• Până în octombrie 2024, partidele au primit 52 milioane de euro pentru campanii de la buget.
  • După subvenții, contribuții și transferuri, la parlamentare, în prima săptămână, partidele au cheltuit 5,9 milioane de euro.
  • Prezidențiabilii sunt zgârciți: au în total doar 460.000 de euro contribuții personale în campanie.
  • În 2 săptămâni de campanie prezidențială, candidații au cheltuit în total 9,4 milioane de euro.

Mai sunt 10 zile până la primul tur al prezidențialelor și încă puțin până la alegerile parlamentare de pe 1 decembrie – iar cheltuielile declarate de partide și candidați la Autoritatea Electorală Permanentă, analizate de Expert Forum, arată ceva surprinzător.

Nu numai că partidele și candidații la Președinție din România au atâția bani publici – de la cetățeni – încât n-au ce să facă cu ei, dar politicienii din România sunt și zgârciți.

Guvernul a alocat pentru partide, pentru alegeri, aproape 52 de milioane de euro, bani publici. Însă cheltuielile făcute și declarate până acum arată că pentru parlamentare – în doar prima săptămână de campanie – au fost cheltuite 6 milioane de euro – iar pentru prezidențiale – nici 10 milioane de euro.

Recomandări

CIOLACU: AVEM COALIȚIE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT
UNDE TE DISTREZI ÎN PARIS
SUSPECTUL E ARESTAT
LARA NU VREA LA SENAT

Așa că întrebarea care se pune este următoarea: unde sunt restul de bani? Încotro se duc ei?

Ce arată datele analizate de Expert Forum până acum?

Sunt declarațiile făcute de partide și de candidații la președinție, că avem o grămadă de candidați la președinție și de partide care vor să intre în parlament, pentru primele săptămâni de campanie, declarate la autoritatea electorală permanentă.

Ei sunt obligați legal să declare aceste sume, cât au primit și cât au cheltuit în prima săptămână de campanie la parlamentare și primele două săptămâni de campanie la alegerile prezidențiale. 

Începând cu alegerile parlamentare, că cifrele sunt interesante și arată un mod de operare al acestor partide, în total contribuțiile, pentru că avem trei surse de finanțare în aceste campanii, avem contribuțiile parlamentarilor, oamenilor care candidează și vor să ajungă în parlament, avem transferurile de bani de la partide către candidați și avem subvențiile, adică banii noștri.

La parlamentare, în total, au băgat până acum, într-o doar o săptămână, aproape 19 milioane de euro. Cei mai mulți bani din contribuții, de la oamenii care vor să candideze la parlamentare, a strâns Partidul Social-Democrat, vedem 30 de milioane de lei de la 221 de candidați în aceste alegeri parlamentare. 

Cât au cheltuit politicienii în aceste alegeri parlamentare? În prima săptămână de campanie pentru alegeri parlamentare, doar 5,9 milioane de euro au fost cheltuite în prima săptămână. Bineînțeles, Partidul Social-Democrat a cheltuit cei mai mulți bani, va avea și cei mai mulți parlamentari, dar arată acest raport al Expert Forum și pe ce s-au dus banii în prima săptămână de campanie la alegerile parlamentare.

Pe promovare electorală 39%, pe propagandă mas-media 23%, pe vestimentație, aici apare pentru prima oară vestimentația, dar este vorba despre oamenii care lipesc afișe, geci și tot felul de lucruri care sunt obiecte de vestimentație, dar au sigla partidelor respective, tipărituri și sondajele. 

La alegerile prezidențiale, situația este mult mai interesantă, pentru că și domnul Ciolacu, și domnul Ciucă, și domnul Geoană, și toți domnii care vor să fie președinte al României pot să contribuie la propria campanie electorală.

Interesant este aici că vedem din datele celor de la Expert Forum că ai noștrii candidați la președinție sunt foarte zgârciți. Adică oamenii știu, păi dacă am eu bani de la partid, din subvenții, de la buget, de la fraieri, de ce să dau eu din banii mei să-mi susțin campania electorală? Tocmai de aceea contribuțiile celor 14 candidați la președinție sunt în total de 460.000 de euro. 

Mircea Geoană, de exemplu, candidat independent, a făcut 24.000 de lei donație din banii săi, a mai făcut un împrumut de 1,5 milioane de lei, de exemplu, și a mai băgat 120.000 de lei din venituri proprii. 

Cristi Diaconescu, candidat la președinție, a declarat că a făcut un împrumut de 375.000 de lei și i-a băgat în campanie, la fel Ana Birchall a avut 200.000 de lei și i-a băgat în campanie din venituri proprii. Cât au strâns în total acești candidați la președinție pentru alegerile prezidențiale în primele două săptămâni de campanie? 14,6 milioane de euro, cei mai mulți bani, bineînțeles, i-a strâns Partidul Social Democrat, 62 de milioane de lei din surse private. La Partidul Național Liberal, vedem diferența uriașă de la 62 de milioane de lei, la PNL la 1,7 milioane de lei, în condiții în care o parte din bani, 750.000 de lei, sunt din subvenții, adică de la buget, ceea ce vedem și la restul partidelor, AUR, USR, UDMR și Forța Dreptei. 

Iar cât au cheltuit acești candidați în primele două săptămâni de campanie la alegerile prezidențiale? 9,4 milioane de euro, bineînțeles PSD a cheltuit cei mai mulți bani în campania lui Ciolacu, 37 milioane de lei, adică 7,4 milioane de euro. USR a cheltuit cei mai puțini bani și în general au cheltuit pe vestimentație, 33%, servicii online, adică publicitate pe rețele sociale, radio și presă, propagandă, 27% din acești bani s-au dus aici, sondajele doar 3% și afișele electorale 1%. Deci ei au strâns 14,4 milioane de euro și au cheltuit doar 9,4 milioane de euro.

Ce se întreabă Expert Forum și în mod logic întrebăm și noi, unde sunt restul banilor? Pentru că sunt foarte mulți bani, inclusiv din subvenții băgați, alocați de guvern ca primă tranșă pentru această campanie electorală, care nu au fost cheltuiți. Și asta se întreabă și colegii de la Expert Forum, ei lasează deja mai multe ipoteze ca să îți răspundă la întrebare, fie vor folosi partidele banii pentru promovare în anii următori, adică și-au pus banii la saltea, îi vor păstra pentru anul viitor sau vor transfera banii parțial în campanie. 

Oricum, PSD și Partidul Național Liberal, care sunt cele mai puternice, cele mai mari și cele mai costisitoare pe banii noștri, vor rămâne cu cele mai mari economii făcute în aceste două campanii parlamentare și prezidențiale din subvenții, adică banii noștri. Din datele foarte seci de la autoritatea electorală permanentă aflăm că ne costă foarte mult și tot își mai strâng și îi bagă sub saltea pentru zilele negre care vor veni după ce ei vor fi aleși în parlament și la președinție. 

Citește și