Schimbări majore în legislația RCA. Cazul în care șoferii vor plăti cu 40% mai mult pe asigurările auto

  • Autoritatea de Supraveghere Financiară a elaborat un proiect care să schimbe legislatția RCA
  • Asigurații RCA care au făcut accidente cu vătămări corporale ar urma să plătească cu 40% (4 clase malus) în plus pentru asigurările viitoare
  • În prezent, șoferii vinovați sunt penalizați doar cu 2 clase de malus, indiferent de gravitatea accidentului

Autoritatea de Supraveghere Financiară a supus dezbaterii un proiect prin care legislația asigurărilor auto RCA să fie modificată, astfel încât cei care produc accidente cu vătămări corporale sau decese să fie taxați suplimentar.

Cea mai importantă schimbare o reprezintă cea legată de sistemul bonus-malus, în sensul în care asigurații vor fi penalizați și li se va majora cu până la 40% prima de asigurare, în funcție de gravitatea accidentelor în care au fost implicați.

Din cadrul proiectului propus:

„Asigurații sunt penalizați prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare, în funcție de caz, astfel:
a) cu două clase pentru fiecare eveniment din care au rezultat numai prejudicii materiale;
b) cu patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane.”

Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) şi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180%. La stabilirea unui malus contează data plății daunei și nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus vehiculul. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune.

Potrivit noilor modificări propuse, un șofer începător care ar produce un accident cu victime ar fi penalizat la prețul asigurării sale standard (B0) cu 4 clase malus, deci cu 40% față de prețul plătit înainte de a face accidentul.

Sistemul bonus-malus a fost introdus în legislația RCA ca o măsura de responsabilizare a participanților la trafic, urmărind ca șoferii prudenți să nu plătească o primă de asigurare RCA similară cu cei care fac accidente.