebări. Sa îţi povestesc un pic de Aleph.

Am avut multe reacții. Sunt cunoscut drept fiind arongant. De fapt, sunt foarte arogant, și nu am nici o problemă dacă cineva mă înjură sau mă laudă. Aleph m-a obsedat din adolescență, cand îmi împărțeam viața între fotbal în curtea școlii și lecturi. Am citit povestea asta fascinanta de Borges. Ulterior mi-am dat seama că nu am înțeles nimic. Așa e cu spectatorii noștri, când li se explică cum că Aleph e o sferă. Vorbim de ceea ce am simțit azi că se întâmplă. Unii care sunt fascinați de ce au vazut. Unii sunt înamorați de vizualul acestui canal. Nu au nevoie să se ducă mai departe. Unii cetățeni nu și-au pus problema să înțeleagă

MT: Eu nu am văzut mai mulți jurnaliști în altă instituție media. Unii vin din Mediafax, de la ZF, din presă scrisă și din televiziune. Dacă vine vorba de ziariști și nu spun întâmplător asta.

AS: M-am săturat de oamenii din televiziune care nu sunt gazetari.

MT: Le-ai cerut tuturor să fie ziarişti, youtuberi, vlogeri. De ce nebunia ta să ştie să facă asta? Că ai repetat-o obsedant. La un moment dat mi s-a părut prea mult.

AS: În primul rand trebuie să fie motivaţi. Dacă nu eşti motivat nu poţi face meseria asta. Trebuie să crezi că eşti ales. Sunt 4 miliarde de persoane pe Facebook. Oamenii aştia sunt şi jurnalişti, şi consumatori de jurnalism. Înainte presa era consumată de elite. Pe de altă parte sunt cei care au ramas în meseria de jurnalist şi mulţi din ei cred că nu îşi mai au rostul. Eu cred ca meseria e cerută mai mult ca oricând. Ce încerc eu să fac împreună cu colegii de 25 de ani e sa redescoperim magia acestei meserii.

MT: Mi-am notat în timpul conferinţelor câteva lucruri esenţiale legate de ce înseamnă Aleph. Conteaza nu numele, ci ce e în spatele Aleph. Aleph e o sfera magică, e universul în timp şi spaţiu, sufletul nostru. E această sferă magică în care te uiţi şi vezi tot universul în timp şi spaţiu. Asta mi se pare o idee generoasa, în special pentru jurnalişti. Lumea asta înseamnă conectarea în fiecare moment în orice punct al lumii, cu orice om, prin mijloacele pe care le ai.

AS: Am venit cu un nou concept pe care nu îl înţelege nimeni, dar sună bine, social television.

MT: Tu ai spus aşa: Publicul smart e o comunitate pe care construim şi identificăm împreună. O să îi dăm conştiiţă de sine. Aleph va fi oglinda lui în care se va găsi şi regăsi. Mi se pare o definiţie frumoasă.

AS: Nu pot sa fiu decât de acord cu tine.

AS: Am descoperit În 2013 o mare aşteptare. Această aşteptare s-a născut prin evoluţia tehnologica în comunicare, în primul rând. Smart phone ul care a apărut acum 15 ani şi a dus omenirea în alte teritorii.

Această așteptare a fost complexă, nereprezentată, a unui public pe care eu il numesc smart, care nu mai primea de la presă, entertainment, stat, societate, ceea ce el avea nevoie.

MT: Si care a fugit de la televiziune.
AS: Exact. A plecat emoțional din România sau s-a extins în lume

MT: Și vine Adrian Sârbu și face social television.

AS: El a plecat într-o comunitate de care avea nevoie. România, ca și cultură și civilizație, nu i-a mai oferit generației care avea 15 ani acum 15 ani ceea ce își dorea.

MT: Ai facut compromisuri in meseria asta? le-ai dat ce au vrut ei?

AS: Nu. Deși am fost de multe ori acuzat că am facut. Eu am setat PRO TV ca fiind o televiziune de masă și nu de grup, și prin urmare a trebuit să ofer maselor ce le trebuia.

MT: Asta nu e compromis?

AS: Nu am facut compromisuri, ăsta e răspunsul, pentru că nu aveam nevoie, oamenii aveau mare încredere îm produsul oferit. I-am dus într-o direcție ca să îi rup de comunism.

MT: Și au fost mijloace populare care să îi ducă înainte.

AS: E o discuție care nu interesează azi pentru că e despre trecut.

Aud de multe ori în discuții de oameni tineri. Despre etică, morală, profesionalism. Aici ești așa de preofesional încât mă sperii, toate acestea duse la extrem.

AS: Tot ce facem noi azi și ce un număr de colegi au făcut cu mine în ultimii 25 de ani, au fost unii care au fugit dintre noi, ziceau că Sârbu ce face, face foarte complicat, dar voia sa zică foarte complex. E complex, nu complicat. Nu poți să aspiri să faci un produs care vrea să revoluționeze fără motivare, etica profesională.

Noi facem un tip de jurnalism al zilei de azi, și fără o energie personală, pe care o numesc leadership în orice, să iei o inițiativă. Dacă nu ai o bază ideologică, etică, poți să iei orice inițiativă.

MT: Mă uitam la ei și ce înțelegeau ei și îmi dădeam seama că au ieșit pe post făcând cu plăcere asta. A fost un an de zile când ai lucrat cu aproape fiecare în parte să se ajungă aici. Cică Sârbu e foarte complicat, nu, e foarte complex. De la tine am învățat că dacă vrei să îți iasă ceva, trebuie lucrat la perfecțiune, nimic la voia întâmplării. Pe mine mă enervează asta, sincer să fiu, că mai las lucrurile și la voia întâmplării.

AS: Păi așa sunt românii. E un clash între merge și așa și merge cum merge.

MT: Erai așa meticulos și când erai mic?

AS: Am fost foarte confortabil cu dorința mea de a pune în practică ce visez, ce îmi imaginez. Noi am venit din comunism cu zero disciplină a unui proiect. Am învățat de la zero.

AS: Povestește-mi un breaking news care te-a marcat.

MT: Cred ca revoluția. Și când a cazut avionul de la Balotești. Am fost primii acolo, prin cineva care m-a sunat și-mi relata ce s-a întâmplat.

AS: Eu am fost primul si am transmis la radio.

AS: Noi nu putem trai fară ideea de breaking news.

MT: Care a fost pentru tine?

AS: Cel mai recent a fost COVID-ul, pe care ca şi criza din 2008 l-am vazut venind si nu am crezut în el. Am zis că fac chinezii aia o gripă. Peste o saptămână a venit la noi. Asta e cel mai lung Breaking News pe care l-am trăit. De opt luni suntem în el.

AS: Pentru mine e cel mai tulburător pentru că e pentru prima oară în viaţă mea când dacă vreau să mă gândesc la viitor, nu am o imagine. Am o opinie exprimată si cred ca ce am spus acum cateva se confirmă, că maladia trebuia abordată din altă perspectivă, de exemplu ca Suedia.

AS: Pentru un jurnalist instinctul de Breaking News e fundamental. Faci un Breaking News dintr-un eveniment căruia îi simţi puterea, îl prezinţi într-un anumit fel. Meseria de jurnalist e a doua cea mai frumoasa din lume. Prima e a fi Jeff Bezos. Nu mai sunt bogătanii satului sunt oameni care s-au construit.

MT: Prima declinare a Aleph-ului: Ştiu, Ştii. Ştim noi pentru publicul smart. Ştiu e cuvantul cheie, e predicatul lui Aleph News. Ştim este starea de interactivitate, pentru că publicul smart e curios, are nevoie de toate ştirile din toate domeniile. Programul Ştiu e foarte important, este esenţa ideii de Aleph News.

MT: De ce Ştiu este predicatul staţiei?

AS: Pentru că Ştiu este buletinul de identitate al jurnalistului. Recunoaşterea faptului că ştie, şi ştiind este pregatit să transmită cititorului, îl validează şi îi dă autoritate. Proiectul Aleph traieşte prima sa iteraţie, Aleph News, va urma Aleph Business, ajungem şi la Smart TV.

Noi astăzi am aruncat doi termeni. Aleph și social television. Ce putem face? Sa îi aruncăm și să vedem cum zboară singuri sau încercăm să explicăm. Eu zic că să încercăm să îi confirmăm prin ceea ce facem. Adică proiectul Aleph, care trăieste prima sa iteratie, Aleph News, va urma Aleph Business, ajungem și la Smart TV.

Și poate ar trebui să ne promitem unul altuia, dar mai ales tu ție, că nu o să îi păcălim pe cetățenii care azi au fost fermecați de ce au vazut. Că le-au numit chipuri frumoase de fete, un alt produs, eu aș vrea să ne promitem că vom încerca acest proces până îl vom finaliza, până la sfârșitul proiectului Aleph.

MT: Cu ochii închiși. Puneți pe ecran gânditorul de la Hamangia. S-a lansat Aleph News. Cine s-ar încumeta să înceapă așa ceva în 2020?

Cine ar putea să strângă în sfera Aleph o echipa puternică, care știe și care vrea să știi și tu, să fii informat corect, să fii smart, să nu te mai lasi mințit, nici măcar manipulat? Doar un nebun s-ar încumeta să facă așa ceva, vor exclama probabil multi care ne urmăresc. Mai este loc de un nou produs media? Reușește nebunul și de data asta? Nebunul Adrian Sârbu.

MT: Mulțumesc și mulțumim pentru această cursă, Adrian Sârbu. S-a lansat Aleph News. și Aleph ești tu, omule smart.

AS: Daca citeai textul mai bine poate obțineam efect emoțional. Nu am plâns, dar am râs. Îți mulțumesc.

MT: Un gând care îți trece, o provocare din acest proiect, cea mai importantă, care e?

AS: Viața mea e condusă de suspiciuni și tot felul de analize ale coincidențelor și de legea lui Murphy. Ce începe bine se termină prost, ce incepe prost se termină dezastruos. Măcar am început bine.

MT: Cât de lung a fost drumul de la generația PRO la publicul smart?

AS: Dacă azi mă întrebi, răspunsul e o secundă.

Revoluție media, social television, știrile viitorului… Ce se ascunde în spatele acestor vorbe mari?

În ziua lansării Aleph News, Marius Tucă îl are ca invitat pe Adrian Sârbu. Pare un casting de finală, între doi super-grei ai presei românești. Este însă doar un început.

Ce este Aleph News? De unde s-a născut acest proiect? Cine sunt oamenii din spatele noii sigle? Cum s-a pus pe picioare o nouă organizație de presă, în plină distanțare socială? Ce fel de știri transmite și mai ales, pentru ce fel de public?

Tucă și Sârbu: concurenți, apoi colaboratori, azi parteneri într-o nouă aventură. Cei doi oameni de presă au fiecare un trecut consistent. Diseară sunt față în față ca să îți vorbească despre viitor. Un jurnalist și invitatul său.

Marius Tucă: ”E un interviu clasic, doar că invitatul știe presă la greu. Oricum, când începem, îți promit că dialogul va fi ochi în ochi, fără concesii. Și fără mască.”