- Moda a cochetat cu distrugerea timp de decenii – probabil, chiar secole -, cel mai evident exemplu fiind punk-ul.
- Rezultatul este supranumit „Full Destroyed” și, în timp ce ceilalți adidași „Paris” din gamă sunt ușor zgâriați, cele 100 de perechi în ediție limitată au fost puternic deteriorate.
- Pantofii de sport Balenciaga sunt doar exemplul cel mai extrem al unei schimbări generale – motiv pentru care este interesant faptul că au stârnit reacții atât de extreme.
Casa de modă Balenciaga a lansat o nouă pereche de adidași. În sine, acest lucru nu este nimic neobișnuit – pantofii de sport sunt o afacere importantă pentru Balenciaga, reprezentând o parte considerabilă a unei mărci a cărei cifră de afaceri este estimată acum la 2,3 miliarde de dolari. Dar acest nou model – numit „Paris” – a stârnit furie pe internet, așa cum se întâmplă cu multe lucruri în ziua de azi.
Potrivit Financial Times, furia nu a fost stârnită de prețul pantofilor de sport (care variază între 350 și 1.290 de lire sterline), nici de raritate (este disponibilă o gamă relativ largă), ci mai degrabă de o versiune în ediție limitată care a fost personalizată pentru a arăta anihilată, sfâșiată, pătată și graffitizată de artistul Léopold Duchemin, și care a apărut în imaginile de promovare a pantofilor.
Rezultatul este supranumit „Full Destroyed” și, în timp ce ceilalți adidași „Paris” din gamă sunt ușor zgâriați, cele 100 de perechi în ediție limitată au fost puternic deteriorate.
Papucii au stârnit controverse
„O parte din mine este total ofensată”, a scris Livia Firth, fondatoarea Green Carpet Challenge și o campioană a sustenabilității, sub o fotografie a pantofilor pe feed-ul ei de Instagram. „Să cumperi ceva atât de distrus este mai mult decât jignitor față de oamenii pe care i-am întâlnit de fapt și care purtau pantofi ca aceștia pentru că nu-și permiteau nici măcar mesele de bază”.
Ea a continuat cu o întrebare: „Pe de altă parte, ce încearcă Balenciaga să spună?”. Comentariile ei reflectă un discurs mai larg în jurul acestor adidași. „Îi pot găsi gratis la gunoi”, scria unul. „Controversă. Scopul este de a stârni o discuție”. Un comunicat de presă al Balenciaga a sugerat că pantofii zdrențuiți sunt meniți să arate ca și cum vor fi purtați o viață întreagă.
Nu este un caz izolat
Dar, ce este nou? Moda a cochetat cu distrugerea timp de decenii – probabil, chiar secole -, cel mai evident exemplu fiind punk-ul. O versiune timpurie este slashing, decorarea bogată a costumelor de curte din secolele XV și XVI, inspirată în parte de hainele tăiate în luptă.
Și, în mod similar, înalta modă a imitat adesea, în mod controversat, hainele celor mai puțin norocoși. Marie Antoinette s-a îmbrăcat în mod faimos ca o lăptăreasă în muselină albă și vaporoasă în amurgul Ancien Regime, stârnind furia populației sărace a Franței.
Distrugerea este un lucru, dar sărăcia este altceva. Există o diferență între un tiv sfâșiat și, aparent, popularizarea hainelor purtate de persoanele fără adăpost sau sărace.
În ianuarie 2000, John Galliano a prezentat o colecție haute couture pentru casa Christian Dior care a stârnit proteste. Inspirația sa a fost, spunea el, oamenii fără adăpost pe care îi vedea în timpul alergărilor sale de dimineață de-a lungul Senei, precum și „balurile de cârpe” din secolul al XIX-lea, când înalta societate se îmbrăca în mod pervers în haine zdrențuite create special de croitorii vremii. Colecția lui Galliano a inclus rochii din sifon cu tivuri rafinat zdrențuite manual și curele pe care atârnau detritusuri, inclusiv șoareci taxidermizați și sticle de whisky.
Grupurile pentru drepturile persoanelor fără adăpost au protestat în fața sediului Dior – a fost chemată poliția antirevoltă – și, după ce au fost făcute dezmințiri și afirmații privind libertatea de creație, casa a fost nevoită să prezinte scuze. A fost unul dintre primele exemple ale culturii de anulare pe care o cunoaștem atât de bine astăzi.
La fel ca în anii 1980, moda în general a oscilat spre acte de profanare în căutarea de cool – mergeți pe orice stradă aglomerată și genul de blugi rupți văzuți ultima dată la Bros și New Kids On The Block par să reapară, alături de tricouri „vintage” mestecate și adidași bătuți.
Pantofii de sport Balenciaga sunt doar exemplul cel mai extrem al unei schimbări generale – motiv pentru care este interesant faptul că au stârnit reacții atât de extreme. Cât de mult stresant este, într-adevăr, prea stresant? Poate că este doar o chestiune de gust.