Publicistul Ion Cristoiu afirmă că, pe lângă tragediile reale produse de războiul Rusia- Ucraina, există și întâmplări de telenovelă, special create și livrate presei pentru a menține vie atenția mass-media astfel încât țara vecină să nu fie lăsată singură în acest conflict.
Advertisment
„Este fascinant acest război mediatic, produs nu numai de ucraineni. O mare problemă la acest război mediatic este să întreții atenția presei. Și-atunci s-au creat pentru marea presă telenovele. Li s-au dat de-a gata. Dacă spuneau că armata ucraineană a învins… ce să faci la o televiziune ca CNN care transmite 24 din 24… și-atunci au creat poveștile. Gospodina care a dat cu murături în dronă. Sigur, pentru mințile lucide nu aveai cum să dai, dar marelui public i s-a dat o poveste. Este un salt uriaș în propaganda de război. Adică se creează pentru televiziunile planetare materiale de-a gata, s-au creat personaje care se adresează nu numai dvs, se adresează și casieriței de la mall”, a afirmat publicistul, vineri seara, la emisiunea Gândurile lui Cristoiu de la SMART TV .
Întrebat dacă astfel de telenovele ajută la câștigarea războiului, Ion Cristoiu spune că poveștile cu eroi au fost create pentru a ajunge la oamenii simpli, evitându-se astfel relatările strict militare despre desfășurarea conflictului.
Recomandări
„Frumușica, cel mai tâmpit film din istoria lumii, cu aia care era prostituată cinstită, a făcut să plângă milioane de femei din America. Chiar e un salt uriaș în războiul mediatic. Nu-i oferi omului simplu din America partea militară a războiului, nu, bătrânul care în loc să se ducă să ia ceapă de la piață, ia camionul… adică marea majoritate din telespectatori se regăsește în aceste povești. (…) Mă refer la războiul în care omul simplu, benzinarul, casierița de la mall se identifică cu eroii. Eu mă refer la partea de eroi. Nu cred că patru militari ruși cu mitraliere sunt alungați de doi bătrâni. Dincoace, sigur, ca orice mare război provoacă tragedii și 99% sunt reale”, a susținut publicistul.
Ion Cristoiu subliniază că scopul acestei mașinării mediatice este de a nu face uitat războiul, tactică probabil încercată de ruși prin anunțul de vineri că ofensiva lor se va concentra pe sudul Ucrainei.
„Scopul acestei mașinării mediatice, care e nu numai ucraineană, este de a nu lăsa Ucraina singură, pentru că după o săptămână-două, oamenii obosesc. Și-atunci trebuie să întreții. În momentul în care e uitat războiul, gata. Nu e uitat acest război pentru că se întreține în fiecare zi. Probabil că anunțul Rusiei că se concentrează în sud e o încercare de a uita. Pentru că una e să spui că ataci la noapte Kievul, ceea ce nu cred că aveau de gând, dar e Kievul, Odessa, Harcov-ul, și una e să spui că se bat acolo în sud. Pot să pun pariu. Rușii nu vor să intre în Kiev, ce să facă în Kiev? Kievul, Harcovul au fost folosite, pe de o parte ca instrumente de presiune, să țină armata ocupată și, în același timp, să nu fim atenți la ce se întâmplă în sud. Și în sud, în afară de Mariupol, nu se întâmplă nimic spectaculos. Una e să spui intră în Kiev la noapte, sună sirenele, vin tancurile, și alta e să spui că a fost câștigat satul Xulescu. Adevărata mișcare, acțiunea propriu-zisă are loc în sud, numai că acolo nu e nimic spectaculos”, a explicat publicistul.
Ion Cristoiu mai spune că, la fel ca și în cazul Crimeei, războiul nu se va încheia cu o pace, ci printr-un conflict înghețat.
„Se va încheia cu un conflict înghețat în primă fază. S-ar putea să nu se ajungă la nicio împăcare. Ei să se retragă să rămână numai în zona aia. Nu uitați că timp de o lună a fost ruptă șira spinării militare a Ucrainei. Eu așa prevăd. Nu va fi nicio pace. Asta poate să fie o soluție. Adică ei se retragă. Sigur că marea presă va spune că rușii au fost înfrânți, au fost umiliți, dar rămân cu sudul. Ori rămâne pe idea unei păci, ceea ce e greu de presupus (…) Tot așa a fost și în Crimeea. A fost atacată la 22 februarie 2014 și s-a încheiat în mai. Cum? Printr-un conflict înghețat”, a conchis publicistul.
Partenerii noștri