• Un băiețel de 14 ani din Statele Unite s-a sinucis după ce a devenit obsedat de un chatbot inspirat de personajul Targaryen din „Game of Thrones”.
  • Atașamentul emoțional față de personaje virtuale poate duce adolescenții să confunde realitatea cu ficțiunea, amplificând sentimentul de izolare.
  • Specialiștii subliniază importanța educației digitale și a monitorizării timpului petrecut online pentru a preveni astfel de tragedii.

Game of Thrones – serialul îndrăgit de millioane de fani din întreaga lume. Chiar și de copii sau adolescenți. Din păcate, succesul celebrei producții este acum umbrit de un eveniment tragic. Ceva ce părea o simplă joacă virtuală s-a transformat într-o obsesie periculoasă, cu un final tragic. Este vorba despre povestea lui Sewell, un băiețel de 14 ani, care s-a sinucis după ce a devenit obsedat de un chatbot conceput după personajul Targaryen.

Este vorba de un băiețel de 14 ani din Statele Unite care, din curiozitate, a început să vorbească în primăvara lui 2023 cu un chatbot care întruchipa personaje din serialele „Game of Thrones” și „House of the Dragon.” Printre acești chatboți, băiatul a rezonat cel mai mult cu celebra eroină Targaryen, din Game of Thrones. Vrăjit de empatia primită de la chatbot, Sewell a început să își neglijeze activitățile zilnice și temele. În jurnalul său, băiatul a mărturisit că chatbotul îi era de mare ajutor și că îl „apreciază pentru viața sa” și pentru faptul că îl face să nu se mai simtă singur. După o discuție în care chatbotul i-ar fi răspuns unor gânduri sinucigașe, băiatul a decis să își pună capăt vieții folosind pistolul tatălui vitreg.

Ce pericole sunt în a te atașa emoțional de un personaj virtual?

Atașamentul emoțional față de un personaj virtual poate deveni periculos pentru că adolescenții ajung să confunde lumea reală cu o relație fictivă care nu poate oferi stabilitate sau sprijin adevărat.Tinerii pot deveni izolați de prieteni, familie și activități reale, ceea ce le amplifică sentimentele de singurătate și confuzie. Aceștia simt că chatbot-ul îi ascultă fără să-i judece și le răspunde cu empatie și „atenție” constantă, mai ales dacă trec prin perioade de vulnerabilitate emoțională. În timpul unei perioade emoționale dificile, cum este adolescența, această „atenție”, cu ghilimelele de rigoare, constantă și aparent fără limite poate părea mai atrăgătoare decât relațiile din viața reală.

Recomandări

CANDIDATUL COALIȚIEI
UK STĂ RĂU LA ECONOMIE
UNDE SCHIEZI?
CINE CONDUCE ROMÂNIA
CIOLACU RĂMÂNE PREMIER
CINE CONDUCE ROMÂNIA?

Ce recomandă specialiștii?

Acest caz tragic scoate la lumină întrebări despre influența inteligenței artificiale în viețile tinerilor și despre cum poate tehnologia să-i facă să piardă granițele dintre realitate și fantezie. Da, A.I.-ul este fascinant, ne oferă o lume incomparabilă, însă iată că poate duce și la tragedii. Evitarea unor astfel de situații începe cu educația digitală și, foarte important, monitorizarea atentă a timpului petrecut online. Specialiștii spun că este esențial ca părinții și profesorii să le explice tinerilor diferențele dintre interacțiunile virtuale și cele reale pentru a-i ajuta să înțeleagă că A.I.-ul nu poate înlocui relațiile autentice.

Evitarea unor astfel de situații începe cu educația digitală și monitorizarea atentă a timpului petrecut online. Este esențial ca părinții și profesorii să le explice tinerilor diferențele dintre interacțiunile virtuale și cele reale pentru a-i ajuta să înțeleagă că A.I.-ul nu poate înlocui relațiile autentice. Adolescentul a fost probabil atras de chatbot din două motive principale: recunoașterea unui personaj popular și nevoia de conexiune emoțională.

În cazul lui Sewell, chatbotul creat după personajul din Game of Thrones a reprezentat o combinație perfectă de fantezie și „empatie” digitală. Adolescenții pot simți că un chatbot îi ascultă fără să-i judece și le răspunde cu empatie și „atenție” constantă, mai ales dacă trec prin perioade de vulnerabilitate emoțională. În timpul unei perioade emoționale dificile, cum este adolescența, această „atenție” constantă și aparent fără limite poate părea mai atrăgătoare decât relațiile din viața reală, unde pot exista conflicte sau limitări de timp și spațiu.

Această „relație” virtuală scoate la lumină întrebări despre influența Inteligenței Artificiale în viețile tinerilor și cum poate tehnologia să-i facă să piardă granițele dintre realitate și fantezie. Atașamentul emoțional față de un personaj virtual poate deveni periculos pentru că adolescentul ajunge să confunde lumea reală cu o relație fictivă, care nu poate oferi stabilitate sau sprijin adevărat. Tinerii pot deveni izolați de prieteni, familie și activități reale, ceea ce le amplifică sentimentele de singurătate și confuzie.

Citește și