- Comisia Europeană a anunțat al cincilea pachet de sancțiuni care se îndreaptă împotriva Rusiei, pe fondul războiului declanșat în Ucraina.
- Printre noile sancțiuni se numără și cea referitoare la interzicerea accesului navelor rusești în porturile Uniunii Europene.
Comisia Europeană a anunțat al cincilea pachet de sancțiuni impuse Federației Ruse, în contextul continuării războiului din Ucraina.
Una dintre noile măsuri se referă la interzicerea accesului navelor rusești în porturile Uniunii Europene.
Marga Nițu, editor Aleph News, are mai multe detalii.
Ce alte sanctiuni au mai fost aplicate Federației Ruse?
„Este al cincilea pachet de măsuri propus de Comisia Europeană. Este structurat pe șase piloni. A fost transmis de președintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen. În primul rând, este vorba despre o nouă interdicție privind importurile de cărbune din Rusia. Asta înseamnă o valoare de patru miliarde de euro pe an – atât se ridică valoarea acestor importuri. Se vorbește și despre interdicția totală a tranzacțiilor asupra a patru bănci rusești. Știm că se cere eliminarea totală din SWIFT a băncilor rusești. Un al treilea pilon se referă, așa cum ai spus și tu, la interzicerea accesului navelor rusești, dar și a navelor operate de ruși, în toate porturile europene. Ai menționat și tu solicitarea președintelui Zelenski din Parlamentul României, de aseară. A venit și un răspuns al premierului Ciucă. A spus că, evident, România se aliniază solicitărilor Uniunii Europene și va acționa întocmai. Un al patrulea pilon ar fi interdicțiile suplimentare de export în valoare de zece miliarde de euro și apoi, alte interdicții specifice de import, în valoare de cinci miliarde de euro […]”, a informat Marga Nițu, editor Aleph News.
Discuția a fost continuată cu Florin Jipa, editor la Monitorul Apărării și Securității.
Ce înseamnă acest lucru pentru portuară?
„Înseamnă ceva dacă luăm în calcul declarațiile fostului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, care spunea că, în perioada 6 martie – 4 aprilie, 43 de nave au travnzitat portul Constanța și, dacă luăm datele statistice ale Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, în anul 2021, aproximativ 70 de milioane de tone au tranzitat prin port. E adevărat că, cel mai mult, cele mai multe dintre mărfuri sunt cereale. Este un prim pas și, cumva era normal după închiderea spațiului aerian să vină acest moment, mai ales că, am văzut că acele atrocități, la Bucea, nu sunt unice, ci, mai degrabă, așa cum spunea un oficial ucrainean, este vârful aisbergului la ceea ce au făcut militarii ruși în Ucraina”, a explicat Florin Jipa, editor la Monitorul Apărării și Securității.
Cât de repede pot fi puse aceste sancțiuni în aplicare
„Depinde de sancținui. Dacă le luăm în calcul și pe celelalte, pe lângă interzicerea navelor rusești în porturi, este vorba și despre importurile de lemn, de ciment. Ele pot fi puse în aplicare foarte repede, însă trebuie să știm că acestea trebuie să fie și aprobate de Consiliul UE – format din miniștrii statelor membre – deci, trebuie să vedem dacă guvernul român va trece la această sancțiune înainte de aprobare sau va aștepta acea aprobare, care va mai dura câteva zile.