Schimbări majore în sistemul de pensii private. Ce plănuiește, de fapt, Guvernul

Românii ar putea fi puși să aleagă între pensie și salariul de la stat. Proiect la Ministerul Muncii Profimedia
  • Guvernul are în vedere o lege care ar putea modifica emiterea pensiilor din Pilonul II.
  • Plățile s-ar putea face în tranșe lunare, iar plata integrală ar fi făcută numai în situații excepționale.
  • În plus, în luna decembrie 2021, a apărut ca sarcina fiscală și asigurarea de sănătate la pensiile la peste 4000 de lei.

Se anunță schimbări majore în legătură cu fondul de pensii private, a căror plată ar urma să fie făcută în tranșe lunare timp de 12 ani. Guvernul a avut în vedere pe agenda de miercuri discutarea implementării Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) la nivelul Ministerului Muncii. Potrivit anexei Hotărârii de Guvern, plata pensiilor în Pilonul II, conform unei viitoare legi, ar însemna ca plățile să se facă în tranșe lunare timp de 12 ani. Plata integrală a pensiei ar urma să fie făcută numai în cazuri bine întemeiate.

Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) anunța, în noiembrie 2021, că fondurile de pensii private – Pilonul II obligatoriu și Pilonul III facultativ au realizat plăți de peste un miliard de lei către aproximativ 115.000 de participanți și moștenitori. Cele 200 de milioane de euro au fost emise din 2008, de la introducerea sistemului și până la finalul lunii septembrie 2021, potrivit Capital.

Potrivit legislației, ca dispoziție tranzitorie până la adoptarea unei legi de plata a pensiilor private, participanții și/sau moștenitorii acestora pot primi plățile din partea fondurilor de pensii fie ca sumă unică, fie sub forma de rate egale pe o durată de cel mult 5 ani.

Conform Codului fiscal în vigoare, sarcina fiscală asupra veniturilor încasate în urma participării la un fond de pensii private este impozitul pe venit de 10%, aplicabil sumelor care depășesc o baza impozabilă de 2.000 RON lunar. Tratamentul fiscal aferent sumelor provenite din participarea la fondurile de pensii private este identic cu cel corespunzător pensiilor din sistemul public (Pilonul I).

În plus, în luna decembrie 2021, a apărut ca sarcină fiscală și asigurarea de sănătate la pensiile la peste 4000 de lei.

În ce condiții se fac plățile pensiilor private

1) Decesul participantului. În această situație, mostenitorii legali sau testamentari sunt beneficiari ai participantului decedat și pot revendica activul acestuia.

La Pilonul II, moștenitorii care sunt la rândul lor participanți la fondurile de pensii obligatorii vor primi sumele cuvenite sub formă de virament în contul personal de pensie privată, iar cei care nu sunt participanti pot beneficia direct de bani. Moștenitorii participanților trebuie sa fie informați de către notarii publici despre existența acestor sume din Pilonul II pentru a fi introduse în certificatul de mostenitor și în masa succesorală, astfel încât eventualii moștenitori să poate revendica cota-parte din activul cuvenit al participantului decedat.

La Pilonul III, moștenitorii primesc sumele cuvenite la cerere și după completarea documentației specifice, independent de calitatea lor de participant la un fond de pensii facultative.

2) Invaliditate. În această situație, plata către participantul (la Pilonul II sau III) rămas invalid se efectuează strict în cazul unei decizii medicale de invaliditate de grad 1 sau 2, nerevizuibilă, care să conțină precizări cu privire la incapacitatea de muncă a persoanei respective.

3) Pensionare. La Pilonul II, participanții care beneficiază de pensie pentru limita de vârstă în condițiile Legii pensiilor pot revendica activul personal acumulat în contul de pensie privată. La Pilonul III, participanții care au împlinit vârsta de 60 de ani pot revendica activul personal acumulat în contul de pensie facultativă.

Doar 1 din 10 români își verifică online contul de pensie privată obligatorie

Doar 780.000 de români își verifică online contul personal de pensie privata obligatorie (Pilonul II), adică 10% din numărul total de 7,78 milioane de participanți înregistrați, potrivit datelor Asociației pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) – asta deși toți cei 7 administratori existenți pe piață oferă această facilitate încă de la conceperea sistemului, pe portalurile proprii de Internet.

Din acest motiv, APAPR derulează în prezent o amplă campanie națională de informare (TV și online) pentru conștientizarea acestei opțiuni. În cursul anului 2021, precedenta campanie APAPR s-a concentrat pe posibilitatea participanților de a primi pe e-mail scrisoarea anuala de informare, în locul formatului pe hârtie, pentru a stimula digitalizarea și eficientizarea comunicării dintre fondurile de pensii private și participanți. Mai multe detalii sunt disponibile pe website-ul de campanie, www.proprietardepensie.ro.