• DJ-ul suedez Avicii, cunoscut pentru hiturile sale, s-a sinucis la vârsta de 28 de ani în timp ce se afla în vacanță în Oman, marcând o pierdere tragică pentru lumea muzicală în 20 aprilie 2018.
  • Familia lui Avicii a fondat Fundația Tim Bergling pentru a onora moștenirea sa și pentru a sprijini prevenirea sinuciderilor și sănătatea mintală în rândul tinerilor.
  • Stockholm a redenumit arena sa principală în Avicii Arena, iar concertele „Together for a Better Day” continuă să aducă omagii muzicii și influenței durabile pe care Avicii a avut-o în industria muzicală și în lupta pentru sănătatea mintală.

Pe 20 aprilie 2018, lumea a pierdut un superstar al muzicii, DJ-ul suedez Avicii, care a ajuns în topurile muzicale. În vârstă de doar 28 de ani, acesta s-a sinucis în mod tragic, în timp ce se afla în vacanță în Oman, scrie BBC.

Pentru Klas Bergling, și-a pierdut fiul, Tim.

„Mi-e dor de el în fiecare minut”, împărtășește Klas Bergling în cadrul unei convorbiri video sincere și profund personale.

Recomandări

SUSPECTUL E ARESTAT
LARA NU VREA LA SENAT
SUA NU ÎNCHIDE GUVERNUL
ÎNCEP CONSULTĂRILE
UNDE MERGI LA BRUNCH
REVOLUȚIA AJUNGE ÎN CAPITALĂ

„Bineînțeles, vorbesc cu el în fiecare zi. Recunosc, uneori mă supăr pe el. De ce ai făcut-o? De ce ne-ai părăsit?”. Avicii a ajuns la faimă la fel de exploziv ca sintetizatoarele săltărețe de pe hit-ul său de succes Levels.

Hitul din 2011, care eșantiona cu bucurie refrenul „good feeling” al Etta James, l-a catapultat pe suedezul de 22 de ani de atunci în superstar pop.

În următorii cinci ani, pe măsură ce muzica dance de club a evoluat în genul omniprezent, aflat pe primele locuri în topuri, cunoscut sub numele de EDM, cu Levels drept imn, Avicii a devenit un poster boy blond și cu obrazul ridicat, câștigând, conform rapoartelor, 250.000 de dolari pe noapte în turneu.

Dar la 26 de ani, s-a retras din spectacolele live. Într-o notă personală adresată fanilor, a făcut referire la sănătatea sa fizică și mentală, fără a detalia întreaga amploare a luptelor sale, care au implicat anxietate, pancreatită, dependență de alcool și analgezice.În ciuda unei perioade de recuperare – producând muzică departe de lumina reflectoarelor – Tim a continuat să se lupte cu demonii interiori în căutarea unor răspunsuri existențiale despre viața sa. Doi ani mai târziu, întunericul l-a copleșit o ultimă și fatală dată.

Acum, familia sa dorește ca oamenii să-l cunoască pe Tim dincolo de luminile scenei, lansând o carte ilustrată pentru a-i onora moștenirea. Aceasta face parte din eforturile familiei prin intermediul Fundației Tim Bergling, înființată în memoria sa în 2019, de a deschide conversația în jurul crizei de sănătate mintală în rândul tinerilor.
Klas, care a curatoriat cu grijă imaginile din copilăria lui Tim până la viața sa de superstar, explică: „Am fost un mare fan al lui Tim:

„Vrem să ajutăm oamenii să vadă dincolo de faima Avicii. Acesta este și motivul pentru care am numit albumul său postum „Tim”.

Reflectând asupra legăturii profunde pe care fanii încă o simt, demonstrată de miile de scrisori și mesaje memorialistice de pe site-ul său, Klas spune: „Tim a însemnat foarte mult pentru tineri – muzica sa, versurile sale și persoana sa.

„La început, nu am înțeles de ce, dar apoi un fan a spus: „Tim era autentic. Și am înțeles. Mulți tineri se identifică cu acea autenticitate, cu onestitatea lui și cu luptele sale”.

Steaua mileniului

Tim și-a găsit faima în stilul milenial, postând piese online. A adoptat numele Avicii în 2008, o referință la nivelurile budiste ale iadului, după ce a descoperit că propriul nume era preluat pe MySpace. Semnat pentru scurt timp de DJ-ul Pete Tong de la BBC Radio 1, după ce a câștigat un concurs de talente, a atras atenția DJ-ului Laidback Luke postând pe forumul acestuia.

Însă Tim s-a luptat cu anxietatea încă de la o vârstă fragedă, având adesea gânduri catastrofale și temându-se că are cancer. Consumul de canabis a dus la temeri de nebunie, disociere și derealizare.

Klas își amintește că Tim avea „întrebări intense legate de identitate” în timpul adolescenței. După câteva întâlniri cu un psiholog, Tim s-a simțit mai bine. Cu toate acestea, turneul i-a exacerbat anxietatea.

Un mesaj text din biografia lui Tim din 2021 a dezvăluit îngrijorările lui Klas: „Bună Tim, sper ca inspirația ta să fie suficientă pentru acest turneu uriaș, cu concerte în fiecare zi. Este nevoie să te oprești și să respiri puțin, dar este alegerea ta. Pupici și îmbrățișări. Bătrânul tău”.

Programul agitat și-a pus amprenta. În timp ce Levels a adunat aproape 20 de milioane de vizualizări pe YouTube înainte de lansarea oficială, turneul lui Tim a inclus spectacole în SUA, Noua Zeelandă, Australia și Asia, făcând adesea mai multe spectacole în diferite orașe în aceeași zi.

Pentru a-și calma nervii, Tim a apelat la alcool. „Am găsit leacul magic de a bea câteva pahare înainte de a intra în scenă”, a spus el în documentarul Avicii: Povești adevărate. Această dependență a crescut pe măsură ce a călătorit, declarând în 2013 pentru GQ: „Călătorești, trăiești într-o valiză, ajungi în acest loc și peste tot este alcool gratis”.

În 2012, a pornit într-un turneu de 26 de zile în SUA, care a declanșat dureri de stomac din cauza băuturii, ceea ce a dus la spitalizare și la prescrierea de opioide pentru agravarea pancreatitei, începând un ciclu de probleme de sănătate și dependență.

În anul următor, în Australia, pancreatita a revenit, dar a refuzat să i se extirpe vezica biliară pentru a evita anularea altor date și i s-au prescris din nou opioide. Apendicele său s-a rupt în cele din urmă, forțând o intervenție chirurgicală.

Klas subliniază necesitatea unei schimbări sistemice în industria muzicală, dar are grijă să evite vina individuală.

„Încă mai cred că casele de discuri [discografice], oamenii din turnee, agenții și managerii ar trebui să aibă într-adevăr un permis de conducere care să arate că sunt apți. Acesta este modul în care ar trebui să fie tratați artiștii”, afirmă el.

Deși recunoaște unele schimbări pozitive de la moartea lui Tim, menționând că „managerii suedezi de la marile case de discuri sunt mai conștienți în prezent”, el subliniază că sunt necesare măsuri mai cuprinzătoare pentru a asigura bunăstarea artiștilor.

Vinovăția supraviețuitorului

Problemele de sănătate ale lui Tim au coincis cu succesul său comercial (acum nominalizat la premiile Grammy). Albumul său de debut True, care a introdus sonorități country, a produs hituri precum Wake Me Up și Hey Brother.

Până în 2015, starea sa mintală s-a deteriorat, cu abuz de pastile, accese de furie și comportament neregulat. În ciuda faptului că a promis că cel de-al doilea album Stories va fi cel mai bun al său, dificultățile sale au dus la întârzieri, nihilism pe scenă și ciocniri cu paparazzi.

În acea vară, Klas și managementul său au știut că trebuie făcut ceva. Împreună cu un terapeut, au planificat o intervenție în Ibiza. Într-un interviu pentru Times, Klas a declarat că a simțit că și-a trădat fiul. L-am întrebat ce a vrut să spună, iar ochii lui se umplu.

„Te confrunți cu copilul tău, care este complet inconștient de ceea ce se va întâmpla”. Reacția de suferință a lui Tim a fost evidentă. „Vezi că își dă seama că se plănuiește ceva pe la spatele lui”.

Dar a fost necesar, spune Klas: „Nu există niciun dubiu că trebuie să o facem, dar nu este ușor să ajungem în acest punct”.

Tim, întotdeauna încăpățânat, părea confuz, crezând că este criticat în ciuda faptului că muncește fără încetare. După ore întregi de rezistență, a fost de acord cu reabilitarea, spunându-i lui Klas: „Mă hotărâsem cu ore în urmă, dar am vrut doar să te testez”.

După dezintoxicare, Tim s-a luptat să scape de ceea ce el a descris ca fiind „mașina care era Avicii” și a renunțat să mai lucreze cu managerul său.

„The Avicii: True Stories”, realizat înainte de moartea sa, îl înfățișa pe Tim pe o plajă, aparent liniștit. Realitatea sinuciderii sale a trebuit să fie adăugată ca un post-scriptum strident.

Klas recunoaște că durerea este agravată de faptul că „soția mea și frații și sora lui erau bucuroși că se îmbunătățea în multe privințe”.

„Poate părea contradictoriu, dar așa a fost – el se îmbunătățea”.

Klas explică faptul că sentimentul de vinovăție este „o povară atât de mare” pentru supraviețuitori, care se întreabă adesea „cu ce am greșit?”. El recunoaște, așa cum i-au spus terapeuții, că „de multe ori nu poți face nimic”.

„Moștenirea de 50 de ani”

Această confuzie a pierderii evidențiază impactul universal al sinuciderii asupra celor rămași în urmă, precum și asupra victimelor directe. Finanțarea acordată de fundație a sprijinit noua linie telefonică națională de prevenire a sinuciderilor din Suedia, iar guvernul lucrează la elaborarea unei legislații pentru o mai bună investigare a sinuciderilor. Aceasta face parte din planul de 50 de ani al lui Klas de a consolida moștenirea fiului său.

La un concert de omagiere, Klas a promis că va promova sinuciderea pe agenda politică. A

„Am încercat să aducem cât mai mulți tineri acolo, precum și politicieni” își amintește Klas.

„Unul dintre momentele cu cel mai mare impact a fost un grup mare de părinți care au urcat pe scenă și care își pierduseră copiii din cauza sinuciderii. A fost un moment atât de puternic”.

„Cel mai important lucru este să spargem stigmatul cu care se confruntă tinerii. [În contextul în care următoarea generație se va confrunta cu o lume instabilă și devastată de război, cred că aici putem fi de folos”, spune el.

De la moartea lui Tim, arena din Stockholm a fost redenumită Avicii Arena, iar concertele Together for a Better Day continuă în memoria sa. Reflectând la influența durabilă a lui Tim, Klas spune: „Chiar dacă nu mai este cu noi, este încă foarte prezent.”

Citește și