• „Problema Legilor Justiției este concentrarea puterii în mâinile unui număr restrâns de oameni. Oare asta ne dorim la 32 de ani de la Revoluție?”
  • „98% dintre colegii noștri au criticat aspectele acestea în Legile Justiției. Colegii mei judecători au folosit cuvinte foarte dure pe Legile Justiției”
  • „Este imposibil să nu fie respectate deciziile CCR. Judecătorii au jurat credință și respect Constituției țării. Și Parlamentul are obligația de a nu adopta orice în țara asta”
  • „Eliminarea sancțiunii pe obligativitatea respectării deciziilor CCR ar duce la haos în sistemul judiciar”
  • „În CSM există un război, o stare de tensiune, un aer insuportabil și irespirabil. Mă voi retrage din profesie, după 29 de ani ca judecător”
  • „Cele 10 proiecte de legi pe Securitatea Națională emană groază. Nici securitatea bolșevică nu și-a imaginat astfel de proiecte”
  • „Foarte greu poți proba că un judecător este ofițer acoperit. De ce s-a scos din Legile Securității sancțiunile pentru cooptarea magistraților? Erau o garanție”
  • „Trag speranța că decidenții nu vor da curs acestor aberații. Nu putem să instalăm abuzuri în această țară”
  • „Unii au declarat că regretă perioada când cooperau cu SRI. Majoritatea judecătorilor nu cred că este dornică să coopereze cu SRI”
  • „Sper ca cineva să nu mă țină în sistem ca să nu vorbesc. Pentru mine, dimensiunea libertății de judecător este foarte importantă”

„Problemele din noile Legi ale Justiției sunt foarte multe. Sistemul judiciar a fost consultat în grabă. Pachetul de legi ale Justiției este retrograd. Ministrul Justiției s-a consultat formal cu Justiția. Pozițiile instanțelor sunt critice. Unanim instanțele felicită separarea carierelor. N-am văzut nicio Curte de Apel care să laude în totalitate Legile Justiției. dimpotrivă, sunt critici. Promovarea efectivă este criticată de instanțe. În Legile Justiției sunt conduite de început ale democrației juridice. Problema Legilor Justiției este concentrarea puterii în mâinile unui număr restrâns de oameni. Oare asta ne dorim la 32 de ani de la Revoluție? Și la procurori există concentrarea puterii spre Parchetul General. În sistemul judiciar, nu funcția trebuie să recomande și să garanteze. În 2018, a fost criticată Inspecția Judiciară iar argumentele din 2018 sunt valabile azi doar pentru alte instanțe. 98% dintre colegii noștri au criticat aspectele acestea în Legile Justiției. Colegii mei judecători au folosit cuvinte foarte dure pe Legile Justiției. O altă problemă din Legile Justiției este politizarea Justiției. Este șocant ca în 2022 regulamentul instanțelor să fie redactat de CSM și Ministerul Justiției. Nu poți să fii independent dacă depinzi de Executiv. Nu cred că ministerul Justiției trebuie să fie implicat în regulamentele instanțelor. Cu aceste legi ale Justiției, Justiția nu va avea cum să fie independentă. O altă vulnerabilitate sunt presiunile pe care le pot resimți colegii noștri prin diferite mecanisme. Cercetarea disciplinară are încă doi titulari: unul dintre ei este Procurorul General care are legătură cu ministrul Justiției. Acesta este obiectivul mai vechi al domnului ministru. Instanțele au criticat și că titularul acțiunii disciplinare este Președintele Înaltei Curți. Inspecția Judiciară este independentă față de CSM și față de instanțe și parchete. Cum va mai fi independentă?”, a declarat judecătorul CSM, Gabriela Baltag, în emisiunea OFF/OnTheRecord, pe Aleph News.

Gabriela Baltag consideră că este o greșeală eliminarea obligativității respectării deciziilor CCR pentru magistrați din noile legi ale Justiției. Și asta pentru că respectarea deciziilor CCR este prevăzută de Constituție, iar judecătorii din România, atunci când au intrat în meserie, au jurat credință și respect Legii Fundamentale a țării:

„Este imposibil să nu fie respectate deciziile CCR. Judecătorii au jurat credință și respect Constituției țării. Orice angajament extern asumat de unii sau de alții tinde să ducă la această concluzie. Să nu uităm că deciziile CCR nu au în vedere numai raportul dintre dreptul european și cel național. Ce facem cu celelalte decizii ale CCR? Și Parlamentul are obligația de a nu adopta orice în țara asta.

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
CINE ÎNCEARCĂ SĂ-L ASASINEZE PE ZELENSKI?
TAYLOR SWIFT CÂNTĂ DESPRE GÂNDURILE SUICIDARE
ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR

Colegii judecători nu au fost fericiți să vadă aceste propuneri din Legile Justiției. Eliminarea sancțiunii pe obligativitatea respectării deciziilor CCR ar duce la haos pe unificarea practicii. Deciziile CCR sunt obligatorii pentru noi, judecătorii. Constituția este deasupra tuturor, indiferent câte recomandări vor veni. Este necesar un dialog între CCR și CJUE. Orice dispoziție din legea internă declarată constituțională pentru noi este sfântă. Cred că toată lumea din CSM este de acord cu acest lucru. Pe Legile Justiției, există un aviz al CSM dar anexa nu există nicăieri. Eu nu sunt o iubitoare de recomandări externe. Categoric, eu nu cred că MCV este obligatoriu, este doar o recomandare. Depinde ce angajamente sunt luate în exterior peste capul Justiției. Legile Justiției sunt catastrofale, ne întorc în timp. Dacă intră în vigoare noile legi ale Justiției, judecătorii își vor pierde independența, Justiția va fi pierdută. Curțile de Apel arată neregulile din Legile Justiției”.

Vorbind despre „războiul civil” din CSM, judecătorul Gabriela Baltag susține că lupta din Consiliul Superior al Magistraturii, garantul constituțional al independența Justiției, a făcut aerul „irespirabil”:

„Este evident că CSM a făcut pași în spate. În afară de separarea carierelor, nu există nicio satisfacție pentru mine la plecarea din CSM. În CSM există un război, o stare de tensiune, un aer insuportabil și irespirabil. Mă voi retrage din profesie, după 29 de ani ca judecător. Timpul meu s-a dus, este timpul să vină cei tineri în care eu am ceva încredere. Eu credeam că voi răsturna lumea.

Eu am fost un judecător independent, la mine n-a venit nimeni să-mi spună să dau o soluție într-un fel sau altul. Mă așteptam ca în Legile Justiției să fie o încercare de a schimba ceva în bine. Justiția nu funcționează foarte bine. Eu n-am ars etape ca judecător. Plec din acest sistem și voi lăsa mai puțin decât am primit eu. Mă doare nu numai că n-am putut să schimb, dar n-am putut nici măcar să păstrez lucruri valoroase. Am greșit că am avut naivități”.

Judecătorul CSM, Gabriela Baltag, a vorbit în emisiunea OFF/OnTheRecord, de pe Aleph News și despre problemele regăsite în draft-ul Legilor Securității Naționale – despre care este de părere că nici securitatea bolșevică nu și le-a imaginat pentru că ele „emană groază”:

„Eu aș îngropa, dacă aș putea, acest pachet de legi. ÎCCJ face control de legalitate prin judecători anume desemnați. Controlul de legalitate al ÎCCJ m-a îngrijorat. Este o greșeală acolo și sper să fie remediată. Cine a făcut aceste legi trebuie neapărat să le revadă. Foarte greu poți proba că un judecător este ofițer acoperit. De ce s-a scos din Legile Securității sancțiunile pentru cooptarea magistraților? Erau o garanție. Unii au declarat că regretă perioada când cooperau cu SRI. Majoritatea judecătorilor nu cred că este dornică să coopereze cu SRI. Cele 10 proiecte pe Securitatea Națională emană groază. Nici securitatea bolșevică nu și-a imaginat astfel de proiecte. Trag speranța că decidenții nu vor da curs acestor aberații. Nu putem să instalăm abuzuri în această țară. Pe raportul privind colaborarea dintre Justiție și servicii secrete n-am avut nicio dovadă că de la CSM cineva a trimis o hârtie către SRI. Nu voi rezolva problema cu acel raport. Există opoziție în sistemul judiciar ca să nu se afle relația magistrați – servicii de informații. Eu încercat să aflu ce se află în spatele informărilor de la serviciile de informații pe mai multe căi, n-am avut nicio șansă. Sper ca cineva să nu mă țină în sistem ca să nu vorbesc. Pentru mine, dimensiunea libertății de judecător este foarte importantă. Am apreciat libertatea pentru că am simțit-o mai mult în ultimii ani”.