Pfizer și Moderna cresc prețurile pentru vaccinurile anti-Covid în Europa: „Vaccinurile funcționează, așa că valoarea lor crește”

Contractele pe bani publici pentru acele și seringile cumpărate de România din Qatar, ținute la mare secret Sursa Foto: Profimedia
  • Companiile farmaceutice Pfizer și Moderna și-au scumpit vaccinul împotriva Covid-19, în cadrul unui acord cu Uniunea Europeană (UE)
  • Pfizer a crescut prețul de la 15,5 la 19,5 euro, iar Moderna de la 19 la 21,5 euro informează Financial Times
  • Această scumpire intervine în contextul unor îngrijorări cu privire la o intensificare a infectărilor cu varianta Delta a SARS-CoV-2 și după ce studii au dovedit că vaccinurile Moderna și Pfizer-BioNTech rămân eficiente împotriva acestei variante

Comisia Europeană (CE), contactată de AFP, a refuzat să facă vreun comentariu și a evocat confidențialitatea contractelor.

Cele două grupuri anticipează generarea unor venituri de zeci de miliarde de dolari în acest an, pe măsură ce semnează noi contracte cu țări care vor să își completeze stocul de vaccinuri, în cazul în care administrarea unei a treia doze de booster va fi aprobată. Amenințarea reprezentată de varianta Delta este un factor în plus pentru renegocierea prețurilor de vânzare ale vaccinurilor, considerate ca având rate mai mari de eficacitate contra coronavirusului, în comparație cu vaccinurile mai ieftine dezvoltate de Oxford/AstraZeneca și Johnson&Johnson.  

Un oficial a declarat că cele două companii și-au valorificat poziția de piață și au pus în aplicare „obișnuita retorică a industriei farma… Vaccinurile funcționează, așa că valoarea lor crește”. Comisia și guvernele UE au fost de acord să plătească un preț mai mare pentru a asigura aprovizionarea de la fabricile celor două companii. Noul preț Pfizer este același cu cel convenit la începutul anului pentru un avans de doze de 10 milioane, au adăugat oficialii.

Pfizer și-a revizuit săptămâna trecută estimările privind veniturile anuale din vaccinuri cu aproximativ o treime mai mult, până la cifra de 33,5 miliarde de dolari, după ce vânzările aproape că s-au dublat în al doilea trimestru.