• Ucraina restaurează și extinde unele dintre porturile sale fluviale de pe Dunăre pentru a facilita transportul de cereale.
  • Înainte de război, porturile fluviale ucrainene de pe Dunăre erau rareori folosite, unele dintre ele fiind complet degradate.
  • Oficialii ucraineni sunt conștienți de faptul că deschiderea rutei Mării Negre este singura modalitate de a atenua foametea globală.

Ucraina restaurează și extinde unele dintre porturile sale fluviale de pe Dunăre, de mult timp dezafectate, pentru a facilita exportul de cereale din cauza blocadei Rusiei la Marea Neagră.

Înainte de război, porturile fluviale ucrainene de pe Dunăre erau rareori folosite, unele dintre ele fiind complet degradate. Dar, în urma invaziei Rusiei în Ucraina și a controlului acesteia asupra rutelor de ieșire spre Marea Neagră , Kievul își resuscitează vechile porturi fluviale pentru a evita blocada maritimă și pentru a accelera exportul de grâu al țării.

La începutul invaziei rusești, silozurile și porturile din Odesa erau pline cu peste 25 de milioane de tone de cereale. Astăzi, 5 milioane dintre acestea au fost exportate prin rute alternative pe străzi, căi ferate și râuri. În acest moment, peste 160 de nave așteaptă în Marea Neagră să intre în canalul Sulina, dar nu pot, deoarece capacitatea canalului este de numai 5-6 nave pe zi .

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

„Un camion poate transporta doar 25 de tone, iar un vagon de tren 60 de tone”, spune Alla Stoyanova, șefa departamentului de politică agricolă din regiunea Odesa. „Pentru a încărca echivalentul unei nave de transport de cereale, am avea nevoie de 2.000 de camioane. Toate acele cozi lungi de camioane și trenuri pe care le puteți vedea la graniță se datorează faptului că țările vecine nu sunt capabile din punct de vedere logistic să gestioneze atât de multe cereale de la noi.”

Deschiderea rutei Mării Negre este singura modalitate de a atenua foametea globală

În măsura în care Kievul plănuiește să își extindă porturile fluviale cu cel puțin două silozuri noi și spații de parcare speciale pentru camioane, pentru a încărca mai repede transporturile de cereale, cert este că acestea sunt doar măsuri de urgență pentru a menține transportul de cereale. Oficialii ucraineni sunt conștienți de faptul că deschiderea rutei Mării Negre este singura modalitate de a atenua foametea globală.

„Dacă, din păcate, pierdem zilnic soldați care ne apără cu curaj țara, există și alte statistici, cum ar fi că la fiecare 48 de secunde o persoană din lume moare de foame”, adaugă ea.

Numărul persoanelor care suferă de foame în lume a crescut cu 150 de milioane de la începutul pandemiei Covid, potrivit ONU, care avertizează că criza alimentară declanșată de invazia Rusiei în Ucraina riscă să împingă țările cele mai afectate spre o foamete generalizată.

Joi, în timp ce Serghei Lavrov, ministrul de externe al Rusiei, a declarat reporterilor că Moscova este gata să negocieze cu Ucraina în privința cerealelor, o serie de rachete rusești au distrus două combine care conțineau 35 de tone de cereale în regiunea Odesa, potrivit autorităților locale.

Între timp, fermierii ucraineni din teritoriile ocupate nu au avut altă soluție decât să își vândă recoltele rușilor.

Se estimează că forțele rusești au ocupat în prezent aproximativ 22% din terenurile agricole din Ucraina. Kievul acuză Rusia că a furat peste 600.000 de tone de cereale din teritoriile ucrainene ocupate pentru a le vinde pe piețele internaționale.