• Iulian Cristache: Din păcate, la acest ordin nu am fost consultați, nu numai noi. Nu au fost consultați nici elevii, nici sindicatele. Deci, niciun partener social nu a fost consultat. Noi am aflat de acest ordin, știam că se lucrează în laboratoarele celor două ministere, dar nu au vrut să ni-l dea nici măcar cu 24-48 de ore înainte.
  • Iulian Cristache: Principala obiecție este că în momentul în care se trece în online, școala nu mai are obligativitatea să predea în online. Adică școala nu se mai obligă față de copil să deschidă calculatorul și camerele din clasă. Poate să îi predea alternativ. Adică  profesorul să ia telefonul, să facă poza cu lecția și să spună: tu, Cristache Iulian, pune mâna și învață.
  • Iulian Cristache: Cred că noi nu realizăm ce înseamnă o testare la nivelul unei unități de învățământ. Dacă te apuci să testezi 800 de copii, un test rapid înseamnă 5-10-15 minute. În primul rând, nu ai personal și nici timp. Începi cu ei dimineața și probabil că termini a doua zi.

Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, spune la Interviurile lui Cristoiu care sunt principalele obiecții ale organizației față de Ordinul comun al ministerelor Educației și Sănătății privind regulile la începerea noului an școlar.

Iulian Cristache afirmă că ordinul este discriminatoriu și deschide calea obligativității vaccinării anti-COVID a elevilor deoarece la apariția unui caz pozitiv într-o clasă pot reveni la școală, după 8 zile, în format fizic, doar elevii vaccinați, prezența celorlalți fiind condiționată de prezentarea unui test negativ.

De asemenea, Iulian Cristache reclamă lipsa de comunicare cu Ministerul Educației în cazul acestui ordin comun, spunând că niciun partener social- părinți, elevi, sindicate- nu a fost consultat înainte de emiterea lui.

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
OFICIAL, AVEM O NOUĂ STAȚIUNE
ZELENSKI RĂSUFLĂ UȘURAT
CÎRSTOIU: MANDATUL MEU E PE MASA COALIȚIEI
CE SCOP ARE ISRAELUL
AL TREILEA AUR PENTRU POPOVICI

Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți mai spune că pandemia a favorizat industria meditațiilor, susținând că de vină sunt profesorii care nu respectă prevederile Codului Etic ce interzic cadrelor didactice să mediteze elevii de la clasă.

Prezentăm principale declarații ale președintelui Federației Naționale a Asociațiilor de Părinților, Iulian Cristache, sâmbătă, la Interviurile lui Cristoiu, de la Aleph News:

Despre Federația Națională a Asociațiilor de Părinți

Iulian Cristache: În raport cu conducerea școlii, asociațiile de părinți au în primul rând legitimitate, având putere juridică. Una este când vorbești cu o entitate care nu are putere juridică și alte este când vorbești cu o entitate care are personalitate juridică. În al doilea rând,  din punct de vedere financiar, are cadrul legal să vină în sprijinul unității de învățământ. Deci, dacă vrea să acceseze un proiect european care să vină în sprijinul unității de învățământ, prin intermediul asociației cu personalitate juridică se poate accesa un proiect. Nu școala, o asociație de părinți care să vină în sprijinul unității de învățământ. Pe de altă parte, are și cadrul legal să strângă bani din sponsorizări. Sigur că și în acest moment consiliile reprezentative ale părinților pot strânge bani, dar prin contabilitatea școlii.

Iulian Cristache: Avem filiale în 35 de județe. Avem alături de noi inclusiv Asociația părinților maghiari care sunt în număr de 120 de membri. Este diferită ca organizație, dar au intrat sub umbrela federației. Avem aproape doi ani de când sunt sub tutela federației și colaborăm foarte bine. Sunt cetățeni ai acestei țări.

Despre Ordinul comun Ministerul Educației – Ministerul Sănătății privind începerea școlii

Iulian Cristache: Aici este o mare nemulțumire și la nivelul nostru. Din păcate, la acest ordin nu am fost consultați, nu numai noi. Nu au fost consultați nici elevii, nici sindicatele. Deci niciun partener social nu a fost consultat. Noi am aflat de acest ordin, știam că se lucrează în laboratoarele celor două ministere, dar nu au vrut să ni-l dea nici măcar cu 24-48 de ore înainte. Anul trecut am fost consultați și noi, și elevii, și sindicatele. Am avut un schimb de mesaje cu dl. ministru, i-am spus nu cred că este corect cum procedați pentru că s-ar putea să fie lucruri în ordinul comun care să nu convină părinților și s-ar putea să ne îndreptăm împotriva dvs, ceea ce este și logic. Noi înțelegem că acest ordin are un caracter specific și tehnic, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să pleci urechea și să nu iei în seamă. Eu am o vorbă și spun că și de la un prost ai ce să înveți.

Iulian Cristache: Deși e un ministru căruia îi place să comunice foarte mult, colaborez foarte mult cu el pe alte domenii, dar aici, de data asta, la ordinul comun, nu a vrut să fim băgați în seamă. Efectiv nu a vrut, pentru că eu i-am dat semnale. Acest sistem hibrid este hulit. (…) Noi ne-am fi dorit ca acele familii care au membrii cu comorbidități să poată opta pentru propriul copil să învețe în sistemul online. Ceea ce e absolut normal.(…) eu înțeleg temerea ministerului că nu și-ar fi dorit un asemenea sistem hibrid.

Iulian Cristache: Sunt două paliere aici. Se creează o situație de discriminare. Copiii peste 12 ani, care sunt vaccinați, se pot întoarce fără să fie testați, ceilalți care nu sunt vaccinați sunt obligați să fie testați. Și am pus și  noi întrebarea dacă cel care este vaccinat transmite și primește virusul, de ce creați această situație de discriminare? Pentru că trebuie să-l puneți și el în aceeași situație. Deci se creează un canal de constrângere astfel încât să oblige copiii peste vârsta de 12 ani să se vacineze.

Iulian Cristache: Nu este normal să creezi acest cadru de discriminare. Ori îi lași pe toți copiii până la 14 zile acasă și după 14 zile se întorc toți la școală ori, dacă nu, toți copiii să fie testați. După 8 zile, vor veni la școală numai o parte din ei pentru că familiile sunt reticente când vine vorba de testare, lucru pe care nci eu nu-l înțeleg. Dacă vrem să facem școală la modul real, adica să stăm mai mult față în față decât în online, trebuie să înțelegem că e nevoie să ne testăm. Este adevărat că încă nu au apărut niște teste non invazive avizate. Pe de altă parte, eu cred că noi nu realizăm ce înseamnă o testare la nivelul unei unități de învățământ. Dacă te apuci să testezi 800 de copii, un test rapid înseamnă 5-10-15 minute. În primul rând nu ai personal și nici timp. Începi cu ei dimineața și probabil că termini a doua zi. Ca să nu mai spun că trebuie să ai logistica necesară să faci 800 de teste într-un anumit interval.

Iulian Cristache: Principala obiecție este că în momentul în care se trece în online, școala nu mai are obligativitatea să predea în online. Adică școala nu se mai obligă față de copil să deschidă calculatorul și camerele din clasă. Poate să îi predea alternativ. Adică  profesorul să ia telefonul, să facă poza cu lecția și să spună: tu, Cristache Iulian, pune mâna și învață. Devii autodidact. Este o bătaie de joc din acest punct de vedere. Până acum ne văitam de învățământul online. Într-un an și jumătate s-au cheltuit sute de milioane pe procurarea unui număr mare de tablete, cred că aproape 500 mii. S-au făcut cheltuieli pentru infrastructură și logistică la nivelul unităților de învățământ, unde nu existau echipamente, camere web, rețea, s-au făcut întâlniri cu operatorii de telefonie mobilă să aducă rețeaua inclusiv la Cuca Măcăii și așa mai departe.Și acum tu vii și spui în acest ordin comun: nu creăm obligativitatea.

Iulian Cristache: Și atenție, nici în ordinul comun vechi, copiii nu aveau obligativitatea să deschidă camera web. Ceea ce este incredibil. Nu poți să evaluezi un copil cu camera închisă. Nu este corect. Profesorii nu au vină, dar ministerul are. Prezența era obligatorie, dar cu camera închisă. Știți ce înseamnă prezență? La ora 8 ai intrat la prima oră, ești prezent? Da. La revedere. În momentul în care se făcea evaluarea, copiii aveau grupuri de lucru pe whatsapp și dădeau rezolvările în 3 secunde.

Despre plusuri și minusuri în învățământul online

Iulian Cristache: Ei trebuiau să pregătească niște conținuturi care să poată fi adaptate pentru învățământul online. Din păcate, în această perioadă de un an și jumătate, din acest punct de vedere, ministerul nu a mișcat nici măcar un milimetru. Ceea ce este inadmisibil. A lăsat la latitudinea profesorilor, unii sunt capabili, unii nu să se adapteze acestor lecții în online. Ceea ce nu este ușor. Nu ai calificarea necesară.

Iulian Cristache: Învățământul online trebuie dezvoltat pe anumite discipline. Sunt discipline în cazul cărora, într-adevăr, nu poți să faci online. Vorbim de sport, chimie, fizică, unde trebuie să mergi într-un laborator să faci experimente. (…) În unele cazuri, online-ul a mers mult mai bine pentru că sunt părinții care au stat în spatele copiilor. Familiile s-au implicat mult mai mult față de ce se întâmpla înainte și industria meditațiilor s-a triplat.

Despre industria meditațiilor

Iulian Cristache: Pandemia a favorizat industria meditațiilor și nu am nimic împotriva acestor meditații atâta timp cât urmărești un cadru legal și respecți un cod de etică. Codul de etică spune că nu ai voie să faci meditații cu profesorul de la clasă. Din păcate este călcat în picioare de către toți profesorii. Pot înțelege încălcarea Codului de etică în sensul în care un elev la clasă face performanță cu profesorul de acolo și  există continuitate. Dar majoritatea  copiilor sunt constrânși să facă meditații pentru că primesc note mici la clasă. Și părinții sunt speriați, se duc la profesori, întreabă ce se întâmplă și spune stați liniștiti, nu e nicio problemă, se poate rezolva…

Iulian Cristache: Bun, profesorul te constrânge, dar tu ca părinte nu-l duci acolo și te duci și vezi care e cauza. Când tu plătești meditațiile propriului copil, îți plătești nota de la clasă. Mi-a greu să cred că sunt mulți profesori care pot evalua corect la clasă un copil care nu știe lecția în momentul ăla și e un număr mare de copii care au diferențe foarte mari între nota de la clasă și notele de la evaluarea națională și de la Bacalaureat. De ce? Pentru că  vorbim despre aceste meditații cu acești profesori.

Iulian Cristache: Avem sancțiuni clare în Codul de etică și Legea Educației Naționale, dar care sancțiuni nu se aplică niciodată. Profesorii încearcă să se albească între ei. Adică dacă cineva a încălcat legea sau codul se face o comisie, exact ca în politică,  și se constată că, de fapt nu a greșit atât de mult cât ar fi trebuit. Până nu avem niște sancțiuni clare la nivelul sistemului educațional și să știți că treaba ar trebui și la nivelul socității. În momentul în care ai greșit, trebuie să fii amendat. Când știi că ai încălcat Codul de etică, când știi că ai incălcat nu știu ce legi, atunci trebuie să plătești. Când știi că trebuie să plătești nu o mai încalci a doua oară.

Iulian Cristache: Atâta timp cât nu atragi studenți care termină facultăți de top și nu-i plătești să vină să predea chimie, fizică, biologie, matematică, nu o să mai avem. O să iasă la pensie profesorii din vechile generații și nu o să mai aibă cine să predea aceste discipline. Dacă matematica mai reprezintă încă un pol de interes, fizica, chimia o să le aruncăm la gunoi și nu o să mai aibă cine să le predea. Sau probabil o să le predea profesori care sunt licențiați, care vor face probabil niște module și care se consideră că sunt profesori pentru disciplinele respective, ceea nu este absolut deloc în regulă. Avem nevoie ca statul să vină cu niște politici publice ca să încurajeze resursa umană. Trebuie să înțelegem că acest sistem nu e o resursă sau o alternativă pentru cei care vin pentru vouchere, un anumit statut sau pentru orice altceva.

Ce ar trebui să facă un ministru al Educației

Iulian Cristache: În primul rând trebuie să aibă curaj  să ceară partidului o finanțare corespunzătoare. În momentul în care cere asta nu mai este nominalizat ministru. Se bat cap în cap. Nu ai cum să ceri 6% pentru că nu te mai pune ministru. Asta e cea mai mare problemă. Pe de altă parte, o altă problemă este că trebuie să avem, la modul real, un învățământ centrat pe elev și nu pe profesor. Tot respectul pentru acești profesori. Sunt niște reguli care nu se respectă plecând de la conținuturi, de la norme (…) Planul cadru înseamnă orarul pe care îl are un copil. Și el se face în favoarea profesorului astfel încât să nu se piardă niște norme, ceea ce nu este normal.