MAE, despre situația comandantului mort, blocat în China: Am sugerat întoarcerea vasului în India. E singurul stat obligat, prin lege, să permită acostarea

  • Comandantul Sandu Dan a murit pe nava Vantage Wave sub pavilion Liberia pe data de 19 Aprilie 2021, la 4 zile după ce nava a părăsit un port de încărcare din India.
  • Nava a ajuns pe 7 mai 2021 la destinație în China, dar autoritățile încă nu au lăsat nava să intre la operare nici pâna astăzi
  • Medicul de bord spune că, cel mai probabil, acesta ar fi suferit un infarct miocardic
  • China vrea să arunce trupul comandantului în mare. Autoritățile se tem că la bordul vasului există un focar de COVID-19 cu tulpina indiană

Ministerul de Externe susține că a solicitat autorităților din Indonezia, Singapore, Malayezia și Republica Coreea să debarce trupul neînsuflețit, pentru ca apoi să se facă repatrierea. Dar acestea au refuzat.

De asemenea, MAE menționează că s-a luat în calcul întoarcerea vasului în care se află comandatul decedat în India, locul de unde a plecat. „Este singurul obligat, prin lege, să permită acostarea în orice condiții”.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a transmis, duminică, într-un răspuns la solicitarea Aleph News, că a luat măsuri în cazul cetățeanului român decedat la bordul navei Vantage Wave încă de la data semnalării acestui incident Ambasadei României la Jakarta, respectiv în 21 aprilie.

Astfel, reprezentanții Ambasadei României la Jakarta au solicitat autorităților indoneziene permisiunea debarcării trupului neînsuflețit în vederea demarării procedurilor de repatriere.

„În urma demersurilor misiunii diplomatice, autoritățile indoneziene au transmis faptul că, în contextul măsurilor restrictive impuse în perioada pandemiei de COVID–19, nu este permisă debarcarea trupului neînsuflețit în portul Batam din Indonezia”, se arată în răspunsul transmis de MAE.

Pe fondul refuzurilor de debarcare din partea autorităților din Singapore, Malaysia și Republica Coreea, vasul și-a continuat călătoria către Republica Populară Chineză, la sfârșitul lunii aprilie, spun oficialii MAE.

În acest context, reprezentanții Consulatului General al României la Shanghai și ai Ambasadei României la Beijing au întreprins demersuri susținute, telefonic și în scris, pe lângă autoritățile chineze, atât anterior, cât și ulterior sosirii navei, pentru sprijin în vederea ancorării vasului, debarcării și repatrierii trupului neînsuflețit. Astfel, reprezentanții Consulatului General al României la Shanghai și ai Ambasadei României la Beijing au transmis inclusiv o serie de demersuri scrise autorităților chineze competente, pe parcursul lunilor aprilie și mai 2021, prin care au propus mai multe soluții în acest caz, însă autoritățile chineze au refuzat să acorde permisiunea debarcării, invocând reglementările naționale aplicabile în context COVID-19, precum și situația epidemiologică din punctul de origine al vasului, respectiv India”, arată sursa menționată.

Reprezentanții misiunilor diplomatice din Republica Populară Chineză, inclusiv Ambasadorul României la Beijing, au informat compania, asigurătorul și familia cetățeanului român cu privire la refuzul autorităților chineze de a permite ancorarea vasului și debarcarea trupului neînsuflețit.

În discuțiile cu compania care deține vasul, asigurătorul și angajatorul, reprezentanții Ambasadei României la Beijing au sugerat aplicarea reglementărilor internaționale cu referire la dreptul mării și revenirea vasului în portul de origine, singurul obligat, prin lege, să permită acostarea în orice condiții.

„În plus, în cursul lunii mai 2021 a avut loc o întâlnire între reprezentanți ai Departamentului Consular din cadrul Centralei MAE şi ai Ambasadei Republicii Populare Chineze la București în vederea identificării unei eventuale soluții de sprijin în acest caz, partea română adresând rugămintea de a analiza cazul și de a facilita debarcarea trupului neînsuflețit în scopul repatrierii acestuia, cu luarea tuturor măsurilor de protecție pe care partea chineză le consideră necesare.

Reprezentanții Ambasadei Republicii Populare Chineze la București au reiterat măsurile adoptate de autoritățile chineze în contextul pandemiei de COVID-19 şi imposibilitatea permiterii debarcării trupului neînsuflețit pe teritoriul chinez”, menționează oficialii MAE.

Reprezentanții Consulatului General al României la Shanghai și ai Ambasadei României la Beijing spun că vor menține legătura în permanență cu autoritățile locale, angajatorul, compania care deține nava, compania de asigurări și cu familia persoanei decedate și vor continua să ofere asistență în identificarea unei soluții.

Conform Sindicatului Liber al Navigatorilor din Transportul Maritim (SLN), comandantul Sandu Dan a murit pe nava Vantage Wave sub pavilion Liberia pe data de 19 Aprilie 2021, la 4 zile după ce nava a părăsit un port de încărcare din India.

„S-a simțit rău și cel mai probabil a suferit un infarct miocardic fatal pe un fond de îmbolnăvire încă necunoscut. Armatorii navei au încercat să trimită corpul neînsuflețit către țară, dar fără succes, deși a tranzitat mai multe porturi special pentru aceast lucru: Singapore, Taiwan, S.Korea, Malaysia, Vietnam, chiar și Japonia. Nava a ajuns pe 7 mai 2021 la destinație în China, dar autoritățile încă nu au lăsat nava să intre la operare nici pâna astăzi”, susține SLN.