Cătălin Drulă anunță că România va testa trenurile cu hidrogen. „Nu este cel mai eficient mod de a cheltui banii publici”

  • România are în plan să testeze trenurile cu hidrogen, a spus Cătălin Drulă
  • Olanda, Germania, Austria și Italia stau bine la acest capitol
  • Toate testele din România au fost făcute cu trenuri Alstom

Pe șinele de tren vechi și neîntreținute din România ar putea să circule trenuri de ultimă oră. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat că are în plan să testeze la noi în țară trenurile cu hidrogen. O tehnologie nouă și promițătoare pe care Drulă vrea să o prindem de la început. Trenurile cu hidrogen sunt ecologice și silențioase.

Programul ar urma să fie finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Dar Cosmin Drăgoi, consultant specializat în fonduri europene, se întreabă dacă aceste garnituri moderne sunt cea mai bună investiție pentru sistemul feroviar românesc.

Cosmin Drăgoi, consultant Fonduri Europene: „Pe unde să circule trenurile cu hidrogen? Căile noastre ferate sunt proiectate în multe zone cu viteză maximă de circulație de 80 de km la oră. Nu este neapărat cel mai eficient mod de a cheltui banii publici și banii europeni. Din punctul meu de vedere, domeniile relevante și unde ar trebui cheltuiți banii sunt, cum spuneam, infrastrucutra de bază și antreprenoriatul pe zona de IT, pe zona de cercetare-dezvoltare.”

Cătălin Drulă, ministrul Transportului: „Aș vrea să dezvoltăm un proiect de trenuri pe hidrogen și am avut discuții cu industria, dar m-aș bucura să fim, ca să folosesc un termen din domeniul strat-up-urilor de IT, adică să luăm o tehnologie în fază incipientă. Asta ne-ar permite să folosim bani europeni și să atingem obiectivele globale europene în ceea ce privește emisiile de carbon.”

Cornel Ban, expert în infrastructură feroviară: „Austria este singura țară care are în circulația trenul cu hidrogen, începând cu luna decembrie. Este un tren produs în Franța, de o firmă care are operațiuni și în România. (..) Nu este o idee foarte bună. Cei 5 miliarde de euro care se cer în varianta actuală pentru sistemul feroviar sunt insuficienți în raportul că vom avea încă 9.000 de km de cale ferată care vor trebui reabilitate.