Proiect: Implementarea facturilor electronice ar putea evita pierderea a 35 de milioane de euro pe an

Bărbat în fața laptopului cu o cafea în mână Foto: Alephnews
  • Înlocuirea facturilor pe hârtie cu facturi electronice poate însemna pentru sectorul public din România economii de aproximativ 35 milioane euro pe an.
  • Pierderea importantă de venituri este generată de frauda fiscală.
  • Implementarea şi operaţionalizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura vizează trei direcţii mari de acţiune.

PNRR revede creşterea ponderii veniturilor din TVA colectate cu 2,5 p.p. până la final de 2025, faţă de valoarea din 2019, precum şi reducerea decalajului la TVA cu 5 p.p până în 2026 faţă de 2019, arată expunerea de motive la proiectul de OUG privind factura electronică pus în dezbatere publică.

Conform documentului publicat de Ministerul Finanţelor, România înregistrează constant în ultimii ani un nivel ridicat al decalajului la TVA. În baza studiilor întreprinse, respectiv a analizelor de decalaj fiscal la TVA, reiese că sumele necolectate la acest nivel reprezentau în anul 2019 circa 4,3 mld. lei, însemnând 14% din decalajul fiscal. Ultimul raport publicat de Comisia Europeană arată un nivel al decalajului fiscal la TVA de 33,8% pentru anul 2018

Pierderea importantă de venituri este generată de frauda fiscală.

Implementarea şi operaţionalizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura vizează trei direcţii mari de acţiune:

  • – oferirea unui serviciu public electronic necesar derulării contractelor de achiziţii publice şi tranzacţiilor dintre operatorii economici, în fapt un instrument de sprijin adaptat evoluţiei contextului pandemic;
  • – coerenţă în realizarea şi aplicarea politicilor şi reformelor fiscal – bugetare prin gestionarea în mod eficient a resurselor bugetare alocate instituţiilor şi autorităţilor publice, respectiv implementarea unor mecanisme corecte şi eficiente care să asigure monitorizarea execuţiei bugetare şi a sumelor alocate diferitelor programe de investiţii;
  • – creşterea eficienţei şi eficacităţii în colectarea impozitelor şi taxelor, cu concentrare în special în ceea ce priveşte îmbunătăţirea şi consolidarea gradului de colectare a TVA, precum şi prevenirea şi combaterea fraudei, a evaziunii şi a eventualelor abuzuri în domeniul TVA.

Actul normativ vizează modalitatea de utilizare a Sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura de către operatorii economici şi autorităţile şi instituțiile publice, prin descrierea regulilor generale de transmitere, recepţionare şi prelucrare a facturii electronice.

Înlocuirea facturilor pe hârtie cu facturi electronice poate însemna pentru sectorul public din România economii de aproximativ 35 milioane euro pe an, susţine ministerul.