• Noul buget propus de Trump conduce la un deficit de 6% din PIB
  • Legea va adăuga 2,4 trilioane de dolari la datorii în următorii 10 ani
  • SpaceX este din ce în ce mai integrată în complexul militar-industrial

Elon Musk se întoarce la afaceri după eșecul relativ al DOGE. Șeful SpaceX și Tesla își părăsește funcția de consilier al președintelui SUA, în fruntea Departamentului pentru Eficiență Guvernamentală. Plecarea vine înainte de termenul limită din 28 mai, dincolo de care nu ar fi putut rămâne în echipa lui Donald Trump fără a îndeplini obligațiile de transparență și supraveghere din partea Congresului.

Ce a precipitat această plecare despre care se vorbește deja de câteva zile ?

Pana masivă care a perturbat rețeaua X sâmbătă, 24 mai, a pecetluit plecarea definitivă a lui Elon Musk din echipa lui Donald Trump.

Campania condusă de DOGE, care trebuia să aducă economii de 1 trilion de dolari la bugetul SUA, este un eșec masiv, așa cum explică economistul Jason Furman. Potrivit acestuia, antreprenorul a „creat haos microeconomic fără impact macroeconomic, amploarea generală a cheltuielilor abia s-a schimbat”.

Recomandări

TRUMP BOMBARDEAZĂ FORDOW
RĂZBOI TOTAL
CE ARME AU FOLOSIT SUA
CUM VA ATACA IRANUL?
DE CE E NEVOIE DE SUA?
CINE A DECIS ATACUL?

Conform propriului său site web, Elon Musk a reușit să economisească doar 170 de miliarde de dolari, mai puțin de o zecime din deficitul public al SUA. Și, în realitate, se așteaptă că măsurile sale să agraveze deficitul, concedierile de la fisc ducând la o scădere a încasărilor fiscale.

Totuși, care sunt cauzele acestui eșec?

Șeful Tesla s-a confruntat cu patru adversari: primul a fost chiar Donald Trump care l-a împiedicat efectiv să reducă cele trei domenii principale de cheltuieli federale: pensii, asistența medicală pentru vârstnici (Medicare) și apărarea. I s-a permis doar să vâneze frauda.

Al doilea adversar: membrii echipei guvernamentale a lui Donald Trump, în special secretarul de stat Marco Rubio; apoi, Ministrul Transporturilor, Sean Duffy, căruia i-a cerut să reducă bugetele pentru controlorii de trafic aerian, în timp ce accidentele de avion au crescut; și, cel mai important, secretarul Trezoreriei, Scott Bessent.

Al treilea obstacol: Congresul, care deține controlul asupra bugetului. „Proiectul de lege mare și frumos ” dorit de Donald Trump a fost adoptat pe 22 mai iar tendința este spre un deficit de aproximativ 6% din produsul intern brut. Biroul de Buget al Congresului estimează că legea va adăuga 2,4 trilioane de dolari la datorii în următorii 10 ani.

În cele din urmă, judecătorii, care au oprit o serie întreagă de inițiative ale lui Elon Musk…

Ce va face de acum încolo ?

Elon Musk se întoarce la companiile sale.

„Probabil vom avea sute de mii, dacă nu mai mult de un milion, de mașini Tesla autonome în Statele Unite”, a asigurat el pentru CNBC.

În același timp, se întoarce la cursa pentru Marte și la Pentagon. Compania sa, SpaceX, urmează să încerce, azi, după două eșecuri, să lanseze o nouă rachetă Starship, lungă de 122 de metri, pentru a accelera programul lunar-marțian.

Însă SpaceX este din ce în ce mai integrată în complexul militar-industrial: așa cum a menționat Wall Street Journal pe 26 mai, aceste rachete ar putea fi folosite pentru a transporta echipamente pe un câmp de luptă de cealaltă parte a planetei într-o oră. În sfârșit, Elon Musk se poziționează în cursa inteligenței artificiale.

Timpul petrecut la Washington i-a permis să fuzioneze X cu compania să xAI , rezolvând problema datoriilor acumulate în timpul achiziției Twitter pentru 44 de miliarde de dolari în 2024.