Miniştrii guvernului Cîţu în sfârşit au reuşit să împartă banii. PNRR include 1.700 de propuneri de investiţii

  • În PNRR sunt 4 miliarde de euro pentru Fondul pentru localități
  • Nicușor Dan a depus proiecte de 7 miliarde de euro
  • Iașiul a cerut 2,3 miliarde de euro, iar Clujul 3 miliarde de euro
  • A7 și un segment din A8 vor fi finanțate din PNRR
  • Cristian Ghinea: Primarii nu vor primi toți banii ceruți prin PNRR

O parte din proiectele propuse de primari pentru a fi finanțate din Planul Național de Relansare și Reziliență vor rămâne pe hârtie. LA FIȘET, cum se spune prin instituțiile statului.

Bucureștiul, Iașiul și Clujul au depus proiecte care depășesc 12 miliarde de euro. Chiar astăzi primarul capitalei, Nicușor Dan, a ținut să reamintească faptul că unul dintre marile sale proiecte, trenul metropolitan, are nevoie de bani din PNRR. Ministrul Ghinea le-a tăiat pofta primarilor: le dă o treime.

„Sper ca guvernul să înţeleagă CUT necesitatea unei alocări substanţiale. Proiecte care însumează 7 miliarde de euro. Bucureştiul concentrează parte din dezvoltarea economică a României”, a spus Nicușor Dan.

„Noi am depus 45 de idei de proiecte, fiecare cu o valoare între 5 şi 50 de milioane de euro”, a declarat Dominic Fritz, primarul Timișoarei.

„Trebuie ca alocarea acestor fonduri să se facă echilibrat. Avem un plan de proiecte propuse de circa 2,3 miliarde de euro”, a declarat Mihai Chirica, primarul Iașiului.

„Eu am privit cu admirație fișele de idei trimise de acești primari. Nu este momentul trecerii acum a proiectelor pe localități. Fiecare UAT va avea o bucățică a sa pe care se poate baza. Sunt proiecte concrete trecute cu titlul de exemplificare la partea de transporturi, pentru că acolo chiar sunt pregătite. Proiectul A7 este înaintat și că va fi finanțat din PNRR și că vom începe A8”, a spus Cristian Ghinea, ministru al Investițiilor și Fondurilor.

„Am inclus în această versiune a documentului nişte reforme esenţiale pentru modernizarea României. Vorbim de o reformă a sistemului de pensii, care printr-o nouă legislaţie trebie să aşeze sistemul pe baze echitabile. Reforme fiscale, conectarea caselor electronice de marcat. Vorbim de o reformă a guvernanţei şcolilor, de atribuţii mutate spre nivelul şcolilor. O reformă a Casei Naţionale de Asigurări, de o digitalizare completă a relaţiei dintre pcient şi medic. Program de capitalizare a economiei şi încurajare a inovaţiei prin instrumente financiare”, a mai spus Cristian Ghinea, ministru al Investiţiilor şi Fondurilor Europene.

Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă

  • Transport – 9,5 mld. euro
  • Mediu – 6,8 mld euro
  • Educaţie – 4,4 mld. euro
  • Sănătate – 3,4 mld. euro

Cea mai mare parte a banilor, 9,5 miliarde de euro, merge la transporturi, iar pe locul doi este componenta de mediu, cu 6,8 miliarde de euro alocaţi. Pentru educaţie vorbim despre 4,4 miliarde de euro. La sănătate au ajuns 3,4 miliarde de euro, din care 2,6 miliarde vor fi alocaţi Fondului pentru spitale.

Sume ceva mai mici vor ajunge la Sport ori dezvoltare comunitară. Și societatea civilă are o sumă alocată – 100 de milioane de euro!