Preşedintele Klaus Iohannis a trimis la reexaminare legea care prevedea majorarea punctului de pensie, pentru a pune legea în acord cu normativele aflate în vigoare.

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, joi, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2020 pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, aceasta fiind legea care prevede majorarea punctului de pensie.

„Faţă de forma adoptată de Guvern, Parlamentul a operat o singură modificare în conţinutul normativ al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2020 pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. Astfel, articolul unic din legea supusă reexaminării – cu referire la art. 3 alin. (1) din OUG nr. 136/2020 – prevede: <(1) Bugetul asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii pe anul 2020 se diminuează la venituri cu suma de 427.076 mii lei, subvenţia de la bugetul de stat majorându-se cu aceeaşi sumă>. Această soluţie legislativă viza corelarea bugetului asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii pe anul 2020 cu bugetul de stat pe anul 2020, ca urmare a intervenţiilor legislative adoptate de Parlament prin Legea privind aprobarea OUG nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri bugetare”, transmite Administraţia Prezidenţială.

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

Administraţia Prezidenţială menţionează că, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 1/2021, Legea privind aprobarea OUG nr. 135/2020 a fost parţial declarată neconstituţională.

„Astfel, prin această decizie, Curtea a reţinut că, prin dispoziţiile art. I pct. 8 şi pct. 9 din legea analizată, s-a creat un vid legislativ, întrucât <abrogarea art. 42 şi art. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2020, determină o stare de insecuritate juridică, neputându-se determina dacă de la intrarea în vigoare a legii, pe de o parte, se menţine modul de calcul al pensiilor prin recurgerea la valoarea unui punct de pensie, punct a cărui valoare nu mai există din punct de vedere normativ, iar, pe de altă parte, care va fi modul de creştere a salariilor personalului didactic>. Prin aceeaşi decizie, Curtea a reţinut că revine Parlamentului competenţa de a infirma/confirma, în termeni clari şi neechivoci, atât valoarea punctului de pensie, stabilită prin art. 42 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2020, cât şi etapizarea creşterii drepturilor salariale pentru personalul didactic, stabilită prin art. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2020”, scrie în comunicatul citat.

În acest context, preşedintele consideră că este necesară reanalizarea de către Parlament a Legii pentru aprobarea OUG nr. 136/2020 pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 în vederea corelării celor două acte normative.

„Această corelare este cu atât mai necesară cu cât legea supusă reexaminării reglementează exclusiv măsuri de ordin tehnic, prin care se asigură finanţarea de cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii estimate în baza unui nivel deja decis al punctului de pensie, respectiv în baza unui calendar deja aprobat de modificare a acestuia. Or, creşterea sau diminuarea punctului de pensie se va stabili prin Legea privind aprobarea OUG nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri bugetare, care se află pe agenda Parlamentului în vederea punerii de acord cu Decizia Curţii Constituţionale nr. 1/2021”, potrivit sursei citate.

În plus, preşedintele consideră că,la reanalizarea Legii de aprobare a OUG nr. 136/2020 pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, Parlamentul trebuie să aibă în vedere şi faptul că în prezent cele două ordonanţe de urgenţă ale Guvernului al căror conţinut normativ trebuie corelat şi-au produs efectele în cadrul exerciţiului financiar al anului 2020.

„În consecinţă, în anul 2021 nu mai pot fi modificate prevederile bugetare ale anului 2020 şi, prin urmare, prevederile supuse reexaminării nu mai pot produce efecte”, se mai arată în cererea de reexaminare.