• Moscova ar putea răspunde la sancțiunile europene asupra petrolului rusesc căutând alți cumpărători pentru țiței sau reducând producția pentru a menține prețurile ridicate.
  • Acțiunile sale ar avea un impact economic global – dacă nu intervine OPEC.
  • Liderii UE au convenit luni să interzică 90% din țițeiul rusesc până la sfârșitul anului, ca parte a celui de-al șaselea pachet de sancțiuni al blocului comunitar împotriva Rusiei de când aceasta a invadat Ucraina.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, Rusia este al treilea producător mondial de petrol după SUA și Arabia Saudită și al doilea cel mai mare exportator de țiței în urma Arabiei Saudite.

„Ceea ce se întâmplă acum va schimba comerțul petrol-gaze naturale în viitor. Prețurile petrolului nu vor scădea prea curând, iar consecințele sancțiunilor rusești se vor simți timp de câțiva ani. SUA ar fi trebuit să folosească sancțiuni preventive puternice împotriva Rusiei și să fie mai dure cu producătorii de petrol OPEC pentru a crește producția de petrol”, a declarat Hossein Askari, profesor la George Washington University School of Business.

Dacă Rusia reușește să-și descarce țițeiul sancționat și cât de mult poate vinde ar afecta prețurile petrolului la nivel global. Aproximativ 36% din importurile de petrol ale UE provin din Rusia.

Recomandări

DATORIA PUBLICĂ A ROMÂNIEI CREȘTE
ROMÂNI EVACUAȚI DIN GAZA
MACRON A IEȘIT LA ATAC
SCHOLZ RĂMÂNE FĂRĂ NEMȚI
CÂTE LOCUINȚE DEȚINE TAYLOR SWIFT?
RECONSTRUCȚIA FACIALĂ A UNEI FEMEI DE 75.000 DE ANI

Mikhail Ulyanov, reprezentantul permanent al Rusiei la organizațiile internaționale de la Viena, a declarat că țara va căuta alți cumpărători pentru petrolul său.

„Așa cum a spus pe bună dreptate ieri, „Rusia va găsi alți importatori”, a spus Ulyanov pe Twitter, referindu-se la președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

„Dacă acele butoaie își găsesc case în India, China și Turcia ar putea depinde dacă UE va opta în cele din urmă să vizeze serviciile de transport maritim și de asigurare și dacă SUA aleg să impună sancțiuni secundare în stil iranian”, a scris Croft de la RBC.

Moscova are deja doi cumpărători probabili pentru țiței

Moscova are deja doi cumpărători probabili pentru țiței: China și India. Țările au cumpărat petrol rusesc la preț redus, iar observatorii din industrie spun că acest lucru pare să continue.

În timp ce India importă în mod tradițional foarte puțin țiței din Rusia – doar între 2% și 5% pe an, potrivit observatorilor pieței – achizițiile sale au crescut în ultimele luni.

India a cumpărat 11 milioane de barili în martie, iar această cifră a crescut la 27 de milioane în aprilie și la 21 de milioane în mai, potrivit datelor companiei Kpler. Acesta este un contrast puternic cu cele 12 milioane de barili pe care i-a cumpărat din Rusia în tot 2021.

China era deja cel mai mare cumpărător de petrol rusesc, dar și achizițiile sale de petrol au crescut. Din martie până în mai, a cumpărat 14,5 milioane de barili – o creștere de trei ori față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Kpler.

Reduceri de producție în Rusia

Rusia ar putea, de asemenea, să reducă producția și exporturile de țiței pentru a amortiza lovitura adusă finanțelor sale. Duminică, vicepreședintele companiei ruse de petrol Lukoil, Leonid Fedun, a declarat că țara ar trebui să reducă producția de petrol cu până la 30% pentru a crește prețurile și pentru a evita vânzarea barilii cu reducere.

„Oficialii de la Washington și-au exprimat îngrijorarea că Moscova s-ar putea deplasa pentru a anula încheierea ordonată de la sfârșitul anului, reducând exporturile în timpul verii, pentru a provoca dureri economice maxime Europei și a testa hotărârea colectivă a statelor membre de a apăra Ucraina”, a spus Croft. marți.

Având în vedere inventarul „alarmant de scăzut” și lipsa capacității de rafinare, o întrerupere preventivă a Rusiei ar putea avea un impact economic foarte dăunător în această vară, a adăugat ea.

„Pentru Rusia, credem că impactul volumelor mai mici de export din acest an va fi compensat în mare parte de prețuri mai mari”, a scris Edward Gardner, economist de mărfuri la Capital Economics, într-o notă de marți. El a prezis că producția și exporturile de petrol rusești ar putea scădea cu aproximativ 20% până la sfârșitul anului.

În timp ce țițeiul din Urals, principalul amestec de petrol pe care Rusia îl exportă, se tranzacționează cu o reducere față de valorile de referință globale, în prezent are un preț de 95 de dolari pe baril – încă cu mult peste nivelul de acum un an, potrivit Gardner.

Dar dacă producția rusă scade, alți jucători pot interveni pentru a ajuta la îmblânzirea prețurilor. Financial Times a informat joi că Arabia Saudită este pregătită să crească producția de țiței dacă producția Rusiei scade semnificativ în urma sancțiunilor Uniunii Europene.

Alianța OPEC, din care face parte Rusia, este programată pentru întâlnirea sa lunară astăzi.

Practici de expediere „înșelătoare”

De la începutul războiului Rusia-Ucraina, au existat 180 de schimbări de proprietate asupra navelor de la entități rusești la cele non-ruse, potrivit companiei de inteligență artificială maritimă Windward, care a citat propriile sale date de proprietate.

Windwards a spus că acele modificări înregistrate în doar trei luni reprezintă deja mai mult de jumătate din modificările de proprietate pentru navele rusești în tot 2021.

Multe dintre navele rusești au fost vândute unor firme cu sediul în principal în Singapore, Turcia, Emiratele Arabe Unite și Norvegia, potrivit Windward.