• „Catastrofa de la Ciurea” este cel mai grav accident feroviar din România.
  • Accidentul s-a produs pe 31 decembrie 1916, în timpul Primului Război Mondial.
  • Peste 1.000 de oameni au murit în accidentul feroviar de la Ciurea.

Acum 104 ani, exact pe 31 decembrie, România a fost zguduită de o tragedie. E cunoscută drept „catastrofa de la Ciurea” și a fost cel mai grav accident feroviar din istoria țării noastre. Peste o mie de oameni au murit atunci.

Un convoi militar cu 26 de vagoane ducea români și ruși de la Galați la Iași. Erau refugiaţi ai războiului. Frânele garniturii au fost testate de două ori la înainte de plecare și totul părea să funcționeze. Dar, atunci când trenul a coborât o pantă periculoasă spre Ciurea, ceva s-a stricat. Nici frânele de mână nu au putut fi accesate.

Era supraîncărcat, nu aveau nici măcar cărbuni, nu se ştie exact ce s-a întâmplat, dar foarte probabil era atât de plin încât inclusiv conductele de frână, oamenii stădeau inclusiv pe robineţii conductelor de frână. Nu s-a mai ţinut cont de norme de siguranţă, de reguli, de multe altele”, a spus Mihai Croicu, vicepreşedinte Asociaţia Pro Infrastructură.

Recomandări

CINE AR CANDIDA PENTRU ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Garnitura a intrat în plin în niște vagoane încărcate cu păcură, care staţionau pe aceeaşi linie, în Gara din Ciurea. Trenul a deraiat și a izbucnit un incendiu.

Mihai Croicu, vicepreşedintele Asociaţiei Pro Infrastructura, spune că pe atunci tot sistemul feroviar de la noi era primitiv. În 100 de ani, am mai evoluat, dar nu la toate capitolele.

Infrastructura este astăzi extrem de degradată, dar este din punct de vedere al siguranţei, cel puţin pe magistrale, relativ modernă. Vorbim de linii rectificate, duble, cu sisteme de semnalizare moderne, cu sisteme de autostop, care previn asemenea catastrofe pe cât posibil. Tot ce înseamnă linii sunt complet praf. Nu s-au alocat bani de reparaţii , în ultimii 40-45 de ani , cam de prin 78-79 nu s-au alocat suficienţi bani pentru reparaţii şi revizii la infrastructură.