• Sorina Matei analizează cazul „Bode” și afirmă că „Orice misiune cu demnitar are caracter clasificat, ceea ce poate încetini ancheta”.
  • „Dosarul a fost preluat în ordinul procurorului general pentru că persoanele vătămate sunt de cetățenie poloneză”.
  • Timp de patru zile „cazul a fost mușamalizat”.

Marius Tucă: Sorina Matei, invitata mea. Avem un caz grav de dezbătut. De ce crezi că a fost atât de repede îngropat cazul ăsta?

Sorina Matei: Nu cred că a fost foarte repede îngropat. Presa online a dezbătut după ce au apărut imaginile cu motociclistul. Cumva, televiziunile clasice de news au fost obligate să se sesizeze pentru că despre asta se discuta pe Facebook și au fost reacții diverse.

Marius Tucă: Se fac trei săptămâni. Bode nu a zis nimic. Să îl salutam pe domnul Ion Cristoiu, aflat la reședință să de vara.

Recomandări

CINE VA PRELUA ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Ion Cristoiu: Așa este.

Marius Tucă: Mă bucur că sunteți cu noi.

Ion Cristoiu: Am asistat în direct la unul din cele mai comice momente după revoluție, conferință de presa a lui Klaus Iohannis. De aceea sunt așa de vesel.

Marius Tucă: Sunteți unul din ziariștii care au tot comentat pe pagina sa.

Ion Cristoiu: Am lăudat-o pe Sorina Matei că e singura care a încercat să duca mai departe investigația.

„Bode, pe contrasens, în slalom cu sirene”

Marius Tucă: Să dam drumul filmului și o rog pe Sorina să comenteze ce s-a întâmplat atunci și ulterior.

Sorina Matei: Sunt imagini după câteva zile. Vedem un motociclist care merge pe același drum, o coada de mașini, ca în Romania. Acea mașină din față e de protecție a SPP cu un șofer, un subofițer am înțeles, al SPP.

În mașină era domnul Lucian Bode, ministrul Transporturilor, pe contrasens, în slalom cu sirene. Se grăbea spre Guvern că urma moțiunea de cenzura. Vedeți impactul, doua mașini lovite, doi cetățeni polonezi au fost răniți, și după câteva zile au apărut aceste imagini și abia atunci a început dezbaterea online.

Marius Tucă: Să vedem declarațiile care au urmat. Declarația lui Bode când?

Ion Cristoiu: Vineri, aproape la o săptămână.

Marius Tucă: Vrem declarația lui Bode. Vrem și declarația lui Turcan, există declarație de la SPP.

Bode: „Niciodată nu am fost interesat de cum conduc cei de la SPP, călătoream de multe ore, regret acest incident”

Ion Cristoiu: Nu e conferință de presa, este comunicat. Așa ar scapă toți politicienii planetei.

Marius Tucă: E doar un comunicat.

„Potrivit regulamentelor, ofițerul SPP nu face nimic fără demnitar”

Sorina Matei: Cunosc bine procedurile SPP la demnitari și din start mi-am dat seama că e problema. Potrivit regulamentelor, ofițerul SPP nu face nimic fară demnitar. Adică este în subordinea demnitarului.

Ofițerul SPP nu putea merge așa repede pe contrasesns decât dacă demnitarul, adică Bode, îi spunea la ora X trebuie să ajungem la Guvern.

Marius Tucă: Aici lucrurile sunt clare.

Sorina Matei: E structură militarizată.

Marius Tucă: De aici până la a cere demisii e cale lunga. Declarația doamnei mi se pare o bătaie de joc la adresa noastră și a bunului simt.

Sorina Matei: Spune că Bode a suferit, nu provocat un accident.

Ion Cristoiu: Mai exista o situație când cel de la SPP nu ascultă de demnitar. Sunt momente când demnitarul vrea să meargă într-o mulțime și ofițerul SPP îi spune sau… dar până la urma tot demnitarul decide.

Vreau să fac o cronologie: cea mai grava a fost secretoșenia. Principala caracteristică e că, la fel că în alte împrejurări ale regimului Iohannis, instituțiile nu dau seama poporului.

Sorina Matei: Un comunicat public, când un ofițer e implicat, trebuie să informeze imediat Parchetul Militar, ceea ce nu s-a întâmplat. Mi s-a spus: Ăștia de la SPP comunica la Parchet și când un SPP-ist se împiedică pe strada.

Marius Tucă: Voia lumea să știe, ofițerul SPP a murit?

Sorina Matei: E rănit și el.

Marius Tucă: Am văzut declarațiile și comunicatul SPP.

Ion Cristoiu: Dacă am pune din nou filmul, observați ce observă oricine are carnet de: ne aflăm într-o localitate, nu e vorba de ambuteiaj, e foarte important. De data asta e vorba de o localitate. Mașinile merg încet pentru că respectă viteza locala în localitate.

Dacă era șofer minim profi, făcea acea întorsătură. El e criminal. Oricine știe că daca o iei pe contrasens cu viteza aia faci accident, că nu ești atent la drum, ci la cine vine din fata și cum să intri în coloana. Nu e o graba ivita de la ambuteiaj, e doar un tip care se grăbește.

Marius Tucă: SPP e stat în stat.

„Orice misiune cu demnitar are caracter clasificat, ceea ce poate încetini ancheta”

Ion Cristoiu: Din punct de vedere al opiniei publice, Guvernul a acuzat SPP. SPP trebuia să ne dea și replica.

Sorina Matei: Au dat una, în comunicatul SPP spune că a fost vorba de o misiune. Orice misiune cu demnitar are caracter clasificat, poate tărăgăna ancheta. Întâmplător, cineva se afla în acea coloana, mi-a zis că impactul a fost puternic. Acea mașină merge pe contrasens într-un slalom ucigaș.

Marius Tucă: Un bolid care a mers peste un kilometru pe contrasens.

Sorina Matei: Vorbind cu oameni din SPP mi-au zis că sunt subordonați către demnitari. Demnitarii-i folosesc pentru cumpărături. În acest moment, circula acea mașină, era participant în trafic. SPP nu a cerut pentru Bode antemergator de la poliție. Care are alt regim.

Ca participant la trafic trebuie să respecți traficul. Ceilalți participanți nu sunt obligați să se dea la o parte pentru că nu e în regim de urgență. Asta e sperietura mare la Cotroceni. Pentru că directul SPP e în subordinea CSAT, care e condus de președintele Romanei. S-a discutat după accidentul lui Oprea, care e mult mai ușor pentru demnitar ca răspundere legală. Pentru că Oprea avea antemergător și Oprea avea circumstanțe atentuante, Bode nu are aceste circumstanțe atenuante. S-a discutat la SPP și urgenta la demnitari e doar urgenta medicala. Dacă vrea să ajungă în 20 de minute la o nunta, aia nu e urgenta.

Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere, oferă explicații

Marius Tucă: Îl avem la telefon pe Lucian Diniță, fost sef al Poliției Rutiere.

Lucian Diniță: Bună seara. E o surpriza pentru mine să fiu în așa emisiunea. Vă rog, aștept orice întrebare.

Marius Tucă: Din punct de vedere legal, ce a făcut șoferul SPP? Cât a mers pe contrasens de când e filmat până la accident?

Lucian Diniță: Comportamentele de acest gen nu au fost puține în ultimii 15 ani. Foarte bine spunea Sorina Matei că exista o prevedere legală. Că miniștrii pot beneficia de insoțirori de la Politie.

După evenimentul cu Gabriel Oprea, lumea s-a ferit să mai facă referire la acest articol și atunci au recurs la o variantă alternativă. Adică SPP are lumini albastre și sistem sonor. Exista șoferi care pur și simplu zic „cine sunt eu, sunt cel mai tare”.

Conducătorii de autospeciale… nu o să îi vedeți niciodată à la longue pe contrasens. Când acest șofer era singur, fară echipaj de Poliție Rutieră, dacă voia neapărat să zică cum că era urgență, iarăși e un aspect important neluat în seama.

A exista un impact frontal cu o mașină alba. Vă dați seama ce impact a fost dacă mașină a fost întoarsă de pe sensul sau pe sensul opus? Ăia din mașină alba, cu ei nu s-a intampalt nimic? În Romania a fost sport, a merge cât se poate, cu girofar, „toți la o parte că trec eu”.

Marius Tucă: Asta nu a dat pe nimeni la o parte, doar a mers pe contrasens? Cât credeți că a mers pe contrasens până la impact?

Lucian Diniță: E greu de spus, doar să văd niste imagini, dar spuneați că nu a dat pe nimeni la o parte. Dar din filmare se vede cum toți din calea lui s-au dat la o parte. E inexplicabil de ce dacă cei din față se repliază pe dreapta conformandu-se semnificației luminiii albastre, tu intri pe contrasens că să ce? Verdict? E vinovăția șoferului, daca e implicat și a ministrului…

Ion Cristoiu: Când exista antemergator se frânge codul de circulație. În cazul unei mașini cu girofar, se frânge codul sau neavand politie în fata trebuie să respecte?

Lucian Diniță: Aici mai e un aspect: când e vorba de însoțire cu echipaj sunt doua prevederi esențiale: poate să încalce regulile de circulație, dar are obligația să își ia toate masurile să nu facă accident. Da, când are însoțitor.

Marius Tucă: Deci fară însoțitor?

Lucian Diniță: Când are semnale luminoase și acustice, singura problema e să nu fie implicat în accident. Deplasarea vehiculelor cu regim prioritar. Nu știu dacă era în misiune de urgență… Dacă nu, totul e dat peste cap.

Ion Cristoiu: Buna observația, mașină alba a suferit un impact cumplit.

Marius Tucă: S-a întors cu fața către celalalt sens de mers.

Sorina Matei: Domnule Diniță, ați avut contacte dese cu SPP. Care e responsabilitatea legala a unui demnitar în relația cu SPP? Își iau SPP pe care îl folosesc.

Marius Tucă: Șoferul nu e tot un fel de sursa?

Lucian Diniță: Aici nu s-a respectat o procedura. Trebuie să fie comandantul misiunii. Demnitarul? Exclus.

Sorina Matei: Legile astea foarte laxe, care lasă loc interpretării. Ce înseamnă urgență?

Lucian Diniță: Urgența o stabilește comandantul misiunii. Nu demnitarul este acela.

Sorina Matei: Sobofițerul se afla într-o situație de subordonare.

Lucian Diniță: În cazul accidentului, răspunderea e a șoferului.

Sorina Matei: Atunci Oprea de ce a fost inculpat?

Lucian Diniță: Am fost în calitate de expert și am lămurit la DNA. Comandantul misiunii era pe locul din dreapta față. Sunt patru variante pe care le stabilește SPP.

Sorina Matei: V-a chemat DNA că pe expert?

Lucian Diniță: Da.

Marius Tucă: De ce Oprea e judecat, ucidere din culpă, pe bancheta din spate, cu antemergător, și de ce Bode nu ar fi și el judecat?

Lucian Diniță: Cazul Oprea a fost discuție despre ucidere din culpa. Mi se pare un caz forțat acolo.

Sorina Matei: Care e diferența dintre bancheta lui Bode și cea a lui Oprea?

Lucian Diniță: Păi, niciuna.

Marius Tucă: Domnule Diniță, vă mulțumesc! Luam o mica pauza. Eu cred că Bode a mințit. Șoferul nu putea să facă ce a făcut de capul lui.

Ion Cristoiu: Oprea a fost înhățat de DNA, nu de circulație. Acuzat că folosește ilegal antemergătorul. Acuzația a căzut și a rămas acuzația de omor din culpă. În cazul lui Oprea, vina era mult mai mică, era pe bancheta cu antemergător, e acuzat că ar fi spus că se grăbește. Bode e imposibil să nu fi văzut.

Marius Tucă: Păi cică dormea.

Ion Cristoiu: Nu. Dați-mi voie să întreb pe Sorina Matei: ați încercat să o găsiți pe poloneză?

Sorina Matei: E vorba de două mașini impactate în accident.

Ion Cristoiu: Șoferul mai trăiește sau nu?

Marius Tucă: Buna întrebare. Când a fost vorba de un cetățean american, care lucra la ambasada SUA, am știut cum îl cheamă. Asta e unul de la SPP, nu știm. Nu știm cine sunt.

Ion Cristoiu: E ancheta la SPP?

„SPP este singurul serviciu de informații care refuza să dea și număr de înregistrare”

Sorina Matei: Am trimis adresa vineri la SPP. Domnul Bode nu raspunde la mesaj. Un alt aspect important: motivul pentru care Bode beneficiază de protecția SPP, șofer și mașină, așa ceva se acordă de la secretarul CSAT și alocarea de astfel de mașini a devenit o formalitate. SPP este singurul serviciu de informații care refuza să dea și număr de înregistrare.

SPP nu a dat nici macar număr de înregistrare. Cazul lui Tiberiu Nițu, procuror general al României, pus sub acuzare și dat jos din funcție, nu că a avut accident, ci pentru că avea antemergător. Făcea zilnic naveta București-Ploiești, iar în comunicatul DNA s-a scris că antemergătorul lui Nițu a încurcat traficul din București. Nițu a fost pus sub acuzare și dat jos pentru că administrația Iohannis-Kovesi voia alt procuror general. Dosarul s-a clasat pe ideea că fapta nu exista.

Marius Tucă: Bode trebuie să își dea demisia.

Ion Cristoiu: Toți miniștrii lui Orban au mașini de la SPP?

Sorina Matei: Unii au aghiotant, alții mașină cu șofer.

Ion Cristoiu: Toate acestea presupun cheltuieli din fonduri publice.

Sorina Matei: Cine l-a văzut pe Bode la Guvern a văzut că are și aghiotant.

Marius Tucă: SPP e stat în stat, de poliție politică. Nu răspunde în fața nimănui, nici în fața președintelui pentru că este lăsat, că legal e în subordinea parlamentului.

Sorina Matei: Multe neveste de procurori, chiar mi-am notat, domnul Nicolau Adrian Cornel, procurorul general militar de la Parchetul Militar, top of the top în în conducerea militara de parchet, are soția în parchet, mutat de la Parchetul Militar București.

Marius Tucă: Deci, pe româneste, Bode demisia. Cum Nițu a fost dat jos pentru nimic, Bode nu avea antemergător, el era comandantul misiunii.

Sorina Matei: Au scris ofițeri SPP, unii au conturi de Facebook.

Ion Cristoiu: De unde venea Bode? De unde venea de se grăbea?

Marius Tucă: De ce nu au apărut, polonezii au plecat la ei în țară. Mai era o mașină, cu români, i-ați văzut să dea vreo declarație? SPP nu răspunde în fața nimănui și nici măcar nu s-a sinchisit să dea un număr de înregistrare unei ceceri a unei gazetare.

Romania se îndreptă către un stat milițienesc, cred că militar mai degrabă, unde accesul a devenit aproape imposibil. Dau exemplul cetățeanului american care a făcut accident, știm cum îl cheamă. Aici nu știm nimic, cine sunt medicii care au dat prim ajutor.

Sorina Matei: Trei zile a fost liniște. Dacă nu erau imaginile motociclistului nu se discuta nimic.

Marius Tucă: Daca ne vede motociclistul, să ne contacteze. Domnule Nica, spuneți-ne, care e stadiul dosarului subofițerului SPP care a condus mașină în acest accident?

„Dosarul a fost preluat în ordinul procurorului general pentru că persoanele vătămate sunt de cetățenie poloneză”

George Nica: Dosarul a fost preluat în ordinul procurorului general, Gabriela Scutea, pe 3 septembrie.

Marius Tucă: Până la momentul când dosarul a fost luat din ordinul doamnei Scutea, ce conținea dosarul până l-ați dat mai departe?

George Nica: Singura mențiune: e o procedură legală. Este un parchet superior, conform codului de procedura penală, poate prelua de la un parchet inferior. Motivele preluării sunt menționate în ordonanța procurorului general, și de cooperare internațională din cauza că persoanele vătămate sunt de cetățenie poloneză.

Sorina Matei: Dumneavoastră anchetați victima sau pe cel care a provocat accidentul?

George Nica: Investigam și victimele și pe cel care a cauzat accidentul.

Sorina Matei: Declarație a purtătorului de cuvânt al doamnei Scutea, data fiind dificultatea cauzei, asta a fost una din argumentații?

George Nica: Nu, contează doar că cetățenii sunt străini. Această procedură de reluare nu implică neapărat o motivație.

Ion Cristoiu: E posibil că în această anchetaăpolonezii să fie de vina?

George Nica: Dosarul nu mai e în instrumentarea mea și nu pot să comentez. Dosarul era într-o faza incipientă.

Sorina Matei: SPP v-a informat în legătură cu incidentul?

George Nica: Până la preluarea cazului, parchetul nu a informat referitor la cauza.

Ion Cristoiu: La dosarul inițial, era o minimă ancheta a Politiei Rutiere?

George Nică: Dosarul era în faza intermediară.

Marius Tucă: Cum se numește subofițerul care a făcut accidentul?

George Nica: Am reținut parcă Nicolae Lupu. Am avut dosarul fix o zi, a doua zi mi-a venit ordonanță de preluare a cazului.

Marius Tucă: Existau martori oculari care au depus mărturie?

George Nica: Nu s-au efectuat audieri la poliție. Nu, nu există nicio declarație a lui Bode la dosar.

Marius Tucă: Verdictul din partea mea e mușamalizare. Toți cei care au făcut asta trebuie să dea cu subsemnatul, era accident cu depășire pe contrasens de 2 kilometri, iar polițiștii trebuiau să își facă datoria. Deci ori și-au făcut datoria și au luat declarații și a sunat Bode și mucles, s-a mușamalizat tot. În acest dosar, în această neîncepută ancheta penala, o constatare de la fața locului nu există pentru că a fost luată.

George Nica: Procesul de constatare era în dosar. Declarații nu au fost luate separat de acel proces verbal.

Marius Tucă: Într-un accident se iau declarațiile martorilor, de poliție nu de parchet. Eu vorbeam cu cei care se uită la noi, și începând cu șeful statului, până la Orban, Bode, Turcan. Toți au dispărut din dosar pentru că e vorba de un ministru.

Sorina Matei: Din cauza slugărniciei și fricii.

„4 zile au mușamalizat”

George Nica: Ce pot să vă spun e că, conform codului de procedură penală, spune că poliția putea să le ia niste declarații. Actele se păstrează și ulterior declinării dosarului.

Marius Tucă: La câte zile după a venit dosarul? Accidentul a fost pe 30.

George Nică: Dosarul a ajuns pe 3.

Ion Cristoiu: Ați făcut un progres uriaș. La dosarul ințial nu erau nici declarațiile de la fața locului.

Sorina Matei: Patru zile!

Marius Tucă: Exact, patru zile au mușamalizat. În cele patru zile, dacă nu s-au luat declarațiile martorilor, ale celor din cele două mașini, declarația lui Bode, declarația lui Nicolae Lupu, poate era accidentat și nu se putea lua, în următoarele patru zile se puteau lua.

Dosarul a ajuns cu o simplă constatare. E strigător la cer și bătaie de joc. Pentru că în cele patru zile sunt convins că politia a luat declarații, măcar verbal, dar când s-a aflat că e vorba de Bode, Iohannis, s-a închis subiectul.

Sorina Matei: Imaginile au ajuns la dumneavoastră sau le-ați văzut pe cele puse de motociclist pe YouTube?

George Nica: Imaginile nu erau la dosar.

Marius Tucă: Au avut timp cei de la Politia Rutiera să întocmească dosarul cum trebuia, nu s-a făcut acest lucru. La procurorul de caz a ajuns doar un proces verbal de constatare și nimic altceva. În procesul verbal era ceva menționat de Bode?

George Nica: Nu, nimic.

Ion Cristoiu: După părerea mea, abia acum începe partea penala. E clar că ceva a fost în neregula, mușamalizarea cercetării la fața locului. Poliția Rutieră trebuie să ia declarații că să afle cine e de vină.

Sorina Matei: Aș spune că e un modus operandi la SPP. L-aș cita pe Borges, care spune că „lumea e repetitivă”.

Marius Tucă: Toate declarațiile sunt făcute să îl scoață bazma curata pe Bode.