• „Ar trebui să ne intereseze cum va arăta Justiția populată numai de judecători și procurori cu vârsta sub 50 de ani și cu experiență mai mică de 25 de ani. Cât de folositoare va fi această Justiție pentru societatea românească?”
  • „Ieșind judecători din dosarele de acum, acele dosare trebuie reluate de la zero. Va fi o întârziere fantastică a tuturor dosarelor. Totul se răsfrânge asupra calității actului de Justiție din România”
  • „Statul este atât de iresponsabil încât a instituit o panică generalizată în instanțe și parchete”
  • „Tot ce s-a întâmplat bun în Justiția României se datorează generației care iese acum din sistem . Din păcate generația tânără de magistrați este crescută în „ideologia justițiarilor””
  • „Din 2018 până în 2022, judecătorii și procurorii au ignorat decizia CCR pe prescripție. Timp de 4 ani magistrații au apărat dreptul procurorilor de a ține un dosar cât mai mult în fișet. Este vătămător pentru statul de drept ca procurorul să facă un șantaj asupra persoanelor cercetate, să țină un dosar cât vrea el”
  • „În CSM-ul din care am făcut parte, 8 membri au avut dosare în rem la DNA, dosarele s-au închis la sfârșitul mandatului. DNA a ținut dosarele pe CSM ca o amenințare pe judecători și procurori”
  • „Legile Justiției sunt foarte proaste în ansamblul lor. Eu am prins sistemul „Stănoiu” în care șeful instanței tăia și spânzura, acum se revine la acest sistem”
  • „În Senatul României, invocându-se o situație absolut excepțională, legile au fost adoptate fără dezbatere pe articole. Modalitatea în care au fost adoptate Legile Justiției afectează chiar constituționalitatea lor. Eu sper că de acolo se va pleca cu analiza în CCR”
  • „Ministrul Cătălin Predoiu a îngenuncheat CCR. Judecătorul devine arbitru pe legea pe care o va aplica, se va ajunge la haos și la discreționarism”
  • „Neconstituționalitatea Legilor Justiției este atât de evidentă, ÎCCJ avea obligația morală să conteste legile”
  • „Legile Justiției nu au legătură nici cu Schengen și nici cu MCV. Legile Justiției arată așa pentru că s-a dat satisfacție unor judecători și procurori exaltați”
  • „Dacă ceva este previzibil cu adevărat este că nu intrăm nici în Schengen și nici MCV nu se va ridica”
  • „O altă certitudine este că analiza Comisiei de la Veneția va fi negativă pe Legile Justiției”
  • „Dacă Legile Justiției trec de CCR se datorează voinței PSD”

„Trebuie să plecăm de la cauze. Ultimul lucru care ar trebui să ne intereseze este problema pensiilor speciale. Cred că acum nu vorbim fundamental de problema pensiei speciale. Vorbim despre o comunicare dezastruoasă care a venit dinspre Guvern, Ministerul Justiției și Ministerul Muncii pe schimbarea statului magistratului. Indiferent ce părere avem despre pensiile speciale, trebuie să ne intereseze ce se întâmplă cu Justiția după ce se încheie exodul. Ar trebui să ne intereseze cum va arăta Justiția populată numai de judecători și procurori cu vârsta sub 50 de ani și cu experiență mai mică de 25 de ani. Magistrații cu 25 de ani vechime pot ieși la pensie, încercând să-și conserve niște avantaje personale. Cât de folositoare va fi această Justiție pentru societatea românească? Românii vor găsi instanțe depopulate, lucrurile se vor agrava fantastic. Într-un an ies natural la pensie 120-150 de judecători, acum au ieșit la pensie 60 de judecători într-o singură ședință CSM. Din 4800- 5000 de judecători, 1000 se pot pensiona de mâine, 600 de judecători au deja deciziile de pensionare în buzunar. Ce se întâmplă este o catastrofă. Timp de 10 ani nu vom mai ajunge la efectivul de personal pe care îl are Justiția acum. Anual intră 150 de judecători în sistem, dar acum pot ieși 1000 de judecători din sistem. Termenele proceselor vor fi mult mai lungi, vor depăși dimensiunea lunilor. Ieșind judecători din dosarele de acum, acele dosare trebuie reluate de la zero. Va fi o întârziere fantastică a tuturor dosarelor. Pleacă acum oamenii la vârful maturității în profesia de judecător, pleacă cei cu experiență, rămân cei fără experiență Dezastrul de acum este în primul rând calitativ dar și cantitativ. Totul se răsfrânge asupra calității actului de Justiție din România. În mod evident, motivul determinant pentru care se pleacă este instabilitatea pe drepturile de natură salarială, inclusiv pe pensia ocupațională. Decizia de a pleca poate fi văzută de publicul larg ca un act de egoism individual. Totul se va reflecta negativ asupra justițiabilului, asupra societății. Statul este atât de iresponsabil încât a instituit o panică generalizată în instanțe și parchete. Poate nu este moral, dar este perfect legitim să încerci să-ți conservi un statut pe care-l ai acum. Trebuie să avem o Justiție funcțională”, a declarat avocatul Adrian Toni Neacșu, în emisiunea OFF/OnTheRecord, pe Aleph News.

Dacă pleacă magistrații experimentați din Justiție, atunci cine mai rămâne și cu ce costuri?Avocatul Adrian Toni Neacșu a descris în emisiunea OFF/OnTheRecord cum se comportă noua generație de magistrați:

„Problema este că în Justiție rămâne o generație educată într-o anumită ideologie. A fi judecător înseamnă să nu ai ideologii. Din păcate generația tânără de magistrați este crescută în „ideologia justițiarilor”. A fi „justițiar” însemnă să faci Justiție cu orice preț, trecând peste ce este în dosar. Nici în Vestul Sălbatic nu trebuia să ai prea multe probe. Generația judecătorilor cu experiență este mai echilibrată. Tot ce s-a întâmplat bun în Justiția României se datorează generației care iese acum din sistem. Excesele de zel eu le văd zilnic în instanțe. Starea de arest a ajuns să fie regula în instanțe în dosarele de urmărire penală. Până acum se arestau politicienii, acum se arestează pentru orice”.

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
CINE ÎNCEARCĂ SĂ-L ASASINEZE PE ZELENSKI?
UNDE MERGI AZI?
TEHERAN: IRAN NU PLĂNUIEȘTE UN RĂSPUNS
TAYLOR SWIFT CÂNTĂ DESPRE GÂNDURILE SUICIDARE
ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ

După deciziile CCR și ÎCCJ pe prescripție, încep să iasă la iveală adevăratele cauze ale prescrierii dosarelor. Toni Neacșu susține că timp de 4 ani magistrații au refuzat să aplice decizia interpretativă a CCR pe prescripție pentru că „au apărat dreptul procurorilor de a ține un dosar cât mai mult în fișet”:

„În 2016, domnul Morar a înțeles ce se întâmplă în sistemul judiciar iar CCR a devenit inamicul public numărul 1. Din 2016 se încearcă scoaterea CCR din Justiție. Prin Legile Justiției, după 6 ani, reușesc să scoată CCR din Justiție. Judecătorii și procurorii au sfidat decizia CCR din 2018 pe prescripție, și-au găsit aliați chiar politicienii. Din 2018 până în 2022, judecătorii și procurorii au ignorat decizia CCR pe prescripție. Timp de 4 ani magistrații au apărat dreptul procurorilor de a ține un dosar cât mai mult în fișet. Este vătămător pentru statul de drept ca procurorul să facă un șantaj asupra persoanelor cercetate, să țină un dosar cât vrea el. În CSM-ul din care am făcut parte, 8 membri au avut dosare în rem la DNA, s-au închis la sfârșitul mandatului. DNA a ținut dosarele pe CSM ca o amenințare pe judecători și procurori. Avem răspunsul pentru care magistrații și-au dorit termene de prescripție lungi, ca să poată să facă ce vor pe o perioadă foarte lungă de timp”.

Avocatul Adrian Toni Neacșu, fost judecător și fost membru CSM este de părere că noile Legi ale Justiției au grave probleme de constituționalitate și întorc Justiția română în urmă cu 20 de ani, pe vremea Rodicăi Stănoiu, când „șeful instanței tăia și spânzura”:

„Nu înțeleg de ce la dezbaterile din Parlament pe Legile Justiției nu au fost prezenți și avocații. Legile Justiției sunt foarte proaste în ansamblul lor. Eu am prins sistemul „Stănoiu” în care șeful instanței tăia și spânzura, acum se revine la acest sistem. Toți procurorii și judecătorii din România vor fi subordonați unor persoane cu funcții de conducere, cu privilegii și cu puteri nemaivăzute. Procurorul General al României, numit politic, poate controla orice soluție a oricărui procuror din țară. Este evident că s-a creat un sistem ierarhic, de autoritate cum nu s-a mai văzut în 20 de ani. Prezența magistraților la dezbaterile Legilor Justiției nici nu prea a contat. (…) A fost absurd, abracadabrant, au fost amendamente care au ieșit din spuma mării și au intrat în legi. Avocatul Poporului a contestat pe 4 subiecte punctuale, cele 3 legi au fost atacate de USR la CCR. A fost de nesuportat: în Senatul României, invocându-se o situație absolut excepțională, legile au fost adoptate fără dezbatere pe articole. Modalitatea în care au fost adoptate Legile Justiției afectează chiar constituționalitatea lor. Eu sper că de acolo se va pleca cu analiza în CCR și este greu ca Legile Justiției să treacă de examenul CCR. Prin Legile Justiției deciziile CCR și ÎCCJ, ambele obligatorii, devin facultative pentru judecători, asta s-a urmărit. Ministrul Cătălin Predoiu a îngenuncheat CCR. Judecătorul devine arbitru pe legea pe care o va aplica, se va ajunge la haos și la discreționarism”.

Toni Neacșu a declarat în emisiunea OFF/OnTheRecord pe Aleph News că nu crede că România va intra în Schengen până la sfârșitul anului și nici nu va scăpa de MCV. Mai mult, Neacșu este de părere că analiza Comisiei de la Veneția va fi negativă pe Legile Justiției:

„Habar nu am de ce ÎCCJ n-a contestat legile justiției la CCR, este o foarte mare dezamăgire, nu înțeleg. Nu știu ce jocuri face Înalta Curte și mă și sperie puțin acest lucru. Neconstituționalitatea Legilor Justiției este atât de evidentă, ÎCCJ avea obligația morală să conteste legile. Nu vreau să accept că se va trece peste viciile grave de neconstituționalitate din Legile Justiției. În mod cert, Legile Justiției nu au legătură nici cu Schengen și nici cu MCV. Legile Justiției arată așa pentru că s-a dat satisfacție unor judecători și procurori exaltați. Legile Justiției nu aduc nimic bun României. Nu știu cum ar putea niște oameni întregi la cap de la CCR să creadă că forma Legilor Justiției dă satisfacție unor așteptări europene. Prin aceste Legi ale Justiției ne întoarcem înainte de 2004, poate ne amintim cum arăta Justiția atunci. Nu poți să dai Constituția României la o parte, pentru nimic în lumea aceasta. Dacă ceva este previzibil cu adevărat este că nu intrăm nici în Schengen și nici MCV nu se va ridica. De la PSD mi se spune că este o mică scenografie pe care o facem cu toții pentru că din nou modificăm legile. Sper să nu asistăm la astfel de jocuri, cred că CCR își citește propriile decizii pe supremația Constituției. În logica discursului PNL, care promovează Legile Justiției, trebuia așteptată analiza comisiei de la Veneția. Ani de zile Cătălin Predoiu ne-a spus cât de important este avizul Comisiei de la Veneția. O altă certitudine este că analiza Comisiei de la Veneția va fi negativă pe Legile Justiției. Dacă Legile Justiției trec de CCR se datorează voinței PSD. PSD nu înțelege că a votat în Parlament împotriva propriului instinct de conservare, ei vor fi victimele principale ale Legilor Justiției”.